کشاورزی کرمانشاه

ضرورت برنامه ریزی برای برند سازی محصولات کشاورزی

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه:
در آموزش کشاورزی ضعف‌های جدی داریم

حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا در دیدار تشکل‌های بخش کشاورزی کرمانشاه با نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مغفول ماندن آموزش در حوزه کشاورزی در کشور، اظهار کرد: باید برای آموزش کشاورزان برنامه‌ریزی شود، زیرا به دلیل پایین بودن سطح علم کشاورزان میزان بهره وری در بخش کشاورزی خیلی پایین است.

حسینی کیا با اشاره به ضرورت راه اندازی سامانه کاشت، داشت و برداشت در کرمانشاه به صورت پایلوت اظهار کرد: با راه اندازی این سامانه می‌توان بر اساس منابع موجود و با توجه به شرایط نسبت به کشت محصولات اقدام کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تأکید کرد: اگر بر اساس نیاز کشور محصولات کشاورزی بکاریم، با افت و خیزهای شدید و ناگهانی در قیمت‌ها در فصل برداشت مواجه نخواهیم شد.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح الگوی کشت، گفت: باید با رعایت الگوی کشت به اندازه نیاز کشور و صادرات احتمالی نسبت به کشت محصولات مختلف اقدام شود تا در فصل برداشت با مشکل مواجه نشویم.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه ناظرین کشاورزی سفیران بخش کشاورزی هستند، گفت: باید با استفاده از این ظرفیت‌ها بخش کشاورزی را به علوم روز مجهز کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای برند سازی محصولات کشاورزی تولیدی استان تأکید کرد: برندهای خوبی مثل نخود، تخمه آفتابگردان، زعفران و… در استان داریم که باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه بخش کشاورزی استان استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای توسعه کشت زعفران در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، نوربخش حاتمی در دیدار امروز (هفتم اردیبهشت) تشکل‌های بخش کشاورزی کرمانشاه با نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی که در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به راه‌اندازی دو دفتر گیاهان دارویی با اولویت زعفران و حبوبات با اولویت نخود در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، افزود: در پی راه اندازی دفاتر گلخانه، دام و… نیز در استان هستیم.

حاتمی سپس از استان کرمانشاه به عنوان خاستگاه زعفران دنیا یاد کرد و افزود: سابقه کشت زعفران در استان کرمانشاه به ۳۵۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه از سال ۸۶ کشت زعفران در استان کرمانشاه در برنامه قرار گرفته، گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هکتار زعفران در استان داریم که بنا داریم این میزان را ظرف سه سال آینده به پنج هزار هکتار برسانیم.

حاتمی با اشاره به اینکه در حال ایجاد مدرن ترین کارگاه فرآوری زعفران در بخش ماهیدشت کرمانشاه با همکاری یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم، گفت:

این سرمایه‌گذار در مرحله اول زعفران تولیدی در استان کرمانشاه را در سال زراعی گذشته با رقمی معادل ۱۴ میلیون تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری کرد، در حالیکه زعفران قائنات که معروف ترین برند زعفران کشور در حال حاضر است در سال گذشته با قیمت هر کیلوگرم ۹ میلیون تومان از زعفران کاران خریداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای هم به کشت نخود در استان کرمانشاه داشت و افزود: کشور ما رتبه پنجم و یا ششم تولید نخود را در سطح دنیا در اختیار دارد و استان کرمانشاه همواره با اختلاف زیاد رتبه نخست تولید نخود کشور را از آن خود می‌کند.

حاتمی با بیان اینکه متوسط عملکرد نخود در مزارع استان کرمانشاه در سال‌های گذشته از ۵۵۰ کیلوگرم در هکتار بیشتر نمی‌شد، افزود: با توسعه نخود پاییزه یا انتظاری علاوه بر اینکه شاهد افزایش میزان عملکرد در مزارع نخود به ۱۵۰۰ کیلوگرم در هکتار هستیم، امکان کشت مکانیزه نخود در کنار کشت ارقام مقاوم به بیماری نیز فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه صنایع کشاورزی در استان کرمانشاه گفت: اگر قرار است استان کرمانشاه به یک استان صنعتی تبدیل شود باید در حوزه صنعت کشاورزی فعال شود.

حاتمی با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد زنجیره‌های تولید در استان هستیم، گفت: توجه به این مقوله تاکنون در استان کرمانشاه مغفول مانده است.

وی در ادامه با اشاره به تدوین یک برنامه برای توسعه بخش کشاورزی استان کرمانشاه اظهار کرد: با عملیاتی کردن این برنامه که خیلی هم آرمانی و به دور از انتظار نیست، برای ۸۰ هزار نفر ظرف سه تا چهار سال آینده در حوزه کشاورزی اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد که گام مهمی جهت مقابله با بیکاری در استان است.

همچنین ببینید

پرورش ماهیان خاویاری

فعالیت سه مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارای برند در روستای قره‌سوی آستارا

پایگاه خبری دنیای برند، شهرستان مرزی بندر آستارا یکی از قطب‌های پرورش انواع ماهیان خاویاری …