شهد ناب سبلان

شهد ناب سبلان با برند جهانی از ییلاق شهر ایران

اقتصاد ایران: شهد ناب سبلان با برند جهانی سوغاتی بی نظیر و شیرین از ییلاق شهر ایران برای میهمانان و گردشگران در کهن شهر اردبیل است که کام آنها را شیرین کرده و به عنوان شفا الناس درمانگر و آلامی بر دردهای آنان است.

عسل، ماده غذایی بسیار غنی و انرژی بخشی است که حدود ۸۰درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته شده و هر ۱۰۰ گرم آن ۳۲۰ کالری ایجاد می‌کند این مونو ساکاریدها به سرعت جذب می‌شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار می‌کنند. گفتنی است؛ علاوه بر اثر کالری‌زایی، عسل دارای ویتامین‌های متعددی از قبیل تیامین، ریبوفلاوین، اسیدنیکوتینک، اسید اسکوربیک، پیریدوکسین و … است.

این نعمت الهی به عنوان بهترین تامین‌کننده انرژی بدن انسان شناخته می‌شود و حتی قرآن کریم این یگانه معجزه جاوید الهی، بشریت را به مطالعه و سیر در اسرار و شگفتی‌های نهفته در زوایای زندگی عسل فرا می‌خواند به طوری‌که در آیه ۶۸ سوره نحل می‌فرماید؛ فیه شفاء للناس (در عسل درمانی برای مردمان است) و این نشان از درمانگر و شفابخش بودن عسل دارد.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - شهد ناب سبلان با برند جهانی از ییلاق شهر ایران

اکسیری انرژی بخش با خواص درمانی بی‌نظیر

این ماده غذایی کامل و سالم در طول سالیان متمادی به عنوان دارو برای درمان بیماری‌هایی از قبیل عصبی، قلبی و استخوانی مورد استفاده قرار گرفته است و هم‌چنین در التیام زخم معده و ضد عفونی کردن دستگاه گوارش بسیار موثر است و علاوه بر آن جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، خاصیت آنتی بیوتیکی و استفاده در سوختگی‌ها و ترمیم زخم‌ها از جمله مهم‌ترین خواص درمانی این نعمت الهی است.

یکی از مواهب خدادادی به استان اردبیل وجود کوه سبلان و دامنه‌های سرسبز و پر از گل‌های حیات بخشی است که با حضور زنبورداران در این منطقه ناب‌ترین شهد و شیرین‌ترین ماده غذایی کامل در این منطقه باکیفیتی عالی تولید شده و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود و این‌چنین استان اردبیل نه تنها به عنوان مهد عسل ایران شناخته شده بلکه در تمام دنیا عسل تولیدی در اردبیل با برند عسل سبلان شهرت جهانی دارد.

تولید بیش از ۶ هزار تن عسل در استان اردبیل

اردبیل به دلیل داشتن شرایط اقلیمی سرد و معتدل استعدادهای بالقوه‌ای را در زمینه پرورش زنبور عسل دارد و در حال حاضر طبق آخرین آمار به دست آمده تعداد ۳۲۰۰  پرورش دهنده زنبور عسل در استان فعالبت می‌کنند و با مدیریت ۳۵۰ هزار کلنی همه ساله بالغ بر ۶ هزار تن عسل در استان اردبیل به عنوان نمایشگاه عسل ایران تولید می‌شود.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - شهد ناب سبلان با برند جهانی از ییلاق شهر ایران

استان اردبیل به عنوان مهد تولید عسل ایران دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه تولید عسل است و از همین رو هم اکنون ۱۴ واحد کارگاه‌های بسته بندی و ایستگاه پرورش ملکه زنبور عسل با ظرفیت اسمی سالانه ۱۴ هزار و ۸۷۵ تن و هم‌چنین تعداد دو واحد کارگاه موم عاج کنی به ظرفیت ۷۷۵ تن در سال در استان اردبیل مشغول به فعالیت هستند که این آمار نشان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه استان اردبیل در جهت تولید و توسعه انواع محصولات عسل است.

با توجه به پتانسیل‌های فراوان گردشگری در استان اردبیل سالانه خیل عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی برای استفاده از آب و هوای بی‌نظیر این منطقه در اردبیل حضور می‌یابند که طبق آمار رسمی استان اردبیل سالانه میزبان ۱۰ الی ۱۲ میلیون مسافر است و یکی از پرفروش‌ترین محصولات و تولیدات داخلی استان اردبیل عسل سبلان است که کام مهمانان و مسافران را شیرین می‌کند.

یکی از اقدامات موثر در معرفی برند سبلان ثبت جهانی عسل سبلان بوده است که این امر در راستای برندسازی عسل ناب سبلان و عسل تولیدی در اردبیل به عنوان نمایشگاه عسل ایران با همکاری انجمن عسل ایران، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و سایر تشکل‌ها و ادارات عسل سبلان اردبیل ثبت جهانی شده است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - شهد ناب سبلان با برند جهانی از ییلاق شهر ایران

مرکز تحقیقات عسل در اردبیل ایجاد شود

در حال حاضر ۴ مرکز بسته‌بندی عسل در سطح استان اردبیل فعال هستند که محصولات تولیدی را بسته‌بندی کرده و با همکاری شرکت‌های پخش کشوری و با برند عسل سبلان روانه بازار‌های داخلی می‌کنند.

با توجه به لزوم راه‌اندازی مرکز تحقیقات عسل در اردبیل به عنوان پایتخت عسل ایران برای حرکت به سوی تولید مدرنیته عسل با روش‌های نوین و علمی نیاز به راه‌اندازی مرکز تحقیقات عسل احساس می‌شود که این موضوع یکی از خواسته‌های فعالان در حوزه عسل از مسؤولان است که امیدواریم با نظر مساعد مسؤولان هر چه سریعتر شاهد راه‌اندازی این مرکز باشیم.

به گزارش خبرنگار فارس از اردبیل، ییلاق شهر ایران همانند سال‌های گذشته با ماده غذایی کامل به عنوان اکسیر انرژی بخش آماده پذیرایی از میهمانان و گردشگران از جای جای ایران اسلامی است.

منبع: اقتصاد ایران

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.