ساری 2022

ساری به عنوان پایتخت برندهای چوب و کاغذ ایران/ ساری ۲۰۲۲

پایگاه خبری دنیای برند، مدیرکل روابط عمومی و اموربین الملل استانداری مازندران با بیان اینکه ساری نیازمند تعریف جاذبه های شهری بوده، اما متاسفانه هنوز جاذبه های موجود وارد معادلات گردشگری نشده است،گفت: مهم ترین گام برای پیشبرد مطلوب رویداد “ساری ۲۰۲۲” لزوم برطرف کردن ضعف های زیرساختی این شهر است.

عباس مهدوی درگفت و گو با ایسنا پیرامون شرایط میزبانی رویداد پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو گفت:رویداد ساری ۲۰۲۲ می تواند محرکی برای رفع کاستی های میزبانی در ابعاد ملی و بین المللی باشد.

وی افزود:همه  دستگاه های استان  مازندران در قبال این رویداد مسولیت دارند و باید در سال ۱۴۰۰ برای تحقق پایتخت گردشگری برنامه عملیاتی داشته باشند.

مدیرکل روابط عمومی و اموربین الملل استانداری مازندران اظهارکرد: این مهم تنها وظیفه اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری ساری نیست، متاسفانه دستگاه ها هنوز “ساری ۲۰۲۲”را جدی نگرفته اند و این رویداد دربین مردم ناشناخته است.

مهدوی از وظیفه ویژه شهرداری در حوزه مدیریت شهری یادکرد و افزود:باید بر روی جذابیت و هویت بصری فضای شهر ساری کار شود، برای این منظور لازم است مردم و محله ها را وارد میدان کنیم.

وی با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: همانند برخی شهرها که محله های رنگی و سبز ایجاد می کنند، می توان مواد اولیه رنگ آمیزی را در اختیار مردم قرار داد و مردم را وارد مقوله شهرآرایی کرد تا هویت بصری و سیمای محله های ما تغییر پیدا کرده و جذاب شود.

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران با بیان اینکه در برخی از منازل می توان با اندکی گل آرایی، فضای شهر را تغییر داد گفت: انجام کارهای حجمی نظیر مجسمه و تندیس ها،کمک بسیاری به بهبود فضای شهر ساری خواهد کرد و خود این عامل باعث القای روحیه و حال خوب به مردم شده و فضای فرهنگی شهر را تغییر می دهد.

مهدوی از ایجاد ایجاد گذرگاه های فرهنگی که هزینه زیادی نیاز ندارد سخن گفت و افزود: این اقدامات حداقلی سبب احیای فضاهای نوستالژیک و رونق کسب و کارهای سنتی می شود.

وی با بیان اینکه گردشگری شهری در ساری بسیار مغفول مانده و جدی گرفته نشده است، تصریح کرد:چطور می توان از ساری ۲۰۲۲ سخن گفت در حالی که شهر فاقد موزه آبرومند بوده و ابنیه های تاریخی نظیر اب انبارها و عمارت ها در معادلات جاذبه های تاریخی شهر جای نگرفته است.

مدیرکل روابط عمومی و اموربین الملل استانداری مازندران افزود:مجموعه هایی نظیر مجموعه تاریخی فرح آباد نیازمند نصب راهنمای الکترونیکی به زبان های مختلف و نوآوری و خلاقیت در پذیرش گردشگران است.

مهدوی از ساری به عنوان پایتخت چوب و کاغذ ایران یاد کرد و گفت:بخش عمده ای از کاغذ و ام دی اف کشور در ساری تولید می شود؛همین برند هم می تواند در چارچوب گردشگری صنعتی مورد توجه قرارگیرد.

وی با بیان اینکه اداره کل محیط زیست مازندران مناطقی نظیر پارک ملی کیاسر،دشت ناز و سمسکنده دارد که حتی برای مردم شهرستان ساری نیز ناشناخته است، بیان کرد: گردشگری حیات وحش طرفداران بسیاری دارد و می تواند با اقبال گردشگران خارجی مواجه شود.

مهدوی توجه به مولفه های فرهنگ بومی را لازمه هرگونه تغییر در سیما و منظر شهری دانست و تاکید کرد: شهرداری باید از هم اکنون برای تغییر سیمای شهری برنامه داشته و در معابر مشخصی بتواند جذابیت را برای مردم تقویت کند چراکه زمان زیادی وجودندارد.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت های مردمی موجود خاطرنشان کرد: می توان با تعریف جشنواره های مختلف، مردم را پای کار آورد تا هرکسی با کمترین امکانات با آذین کردن منظر بیرونی منزل خود با گل ها وگیاهان  و یا نقاشی های متنوع فضای جذابی را برای بهتر شدن سیمای شهری ایجاد کند.

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران با ابین اینکه این کارهای حداقلی برای افراد غیربومی که وارد شهر می شوند بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: حتما نباید منتظر بود تا شهرداری بودجه کلانی دریافت کرده و آن را برای تغییر سیما و منظر شهری تخصیص دهد بلکه باید از حداقل ظرفیت ها و داشته های موجود با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی سیمای شهری را احیا کرد.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

این کارشناس گردشگری افزود:ساری نیازمند تعریف جاذبه های شهری بوده، اما متاسفانه هنوز جاذبه های موجود وارد معادلات گردشگری نشده است.

وی افزود:سوغات موضوع مهم دیگری است که در ساری شاهد آن نیستیم.سوغاتی بخش مهمی از سفر گردشگران محسوب می شود؛ شیرینی ها و محصولات غذایی بومی باید تجاری سازی شده و در فروشگاه های شهر مشهود باشد؛ایجاد بازارچه دائمی سوغات و صنایع دستی برای مرکز استان ضروری است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری افزود:مراکز اقامتی ساری نیازمند استانداردسازی بوده؛تنها ۲ هتل فعال و دارای استاندارد در این شهرستان به فعالیت مشغولند و مابقی نیازمند بازسازی و ساماندهی است.

وی با بیان اینکه راه آهن و فرودگاه ظرفیت بالایی برای جابه جایی گردشگران دارند، تصریح کرد: غذا در گردشگری اهمیت بالایی دارد هنوز منوی غذاهای بومی مازندران در رستوران های استان و شهرستان ساری پررنگ نیست و آمادگی لازم را برای این رویداد ندارند.

مهدوی اظهارکرد:برخی جاذبه های ساری نظیر چشمه باداب سورت، سایت موزه وستمین،جنگل های هیرکانی می تواند توجه گردشگران خارجی را به خود جلب کند، اما متاسفانه این جاذبه های طبیعی و تاریخی از ضعف زیرساخت ها رنج می برند.

وی افزود:تاکسی ها و حمل و نقل عمومی درساری نیازمند توجه و ساماندهی است،بسیاری از تاکسی ها از فرسودگی رنج می برند و برای سیمای شهری مناسب نیستند.

وی تاکید کرد:پلیس گردشگری دیگر موضوع مهمی است که در رویداد ساری ۲۰۲۲ باید مورد توجه قرارگیرد.

مهدوی افزود:موضوع مهم دیگری که در سال آتی باید مورد توجه قرارگیرد شناخت ذائقه گردشگران کشورهای عضو اکو و تعامل با سفرای این کشورها است؛ باید از ظرفیت دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس ها برای جلب این کشورها بهره گرفت؛ سفرا و رایزنان فرهنگی ایران در این کشورها نیز می توانند نقش مهمی در معرفی مازندران و ساری ایفا کنند.

مدیرکل روابط عمومی واموربین الملل استانداری مازندران افزود:سال ۱۴۰۰ باید تعریف تقویم جشنواره های فرهنگی و هنری در ساری و مازندران  توسط دستگاه های فرهنگی مورد توجه قرارگیرد.

وی خاطرنشان کرد:آنچه مطرح شد همه موضوعات مهم برای موفقیت در رویداد ساری ۲۰۲۲ نیست؛اما با توجه به همین موارد مغفول مانده می توان میزبان خاطره انگیزی برای گردشگران خارجی بود.

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x