63028716 660x330 - فراخوان مشارکت دانش‌بنیان‌ها در اکتساب فناوری کیت تعیین جنسیت و جداسازی اسپرم گاو

فراخوان مشارکت دانش‌بنیان‌ها در اکتساب فناوری کیت تعیین جنسیت و جداسازی اسپرم گاو

یکصد و پنجاه و ششمین فراخوان مشارکت در اکتساب فناوری طرح «کیت تعیین جنسیت و جداسازی اسپرم گاو بر مبنای نانوذرات مغناطیسی» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک تیم پژوهشی از دانشگاه قزوین منتشر شد. 

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، فناوری تعیین جنسیت در دام، ابزار خوبی جهت افزایش سود بیشتر در مزارع پرورش گاو است و امکان تولید ترجیحی گوساله‌ها، با جنسیت مورد نظر را فراهم می‌کند.

به طور خاص دامداران فعال در تولید شیر، گوساله‌های ماده را ترجیح می‌دهند. در مقابل گوساله‌های نر از نظر تجاری در صنعت تولید گاو گوشتی بسیار پراهمیت هستند. بنابراین فناوری تعیین جنسیت اسپرم گاو در صنعت دامپروری به خوبی شناخته شده است و تکنیک‌های مختلفی برای جداسازی اسپرم‌های حامل کروموزوم x از اسپرم‌های حامل کروموزوم y به کار گرفته می‌شود که رایج‌ترین آنها استفاده از فلوسایتومتری است، اما هزینه بالای خرید این تجهیز و افت کیفیت اسپرم‌های جداسازی شده (ناشی از استرس‌های شیمیایی و مکانیکی وارد شده به اسپرم در خلال استفاده از این روش) و به دنبال آن کاهش نرخ باروری از معایب این تکنیک است. 

یک روش جایگزین مناسب و مقرون به‌صرفه برای فلوسایتومتری، شناسایی بیومارکرهای اختصاصی در سطح اسپرم‌های حامل کروموزوم x یا y با استفاده از نانوذرات مغناطیسی است. از آنجایی که یکی از مهمترین چالش‌های صنعت دامپروری در کشور تعیین جنسیت و تکثیر نسل است، بنابراین توسعه کیت‌هایی مبتنی بر نانوذرات مغناطیسی برای جداسازی این سلول‌ها نیز اهمیت خواهد داشت و گامی مؤثر در تکمیل زنجیره ارزش این محصولات خواهد بود.

هدف از انجام این طرح توسعه پلتفرم تعیین جنسیت و جداسازی اسپرم گاو، مبتنی بر نانوذرات مغناطیسی با سایز ۱۰ تا ۲۰ میکرون است. بنابراین محصول نهایی مورد انتظار، ویال‌هایی حاوی اسپرم گام با جنسیت x  یا y، با خلوص ۷۰ تا ۹۰ درصد، جمعیت مؤثر ۲ تا ۴ میلیون، میزان تحرک با شاخص VCL>۸۰( Velocity ۰f Curved Line) در بیش از ۳۰ درصد جمعیت یاد شده، نقص مورفولوژیک کمتر از ۱۰ درصد  و زنده‌مانی بالای ۸۵ درصد، مطابق با استانداردهای دامپزشکی است. 

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، اعلام آمادگی برای مشارکت در اکتساب فناوری حاصل از این فراخوان پژوهشی و ارائه درخواست تنها برای شرکت‌ها و شتابدهنده‌های دانش‌بنیان مجاز است. درخواستی که بیشترین تناسب را با الزامات این اکتساب فناوری داشته باشد، انتخاب و به عنوان «مشارکت‌کننده» برای مذاکرات تکمیلی به هسته پژوهشی متقاضی معرفی خواهد شد.

گروه‌های پژوهشی و فناور توانمند تا روز دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۳ فرصت دارند پروپوزال و پیشنهادهای خود را در قالب Word از طریق سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی ghazal.inif.ir  ارسال کنند.

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *