19583604 636 660x330 - «مجلس واقعه»؛ روایتی مانا از هنر عاشورایی «تعزیه»

«مجلس واقعه»؛ روایتی مانا از هنر عاشورایی «تعزیه»

۰۹:۰۴ ۲۷ تیر ۱۴۰۳

جبار آذین؛ منتقد و مدرس سینما و تلویزیون درباره برنامه مجلس واقعه گفت: تعزیه در بستر، فضا، دنیای نمایش و همچنین ارتباط پویا و تاثیرگذار با مضامین و آموزه‌های دینی و انسانی و اجتماعی بویژه وقایع و رخداد‌ها و شخصیت‌های عاشورایی، پیوند و جایگاهی شامخ، عمیق و سازنده و شاخص دارد و در مسیر تکامل انسانی و الهی ، نقش بنیادین را ایفا می‌کند. 

وی ادامه داد: تولد و قوام هنر دینی تعزیه و آیین‌های نمایشی مذهبی در تاریخ ایران و اسلام، قدمتی دیرینه داشته و اجرای آن در طول تاریخ ایران و جهان، عامل رشد و شکوفایی هنر‌های نمایشی از یکسو و حفظ میراث مذهبی و جلب موحدان، متدینان و مسلمانان و دوستداران آثار نمایشی از سوی دیگر بوده است. 

آذین اظهار کرد: تعهد، علاقه و باور گروه‌‌های دینی ایرانی که هنر آن‌ها در شمایل تعزیه تجلی یافته و از ایران زمین به سراسر جهان و کشور‌های اسلامی گسترش یافته است، سبب بروز و ظهور تشکل‌های نمایشی مذهبی باعنوان گروه‌های تعزیه خوان و هنر تعزیه شده که از دیرباز در کشور ما به اجرا در آمده است و با زندگی، اعتقاد‌ها و مناسبات مردم درآمیخته است.

او ادامه داد: گرچه هنوز هم به مناسبت‌ها و در شرایطی، تعزیه کم و بیش به اجرا در می‌آید و نسل‌های پیشین که پیشتر در محله ها، میادین و حسینیه ها و اماکن مذهبی شاهد تعزیه ها بوده اند، با آنها خاطره بازی می‌کنند، ولی به دلیل برخی مسائل و نظرها، برخلاف دهه‌های نخست انقلاب اسلامی که اجرای هنر تعزیه بسیار رونق داشت و ده‌ها گروه تعزیه خوان جدید متولد شدند و هنر تعزیه باترکیبی از عناصر نمایشی و تئاتری، شمایلی نویافت، دیگر تعزیه خوانی بازارگرم خود را ندارد و نسل‌های جوان و نوجوان از این هنرملی و آیینی اطلاع کاملی ندارند و به جایگاه موثر آن در ارتقای باور‌های دینی واقف نیستند.

19582873 540 - «مجلس واقعه»؛ روایتی مانا از هنر عاشورایی «تعزیه»

این منتقد عنوان کرد: با آنکه اجرا‌های تعزیه به شکل‌ها و شیوه‌های سنتی و مدرن، طرفدارانی دارد، اما به نظر می‌رسد که گونه سنتی با ویژگی‌ها و ضوابط خود، همچنان پایگاه اجتماعی و دینی اش را نزد مردم حفظ کرده است. گروهی از هنرمندان کاربلد و متدین با هدف احیای اجرای هنرعاشورایی تعزیه که محتوای آن با عاشوراییان و شهدای والای کربلا عجین است و آشنا کردن نسل‌های جوان ونوجوان بااین هنرملی و اسلامی، برنامه جذاب و تاثیربخش و ارزشمند ویژه‌ای را تدارک دیده‌اند که از منظر نو و بدیع به تعزیه می‌پردازد و موفق شده بینندگان میلیونی سیما و شبکه نسیم را با خود همراه و همدل نماید.

19582871 352 - «مجلس واقعه»؛ روایتی مانا از هنر عاشورایی «تعزیه»

این کارشناس بیان کرد: این برنامه تاریخی و دینی واجتماعی مجلس واقعه نام دارد و هنرمند سرشناس حوزه موسیقی کشور، آریا عظیمی نژاد از زاویه‌ای جدید و با معیار قراردادن عنصرموسیقی در مقام مجری و راوی، رخداد‌های تعزیه را در این برنامه روایت می‌کند. تولید وپخش برنامه محرمی مجلس واقعه که در امتداد توجه خوب رسانه ملی در پاسداشت هنر‌های آیینی و تعزیه اجرایی شده، گام تحول آفرین دیگری در کارنامه رسانه ملی به همت سازندگان این برنامه است.

وی افزود: در هر قسمت از مجلس واقعه بامحوریت واقعه حماسی و جانسوز عاشورا به مبارزات الهی یکی از قهرمانان آسمانی کربلا پرداخته می‌شود این برنامه احیاگر و ارزشی که بااستقبال مردم متدین و هنرمندان و عزاداران عاشورایی روبروشده را سید مصطفی احمدی تهیه کرده است. اوبایاری گروهی از هنرمندان حرفه‌ای درپشت وجلوی دوربین و دعوت ازهنرمندان تعزیه خوان ازسرتاسرکشور و گفت‌وگو باآن‌ها و کارشناسان و حفظ مختصات هنرعاشورایی تعزیه درمتن و اجرا و موسیقی و دکور و اجرا و بازی و کارگردانی، برنامه خود را مهیا کرده که هرشب درایام محرم امسال ازشبکه نسیم پخش می‌شود.

19582872 962 - «مجلس واقعه»؛ روایتی مانا از هنر عاشورایی «تعزیه»

آذین خاطر نشان کرد: تولید و پخش مجلس واقعه، خودواقعه‌ای تحسین برانگیز در رسانه ملی و نمودار برنامه‌ای موفق در ایجاد پیوند هنری و اعتقادی با جامعه وجوانان ونوجوان ایران اسلامی است. 

گفتنی است این برنامه هر شب در ایام ماه محرم ساعت ۲۲ از شبکه نسیم به روی آنتن می‌رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *