سمنو

سمنوی درق صاحب برند می شود/خراسان شمالی

مدیر کل امور بانوان استانداری خراسان شمالی از پیگیری ها برای اینکه سمنوی درق دارای برند شود، خبر داد.

پایگاه خبری دنیای برند، ملیحه یغمایی، با اشاره به اینکه کارهای تحقیقاتی در این راستا در حال انجام است، گفت: فعالیت های تحقیقاتی چندین هدف را دنبال می کنند که تدوین استانداردهای لازم برای امر برندسازی این محصول، دریافت مجوزهای بهداشتی لازم و … از جمله این فعالیت ها است.

وی افزود: از سوی دیگر بنیاد برکت نیز وارد عرصه شده و تسهیلاتی را به منظور بهسازی این واحدهای تولیدی ارائه می دهد.

به گفته یغمایی سقف میزان تسهیلات ارائه شده تا ۴۰ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد است.

وی با بیان اینکه تعداد واحدهای تولیدی سمنوی شناسایی شده در شهر درق ۸۹ واحد سنتی بوده است، ادامه داد: قسمت اعظم این واحدها در خانه ها مشغول به فعالیت هست.

این مقام مسئول تعداد اشتغالی که هر واحد تولیدی ایجاد کرده را بین سه تا هشت نفر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه موضوع بسته بندی این محصول تولیدی نیز در دستور کار است، گفت: واحدهای تولیدی سمنو در درق حدود شش  ماه از سال را فعالیت می کنند که با ایجاد بسته بندی های مناسب می توان این محصول را در تمامی سال عرضه کرد.

درق؛ قطب تولید نگین سفره هفت سین

گفتنی است شهر درق قطب تولید سمنو در کشور است و سمنوی این شهر به دلیل به کار بردن شیوه های خاص در پخت و پز و برگزاری مراسم شادی هنگام پخت این غذای سنتی از زبانزد خاص و عام برخوردار است.

به کاربردن شیوه‌های خاص در پخت و پز این غذا موجب شده تا سمنو از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار باشد و همین امر سبب شده تا این غذا در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت ملی برسد.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

پخت سمنو در شهر درق با مشارکت مردم شهر برگزار می‌شود و مردم شهر به‌عنوان یاور و برای گفتن خدا قوت به کمک افرادی که آن را طبخ می‌ کنند، می‌روند.

همچنین به هنگام پخت این غذا از سوی افراد یاری کننده هدایایی نیز به صورت پیشکش برده می شود.

خواندن اشعاری به هنگام کفچه زدن و پخت سمنو از دیگر فعالیت‌هایی است که انجام می‌شود تا این مراسم به صورت شاد برگزار شود.

در پختن سمنو  از شیرهٔ جوانه‌ی گندم،  آرد سبوس‌دار استفاده می شود که به هنگام پخت آن دیگ‌ های بزرگی بر روی آتش قرار داده می شود که بوی خوش دودی که از چوب بلوط و گردو فضا را پر کرده، خود به تنهایی می‌تواند به برگزاری این مراسم جذابیت بخشد.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *