عناب خراسان شمالی

عناب باید با یک برند علمی عرضه شود

نگذاریم عناب از خراسان جنوبی مهاجرت کند

عناب خراسان جنوبی میوه‌ای ارزشمند است اما کم توجهی، زمینه خروج این محصول را از این استان که بهترین مکان برای پرورش آن است، فراهم می‌آورد.

به گزارش ایسنا، عناب میوه‌ای با خاصیت‌های فراوان است که بیشترین سطح کشت آن مربوط به خراسان جنوبی است، اما عدم شناخت از خاصیت‌های این میوه و نبود فرآیندهای مربوط به تولید تا مصرف محصول عناب باعث شده تا این میوه به خوبی شناخته نشود.

خراسان جنوبی با داشتن ۹۸ درصد سطح زیر کشت عناب به عنوان اولین تولیدکننده این محصول در کشور و جهان مطرح است؛ چنانکه می‌توان از این محصول با برنامه‌ریزی‌های صحیح در جهت توسعه‌ی اقتصادی استان گام برداشت.

ایسنا در نشستی به بررسی مشکلات فعلی محصول عناب و اهداف برگزاری همایش ملی عناب، به عنوان راهکاری برای برون رفت این محصول ارزشمند از شرایط نامطلوب فعلی پرداخته است.


قیمت بالای نهاده‌های کشاورزی، مشکل اصلی کشاورزان
کیانی، یک کشاورز در شهرستان خوسف، در این نشست اظهار کرد: ۱۲ سال است که در جلگه ماژان به کشاورزی و عناب کاری مشغول هستم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو هکتار زیر کشت عناب است، افزود: افزایش قیمت کود و سم و بازاریابی از مشکلات کشاورزان و عناب کاران استان است.

این کشاورز با بیان اینکه قیمت مواد اولیه بسیار گران‌تر از قیمت فروش عناب است، تصریح کرد: با وجود افزایش قیمت کود و سم، قیمت عناب تفاوتی نکرده و از سویی دیگر مزد کارگران افزایش پیدا کرده است.

کیانی با اشاره به سازگاری عناب با شرایط آب و هوایی این منطقه، اظهار کرد: عناب نیاز آبی کمی دارد و برای کاشت در این منطقه مناسب‌تر است.

این کشاورز با بیان اینکه وقتی بازار فروش نباشد عناب صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد، اظهار کرد: مسئولان باید به کشاورزان توجه کنند تا جلوی مهاجرت عناب و محدود شدن درآمد آن گرفته شود.

کیانی با بیان اینکه باید فکری شود تا کشاورزان بتوانند عناب را به صورت تازه به فروش برسانند، افزود: با اینکه درشت‌ترین عناب را تولید می‌کنیم، اما بازار فروش درستی ندارد.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی عناب، اظهار کرد: برگزاری این چنین همایش‌هایی باعث معرفی عناب خواهد شد و باعث می‌شود محصول کشاورز با قیمتی به صرفه به فروش برسد.

این کشاورز با بیان اینکه باید برای بسته بندی عناب تازه برنامه‌ریزی شود، تصریح کرد: همایش عناب راه حل خوبی برای کمک به تولیدکننده عناب برای معرفی و فروش محصولش است.

راهی که با همایش عناب آغاز می‌شود

سیدمحمدتقی موسوی‌نژاد، یک عناب‌کار در روستای سیوجان نیز در این نشست اظهار کرد: ۲۰ سال است که عناب‌کاری دارم و اکنون ۳۰ هکتار را زیر کشت عناب دارم.

وی با بیان اینکه سال ۹۰ و ۹۶ به‌عنوان عناب‌کار نمونه در استان شناخته شدم، افزود: در گذشته به طریق سنتی عناب را کشت می‌کردیم اما اکنون مراحل کاشت و برداشت پیشرفت کرده است.

این کشاورز ادامه داد: در حال حاضر استفاده بهینه از آب مورد نظر قرار گرفته و بسیار بر این امر تأکید شده است و ما نیز تا حد امکان سعی در مصرف بهینه آب داریم.

موسوی‌نژاد با اشاره به اینکه اکنون تنها دغدغه ما تهیه پاچوش است، افزود: اکنون فروش به استان‌های دیگر نداریم و تنها خریدار ما دلالان هستند.

وی ادامه داد: همایش عناب که به کمک جهاددانشگاهی در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود، کمک بسزایی به فروش و بازاریابی عناب خواهد کرد.

این کشاورز با تأکید بر ضرورت حمایت از فروش و بسته‌بندی عناب، خاطرنشان کرد: همایش ملی عناب می‌تواند کمک بسزایی به بسته بندی و فروش این محصول کند.
ضرورت ساماندهی سامانه‌ای برای فروش محصولات کشاورزی

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: قیمت یک محصول کشاورزی قیمت نهاده‌های آن محصول را تعیین می‌کند.

وی افزود: وقتی تولیدکننده سم و ابزار و کود را گران می‌دهد، قیمت محصول باید متناسب با نهاده‌ها باشد اما متأسفانه اکنون نهاده‌ها گران و محصول ارزان است.

دبیر همایش ملی عناب با بیان اینکه خراسان جنوبی تولید کننده انحصاری عناب در ایران است، افزود: عناب به صورت تازه و خشک شده، به عنوان میوه و خشکبار همچنین به عنوان گیاه دارویی قابلیت مصرف دارد.

پویان ادامه داد: تولید فرآورده‌های عناب که بهره‌وری اقتصادی قابل توجهی دارد و ارزش افزوده‌ای مطلوب ایجاد می‌کند، تا کنون در ایران مغفول مانده و در سطح محدود به فعالیت‌های تحقیقاتی پرداخته شده است و از بعد تجاری و بهره‌برداری اقتصادی آن بی بهره مانده‌ایم.

وی افزود: تا زمانی که دولت، سامانه‌ای برای فروش مستقیم محصول به بازار مصرف مشخص نکند، محصول روی دست تولیدکننده می‌ماند.



کمک به تولیدکننده با همیاری

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه‌هایی برای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، افزود: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی به دنبال این است که با عضویت تولیدکننده برای بازاریابی و فروش محصوولات به او کمک کند، در این صورت است که اگر فرآوری صورت گیرد تولیدکننده در آن سهیم خواهد بود.

پویان ادامه داد: کشور چین به عنوان کشور پیشرو در تولید فرآورده‌های میوه عناب بیش از ۳۰ محصول ازفرآورده‌¬های عناب را وارد بازارهای داخلی وبین المللی کرده است، این درحالی است که منطقه خراسان جنوبی تا کنون بهره برداری اقتصادی قابل توجهی از این محصول استراتژیک منطقه نداشته است.

وی افزود: مقصود ما از طرح مبحث عناب این است که باید فکری کنیم که عناب به نحو احسن و به شکل علمی در بازار عرضه شود و باید تشکیلاتی ایجاد شود که بتواند با یک برند علمی محصولات را عرضه کند.

دبیر همایش ملی عناب اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در ایران رشد کنیم باید ایران را براساس محصولات خاص آن منطقه پهنه‌بندی کنیم.

پویان تصریح کرد: وقتی که ۹۵ درصد تولید عناب مخصوص خراسان جنوبی است، به این معنا است که با حمایت آن ۹۵ درصد اشتغالزایی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه تمام دنیا پهنه بندی کشاورزی دارند، اظهار کرد: اگر قطبیت عناب را از خراسان جنوبی بگیریم، به همان نسبت اشتغال را ضایع کردیم و باید روی این موضوع برنامه ریزان مملک برنامه ریزی کردند.


همایش عناب، فرصتی برای بازاریابی و معرفی بهتر عناب

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه همایش عناب، راهی برای حل تمام این دغدغه‌ها است، افزود: در این همایش باغداران به ما کمک می‌کنند تا عناب را بهتر معرفی کنیم.

پویان ادامه داد: از مسئولان نیز می‌خواهیم در این همایش کمک یار ما باشند، تصریح کرد: گردشگری ابعادی دارد که یکی از آن‌ها گردشگری اگرو توریسم است که این نوع گردشگری نیز در ایران مغفول مانده است، در صورتی که منطقه خراسان جنوبی ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه این نوع گردشگری دارد.

وی افزود: مسلماً فرآورده‌های تولیدی عناب در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در جذب توریسم مؤثر خواهند بود.

دبیر همایش ملی عناب بیان کرد: تنها گیاهی که می‌توانیم برای جلوگیری از مهاجرت‌ها به آن فکر کنیم عناب است.

پویان با اشاره به ضرورت بهره گیری از دانش بومی، اظهار کرد: این دانش بومی که توسط کشاورزان منطقه ایجاد می‌شود باعث می‌شود که هر سال در تولید محصول پیشرفت کنند.

57824122 1024x682 - عناب باید با یک برند علمی عرضه شود

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.