Img20241001120456614 650x330 - سازمان ملی فرش و صنایع‌دستی تشکیل شود

سازمان ملی فرش و صنایع‌دستی تشکیل شود

در نشست هم‌اندیشی تشکل‌ها با تشریح جایگاه فرش دستباف در چارت جدید وزارت صمت، بر لزوم تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع‌دستی زیر نظر ریاست جمهوری و یا احیای جایگاه مرکز ملی فرش و قرار گرفتن آن زیر نظر وزیر صمت تاکید شد.

 نشست هم‌اندیشی تشکل‌ها در خصوص جایگاه فرش دستباف در چارت جدید وزارت صمت با حضور فعالان این حوزه به همت کمیسیون فرش، صنایع‌دستی و هنر اتاق ایران برگزار شد و حاضران در این نشست به بیان نظراتشان درباره احیای مرکز ملی فرش و حواشی مربوط به برگزاری نمایشگاه فرش پرداختند.

 احیای مرکز ملی فرش زیر نظر حوزه وزارتی مطالبه فعالان حوزه فرش است

 در این نشست با اشاره به جایگاه مرکز ملی فرش ایران، عنوان شد که در چارت جدید وزارت صمت، مرکز ملی فرش ایران، زیر مجموعه معاونت توسعه بازرگانی قرار گرفته است. این در حالی است که به گفته رئیس کمیسیون فرش، صنایع‌دستی و هنر اتاق ایران، بر اساس صحبت‌های صورت گرفته قرار بود مرکز ملی فرش دوباره به حوزه وزارتی و زیر نظر وزیر برگردد.

مرتضی حاجی‌آقامیری با اشاره به سیر تحولات طی شده، گفت: در دولت گذشته تصمیم گرفته شد که مرکز ملی فرش، از وزارت صمت منفک و به وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه شود که با توجه به نقدها و مخالفت‌هایی که صورت گرفت، منتفی شد. در ادامه با تصمیم وزارت صمت، مرکز ملی فرش با دفتر صنایع ورزشی و خلاق ادغام شد که با توجه به غیرقانونی بودن و اعتراضاتی که کردیم، اوایل امسال اعلام شد که موضوع حل شده و قرار است مرکز ملی فرش مانند چارت قبلی در حوزه وزیر قرار بگیرد. در جلسه‌ای که هم با وزیر صمت داشتیم، عنوان شد که مرکز ملی فرش به جایگاه قبلی بر می‌گردد.

او افزود: با این حال در چارت جدید وزارت صمت برخلاف صحبت‌های صورت گرفته، مرکز ملی فرش از یک معاونت به معاونت دیگری منتقل شده است که باید یک واکنش مناسب جلوی آن گرفته شود و تلاش برای احیای مرکز ملی فرش زیر نظر حوزه وزارتی را مطالبه کنیم.

در ادامه حامد چمن‌رخ، نایب رئیس اتحادیه فرش ایران با انتقاد از چارت جدید و جایگاهی که برای مرکز ملی فرش ایران در نظر گرفته شده است، گفت: در دولت گذشته جایگاه مرکز ملی فرش از معاون وزیر به معاون معاون معاون وزیر تنزل پیدا کرد و این عملاً سبب شد که رئیس مرکز، نتواند مستقیماً کاری را انجام بدهد. با توجه به تعاملی که دولت جدید با بخش خصوصی دارد، باید مرکز ملی فرش را به حوزه وزارتی و زیر نظر وزیر برگردانیم.

 علانور توکلی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران، نیز در این نشست، تصریح کرد: رسماً در سال‌های اخیر فرش را پس می‌زنند، روسای مرکز ملی فرش کاملاً بی‌تفاوت بودند و تخصصی راجب فرش نداشتند.بعد از انتخاب پزشکیان و حصور آقای اتابک به‌عنوان وزیر صمت و شناختی که وی از بخش خصوصی داشت، این امیدواری به وجود آمد که این مشکل حل بشود.

او افزود: تنها راه ارتباطی دولت و بخش خصوصی مرکز ملی فرش است و خودمان را جدا از دولت نمی‌دانیم اما حوزه فرش با قوانین دست‌وپاگیری مانند پیمان‌سپاری ارزی، تأمین اجتماعی و مسائل ارزی، روز به‌روز عقب‌تر می‌رود.

 ابوالفضل رجبیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش قم یادآور شد: مرکز ملی فرش در گذشته قدرت زیادی داشت و به‌عنوان مثال با یک تلفن، کارها انجام می‌شد اما الان نزول پیدا کرده است. یک دوم صادرات متعلق به فرش بود اما الان این بخش رها شده است و به آن اهمیت نمی‌دهند.

 حمیدرضا ذوی الانواری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش فارس هم معتقد بود که هر روز که می‌گذرد بدنه فرش با وجود جامعه آماری بالایی که از نظر اشتغال این بخش در شهر و روستا دارد، ضعیف‌تر می‌شود و باید با ارتباط‌هایی که صورت می‌گیرد، فرش به جایگاه اصلی‌اش برگردد.

 احد عظیم‌زاده، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در این نشست اظهار کرد: فرش برای مسئولان یک موضوع تمام شده است و هر طور دوست دارند، درباره این حوزه تصمیم می‌گیرند.

 او با انتقاد از عدم تخصص رئیس مرکز ملی فرش، تاکید کرد: رئیس مرکز ملی فرش باید از خانواده فرش باشد.

 ابوالفضل صادقی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان فرش قم هم با انتقاد از کاهش قدرت رئیس مرکز ملی فرش، گفت: دولت نفرات خودش را در چارت می‌گذارد اما باید از دولت بخواهیم برای انتخاب رئیس مرکز ملی فرش از افراد متخصص کمیسیون فرش اتاق ایران و اتحادیه استفاده کند و رئیس این مرکز باید قدرت دفاع از فعالان حوزه فرش را داشته باشد.

 عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف ایران هم با تاکید بر اینکه که باید مطالبه جامعه فرش دستباف، ایجاد سازمان ملی فرش و صنایع‌دستی در یک بازه بلندمدت باشد، اظهار کرد: باید جایگاه فرش دستباف بر اساس حکم اداری سال ۸۲ برگردد و افراد متخصص به وزیر صمت برای ریاست مرکز ملی فرش معرفی شوند.

 ساعد عصاچی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان فرش اصفهان نیز با اشاره به اینکه مهم‌تر از جایگاه مرکز ملی فرش، ویژگی‌های رئیس مرکز اهمیت دارد، ادامه داد: رئیس مرکز ملی فرش باید با جامعه فرش روابط خوبی داشته باشد و با یک جایگاه خوب در دولت و داشتن روابط سیاسی قوی، بتواند از حق فرش دفاع کند.

 علیرضا فتح‌الله‌زاده، عضو اتحادیه فرش دستباف استان همدان هم معتقد بود که نمی‌خواهند رئیس مرکز ملی فرش از بدنه فرش باشد.

 اکرم اولیائی طبائی، نایب رئیس انجمن ملی فرش ایران هم از ارسال نامه این انجمن به وزیر صمت خبر داد که در این نامه از اتابک خواسته شده بود که جایگاه مرکز ملی فرش با توجه تاکیدات برنامه توسعه هفتم، زیر نظر وزیر باشد و فردی آشنا به حوزه فرش برای ریاست این مرکز انتخاب شود.

 همچنین حمیدرضا فروزان احسن، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش همدان هم خواستار اتحاد و یکپارچگی تشکل‌های فرش برای پیگیری مطالبات و خواسته‌های این صنف شد.

 جواد الیاسی، عضو اتحادیه فرش قم هم معتقد بود که رئیس قبلی مرکز ملی فرش تنها ۲ روز در ماه به این مرکز می‌رفت و برای فعالان حوزه فرش دستباف در دسترس نبود. به عقیده او باید رئیس جدید همیشه در دسترس باشد و فعالان این حوزه بتوانند به‌راحتی به او دسترسی داشته باشند.

 همچنین به گفته علی آل‌احمد، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران، علاوه بر احیای جایگاه مرکز ملی فرش، باید منابعی هم برای این مرکز جهت توسعه زیرساخت‌ها تعریف شود.

 غرفه‌فروشی و گران‌فروشی نمایشگاه فرش متوقف شود

 موضوع دیگری در این نشست مورد بحث قرار گرفت، حواشی مربوط به افزایش سنگین اجازه غرفه‌های سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف تهران ۱۴۰۳ بود که قرار است آبان ماه برگزار شود.

 عظیم‌زاده با انتقاد از غرفه‌فروشی در نمایشگاه، از افزایش اجاره‌ها به‌شدت انتقاد کرد و خواستار واکنش قاطع از جامعه فرش دستبافت در این رابطه شد.

 آل‌احمد، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران، هم پیشنهاد داد که در رابطه با حواشی نمایشگاه فرش، به دیوان عدالت اداری شکایت شود.

نامه روسای اتاق‌های سه‌گانه به دولت برای تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع‌دستی

در پایان این نشست مقرر شد که در نامه‌ای به امضای روسای سه اتاق ایران، اصناف و تعاون به دولت، به ترتیب اولویت تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع‌دستی زیر نظر ریاست جمهوری، تشکیل سازمان ملی فرش و صنایع‌دستی زیر نظر وزارت صمت و سوم احیای مرکز ملی فرش زیر نظر وزیر صمت پیشنهاد و مطالبه شود.

 همچنین قرار شد افزایش بالای اجاره غرفه‌های نمایشگاه فرش را تشکل‌های حوزه فرش، از طریق تعزیرات پیگیری کنند.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *