حذف لایک‌‌ محبوب در برندهای فیس‌بوک، اینستاگرام و یوتیوب

حذف لایک‌‌ محبوب در برندهای فیس‌بوک، اینستاگرام و یوتیوب

معیارهای محبوبیت یا همان «لایک‌» که معرف ماهیت شبکه‌های اجتماعی سه برند فیس بوک، اینستاگرام و یوتیوب می‌باشند، در حال فروپاشی هستند.

پایگاه خبری دنیای برند– به نقل از businessinsider، فیس‌بوک، اینستاگرام و یوتیوب هر دو در حال دور شدن از لایک‌‌ هایی هستند که خودشان ابداع کرده‌اند.

فیس‌بوک

فیس‌بوک در حال آزمایش حذف کردن شمارش تعداد لایک‌‌ها است که در زیر عکس‌ها و پست‌های افراد در شبکه اجتماعی ظاهر می‌شود. در هفته جاری، جین منچون وونگ، مهندس معکوس، با جستجو در کدنویسی‌ فیس‌بوک دریافت که نمایش تعداد لایک‌ها در حال برداشته شدن است.

کاربران به جای دیدن تعداد دقیق لایک‌ در پست یک فرد دیگر، فقط می‌توانند ببینند که دوستان خود و دوستانِ دیگران، آن پست را لایک کرده‌اند یا نه. اما شخصی که خودش پست می‌گذارد می‌تواند مشاهده نماید که چه کسانی آن را لایک کرده‌اند.

نماینده فیس‌بوک به Business Insider گفت که این شرکت در نظر دارد آزمایشی را برای خلاص شدن از شر تعداد لایک، انجام دهد، اما این اتفاق برای هیچ یک از کاربران تحت آزمایش رونمایی نشده است. فیس بوک درباره انگیزه این آزمایش توضیح نداد، اما شروع به راه اندازی موردی مشابه در اینستاگرام کرده است.

اینستاگرام

منطق اینستاگرام این بود که تعداد لایک‌ در صفحات عمومی ممکن است حس جلوافتادن در رقابت با دیگران و بردن گوی سبقت از آن ها را در رسانه‌های اجتماعی دیجیتال القا کند و باعث شود کاربران قطعا در آینده احساس بدی را تجریه کنند.

بازخوردها

این تغییرات پس مذاکرات و بحث های گسترده در صنعت فناوری در خصوص احساسی که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در مردم ایجاد می‌کنند، اعمال شد.

تعدادی از کارمندان کلیدی فیس‌بوک و گوگل از محصولاتی که آن ها در تولیدشان نقش داشته‌اند، ابراز تاسف کرده‌اند. Leah Perlman، زنی که در طراحی گزینه لایک فیس‌بوک نقش داشته است، در سال ۲۰۱۷ به Ringer گفت که متوجه شده است که نوتیفیکیشن ‌های مداوم در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود او احساس بدی داشته باشد.

همچنین Tristan Harris، طراح سابق گوگل، یک جنبش همگانی مربوط به اعتیاد دیجیتال را از طریق جنبش Time Well Spent شروع کرده است.

اما منتقدین دوست دارند طرح این تغییرات شفاف تر و صحیح تر آزمایش شود.

Andrew Przybylski، روانشناس انستیتو اینترنت آکسفورد گفت: اگرچه ایده حذف کردن تعداد لایک‌ جالب است، اما طبق انگیزه های سلامت روان، این آزمایشی است که نباید به صورت محرمانه انجام شود. او در یک ایمیل به Business Insider گفت: از نظر او «این تغییر یک ایده بسیار جالب است، اما تحلیل این مورد که میان یک «محصول» و «بعد روانشناسانه» آن لحاظ می‌شود، در ناحیه خاکستری (یکی از بخش‌های سیستم عصبی مرکزی) قرار می‌گیرد این نوع مطالعات نباید در پشت درهای بسته انجام شود زیرا پیامدهای آن برای رفاه اجتماعی و فردی است.

یوتیوب

یوتیوب نیز در ماه جاری به طور همزمان اقدام به کاهش یکی از معیارهای محبوبیت خود کرده است. این شرکت در ماه مه اعلام کرد که می‌خواهد «نمایش تعداد سابسکرایب های عمومی مخفف» را حذف کند. این بدان معناست که کانال‌هایی که دنبال کننده‌های زیادی دارند، دیگر تعداد دقیق و عدد دنبال کننده‌ها را نمایش نمی دهند. یوتیوب نیز استدلال مشابهی دارد و بر کاهش رقابت بین کاربران تأکید دارد.

همچنین ببینید

پردرآمدترین یوتیوبرها

اعلام فهرست پردرآمدترین یوتیوبرهای ۲۰۲۱؛ جوان ۲۳ ساله با ۵۴ میلیون دلار صدرنشین شد

پایگاه خبری دنیای برند، جیمی دونالدسون، جوان ۲۳ ساله آمریکایی که بیشتر با نام مستربیست(MrBeast) …