63182366 660x330 - قدیمی‌ترین ژنوم‌های کشف شده انسان احیا شد

قدیمی‌ترین ژنوم‌های کشف شده انسان احیا شد

دانشمندان قدیمی‌ترین ژنوم‌های کشف شده در آفریقای جنوبی را بازسازی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، دانشمندان موفق شدند قدیمی‌ترین ژنوم‌های کشف شده از انسان در آفریقای جنوبی را بازسازی کنند.

یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: ما قدیمی‌ترین ژنوم انسانی را که در آفریقای جنوبی پیدا شده است، از دو نفر که حدود ۱۰ هزار سال پیش می‌زیسته‌اند، بازسازی کرده‌ایم که به درک بهتری از چگونگی جمعیت این منطقه کمک می‌کند.

ویکتوریا گیبون(Victoria Gibbon) استاد مردم شناسی زیستی دانشگاه کیپ تاون(UCT) می‌گوید: این توالی‌های ژنتیکی از یک مرد و یک زن بود که بقایای آنها در پناهگاهی صخره‌ای در نزدیکی شهر ساحلی جورج در حدود ۳۷۰ کیلومتری شرق کیپ تاون پیدا شد.

آنها در میان ۱۳ دنباله بازسازی شده از افرادی بودند که بقایای آنها در پناهگاه اوک‌هرست(Oakhurst) پیدا شد و بین ۱۳۰۰ تا ۱۰ هزار سال پیش زندگی می‌کرده‌اند.

پیش از این اکتشافات، قدیمی‌ترین ژنوم‌های بازسازی‌شده به حدود ۲۰۰۰ سال قبل باز می‌گشت.

دانشگاه کیپ تاون در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک یافته شگفت انگیز از این مطالعه این بود که قدیمی‌ترین ژنوم‌ها از نظر ژنتیکی مشابه با ژنوم‌های گروه‌های سن(San) و خوخو(Khoekhoe) هستند که امروزه در همان منطقه زندگی می‌کنند.

جوشا گرتزینگر(Joscha Gretzinger) نویسنده اصلی این مطالعه نیز گفت: مطالعات مشابه در اروپا تاریخچه تغییرات ژنتیکی در مقیاس بزرگ را به دلیل حرکات و مهاجرت انسان در ۱۰ هزار سال گذشته نشان داده است.

گرتزینگر از مؤسسه انسان‌شناسی تکوینی ماکس پلانک در لایپزیک آلمان افزود: این نتایج جدید از جنوبی‌ترین نقطه آفریقا کاملاً متفاوت است و نشان‌دهنده سابقه طولانی ثبات ژنتیکی است.

داده‌های دی‌ان‌ای در حال حاضر نشان می‌دهند که این تنها در حدود ۱۲۰۰ سال پیش زمانی که تازه واردان به این منطقه وارد شدند و دامداری، کشاورزی و زبان‌های جدید را به منطقه معرفی کردند و شروع به تعامل با گروه‌های شکارچی-گردآورنده محلی کردند، تغییر کرده است.

گیبون به خبرگزاری فرانسه گفت، اگرچه برخی از اولین شواهد موجود در جهان از انسان مدرن را می‌توان در جنوب آفریقا ردیابی کرد، اما این سوابق به خوبی حفظ نشده است. او گفت که یک فناوری جدیدتر به دست آوردن این دی‌ان‌ای را ممکن کرد.

برخلاف اروپا و آسیا که در آنها ژنوم هزاران انسان بازسازی شده است، کمتر از دو جین ژنوم باستانی از جنوب آفریقا به ویژه بوتسوانا، آفریقای جنوبی و زامبیا بازیابی شده است.

گیبون می‌گوید: محل‌هایی مانند این در آفریقای جنوبی نادر هستند و این مطالعه به درک بهتری از جابجایی‌های جمعیت محلی و روابط در سراسر این طیف در طول نزدیک به ۹۰۰۰ سال منجر شده است.

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *