زعفران

زعفران با برند سلسله/خیز بلند طلای سرخ سلسله به سمت بازارهای جهانی

پس از ایجاد اولین زنجیره ارزش تولید زعفران کشور در شهرستان سلسله، کسب سهم چشمگیر این محصول در سبد صادراتی کشور و رونق اقتصادی زعفرانکاران دور از انتظار نیست به شرطی که برندسازی و بازاریابی حرفه‌ای برای این محصول در دستور کار گیرد.

پایگاه خبری دنیای برند، شاید وقتی برای اولین بار تنها پنج هکتار از مجموع ۴۰ هزارهکتار اراضی کشاورزی سلسله به صورت آزمایشی به کشت زعفران اختصاص یافت، هیچکس نمی دانست که بزودی این شهرستان کوچک و خوش آب و هوا با تولید بهترین و با کیفیت ترین زعفران به عنوان قطب تولید این محصول در لرستان شناخته خواهد شد.

یکی از ویژگی های زمین های کشاورزی سلسله، خرد و کوچک شدن شدن قطعات به واسطه نظام خرده مالکی است و زعفران از آن دست کشت هایی است که در خردترین قطعات هم می تواند  بیشترین راندمان تولید را داشته باشد و شاید همین عامل باعث شده که در سالهای اخیر بسیاری از مالکان زمین های کشاورزی خرد به سمت کاشت این محصول کم زحمت و پر سود روی آورده اند.

آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز شهرستان سلسله در کنار نیروی کار جوان و باانگیزه باعث شده که کشت محصول زعفران از رونق چشمگیری در این سالها برخوردار شود.

شهرستان سلسله از ظرفیت بالایی در کاشت زعفران برخوردار است

یک کارشناس ارشد زراعت و باغبانی اظهار داشت: زعفران در لرستان و بخصوص سلسله می‎تواند کشت خوبی برای کشاورزان باشد چرا که آب و هوای مناسب شهرستان موجب شده تا این محصول در فصل کاشت به حداقل آبیاری نیاز داشته باشد.
فاطمه اعلم افزود: بارندگی در طول دوره رشد، خاک بسیار مناسب و حاصلخیز سلسله، عدم بارندگی در فصل تابستان برای جلوگیری از پوسیده شدن پیاز زعفران، وجود دمای مناسب طی فصل رشد و وجود اراضی مناسب برای کاشت این محصول از جمله شرایط مساعد برای کشت این گیاه در شهرستان است و داشتن چنین شرایطی این امکان را به کشاورز می‎دهد که حداکثر محصول را داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: فصل برداشت زعفران معمولا پاییز است و در مابقی فصلها حالت خواب دارد، این گیاه اوایل پاییز یک یا دو بار نیاز به آبدهی دارد و با آغاز بارش نیازی به آبیاری ندارد ضمن اینکه برداشت محصول در فصل بیکاری کشاورزان است که همین عامل سبب فراهم بودن نیروی کار مورد نیاز می باشد.
این کارشناس زراعت و باغبانی تصریح کرد: مصرف کم آب، اشتغالزایی، ارزش اقتصادی بالا، امکان بهره برداری طولانی مدت با یک بار کاشت، عدم نیاز به ماشین آلات و ادوات خاص و ماندگاری بالای پس از برداشت از جمله مزایای کاشت این محصول به شمار می رود.
وی ادامه داد: زعفران در زمینهای کم بازده قابل کشت است و علاوه بر آن به جهت آنکه زحمت زیادی در طول کاشت تا برداشت برای کشاورزان ندارد نیروی کار می تواند اعضای خانواده های کشاورزان منطقه باشد که مهمترین مزایای کاشت این گیاه نسبت به سایر محصولات محسوب می شود.
اعلم با اشاره به ایجاد اشتغال در مراحل تولید، بسته‎بندی، عرضه و فروش زعفران تصریح کرد: کیفیت بالای محصول تولیدی سلسله نسبت به میانگین کشور از نظر رنگ دهی، عطر و طعم موجب شده تا از کشت این محصول به عنوان یک ظرفیت بسیار بالا به لحاظ درآمد و اشتغال نام برده شود و با استفاده از این پتانسیل، این شهرستان می تواند به عنوان قطب تولید محصول زعفران در استان و حتی کشور شناخته شود.

زعفران کشت کم زحمت و پرسودی است

یک کشاورز زعفران کار در این باره گفت: زمین کشاورزی ما حدود نیم هکتار است و پنج سال است که به کاشت زعفران مشغول هستیم، نزدیک سه سال است که این کشت به بار نشسته و سال گذشته که فصل پر گلی آن بود توانستیم از این واحد سطح سه کیلو و ۸۰۰ گرم زعفران برداشت کنیم.
لیلا ساکی تصریح کرد زعفران شهرستان سلسله از لحاظ عطر، طعم و اسانس دارای کیفیت بالاتری نسبت به دیگر استان ها است و درآمد خوبی نسبت به سایر محصولات در شهرستان دارد.
این کشاورز با بیان اینکه نبود مرکز خرید عمده این محصول در شهرستان و استان از مهم ترین مشکلات و دغدغه زعفران کاران سلسله است بیان کرد: چون این محصول به مراقبت و آبیاری کمتری در طول سال نیاز دارد نسبت به سایر کشت ها از صرفه و مزیت بیشتری برخوردار است.
وی با اشاره به روش بسته بندی و خشک کردن زعفران در شهرستان به صورت سنتی و دستی خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم زحمت فراوان برای کاشت و برداشت، چون این محصول فاقد برندی با نام خود شهرستان است برای خریداران استان و سایر شهرها ناشناخته است.
ساکی از دیگر مشکلات موجود دراین حوزه را نبود مرکزی برای فروش گل این محصول اشاره کرد و گفت: گل زعفران برای بسیاری از بیماری ها مفید است اما متاسفانه مکانی برای فروش آن در استان وجود ندارد.
وی گفت: این محصول اشتغالزایی زیادی از نظر برداشت، خشک کردن و بسته بندی دارد و درفصل برداشت آن تا پایان این مرحله حدود ۱۰۰ نفر در این مزرعه مشغول فعالیت هستند.

تمامی رنگدانه های زعفران سلسله طبیعی و ممتاز است

کارشناس فنی آزمایشگاه آزمای ماد تهران نیز گفت: آخرین آزمایشات که بر روی زعفران زرین سلسله با برند مهدیس صورت گرفته نشان داده که تمامی رنگدانه های آن طبیعی و ممتاز است.

سحر محمودی عنوان کرد: در این آزمایش سه رنگدانه اصلی زعفران، تمامی حداقل های استاندارد را داشته و مطابق استاندارد ۲۵۹ ملی ایران است.

زعفران با برند سلسله در بازارهای کشور عرضه می شود

رییس جهاد کشاورزی سلسله گفت: خیز سلسله برای توسعه کشت زعفران با برند شهرستان و معرفی آن در کشور و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس از مهمترین اقدامات و سیاست گذاری های سازمان جهاد کشاورزی لرستان در سال های اخیر است.

رضا سوخته زاری افزد: اعطای تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط و جذب سرمایه گذاران با هدف ایجاد صنایع مرتبط با فرآوری و بسته بندی محصول و نیز سرمایه گذاری در تاسیس و فعال کردن شرکت های تعاونی زعفران کاران در روند توسعه این محصول در شهرستان نقش بسزایی داشته است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری، میانگین عملکرد تولید زعفران خشک در هر هکتار در شهرستان ۴/۸ کیلوگرم بود عنوان کرد: گل دهی هر هکتار زعفران در سال نخست بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است که فرایند اقتصادی شدن آن از سال های دوم و سوم شتاب بیشتری می گیرد.

سوخته زاری افزود: زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد علاوه بر مصرف غذایی، در صنایع غذایی، شیرینی پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می رسد.

وی با اشاره به اینکه کل زعفران کشت شده در استان حدود ۲۸۰ هکتار بوده که از این میزان حدود ۹۰هکتار به  سلسله اختصاص داشته خاطرنشان کرد: حدود ۴۰۰ کیلوگرم زعفران با کیفیت و مطلوب در این شهرستان تولید شد.

رییس جهاد کشاورزی سلسله گفت: کاشت زعفران در هفته های آتی با آهنگی آرام در شهرستان آغاز می شود، این نهاد نیز جهت توسعه کشت نوظهور این محصول و از طرفی درآمدزا بودن آن، ایجاد تعاونی های زعفران و گیاهان دارویی را در دستور کار قرار داد، تاکنون تعداد چهار تعاونی در این زمینه تشکیل شده و اتحادیه زعفران استان با توجه به توانمندی های شهرستان در سلسله ایجاد می شود.

۹۰ هکتار زعفران در سلسله کشت شده است

فرماندار سلسله گفت: سطح زیر کشت زعفران در شهرستان ۹۰ هکتار است که پارسال حدود ۴۰۰ کیلوگرم محصول از این میزان برداشت شد.

شریف خسروی اظهار داشت: رونمایی از اولین زنجیره ارزش تولید زعفران که به دست عده ای از جوانان شهرستان و بر اساس نگاه نوآورانه آنها با همکاری جهاد کشاورزی صورت گرفته گامی مهم در راستای معرفی زعفران تولیدی سلسله در بازارهای فروش است.

وی با اشاره به کیفیت بالای محصول تولیدی زعفران شهرستان افزود: ایجاد زنجیره هایی همچون تولید گوشت قرمز و میوه خشک و زعفران گامهایی است که در راستای ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام فروشی تولیدات شهرستان و ورود سرمایه گذاری های جدید و ایجاد اشتغال و رفاه اقتصادی مردم صورت گرفته است.

تقاضا برای صادارات محصول زعفران سلسله به بازارهای جهانی افزایش یافته است

مدیر شرکت تعاونی زعفران زرین سلسله (مهدیس) نیز با اشاره به شرایط ایده آل شهرستان سلسله برای کشت زعفران گفت: خرده مالکی شدن زمین های کشاورزی و کوچک شدن مزارع باعث شد که به سمت توسعه و گسترش کشت محصول کم زحمت و پرسود زعفران برویم.

محسن فرج الهی با اشاره به افزایش سطح زیرکشت زعفران شهرستان از پنج به ۹۰ هکتار عنوان کرد: در سال گذشته ۴۰۰ کیلوگرم زعفران با برآورد مالی هفت میلیارد تومان در سلسله برداشت شد.

وی با بیان اینکه بنا داریم که در سال جاری میزان کشت این محصول را از ۹۰ به ۲۰۰ هکتار در شهرستان توسعه دهیم افزود: اکنون زعفران تولیدی سلسله با برند شهرستان در بازار کشورهای چین، اسپانیا، امارات و قطر دارای تقاضا است.

فرج الهی با اشاره به آموزش ۲۰۰ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه ها برای کشت زعفران به عنوان کارورز ادامه داد: برای توسعه کشت و عرضه آن در بازارهای فروش کشور و جهان نیازمند حمایت کشاورزان و مسوولان استان هستیم.

صدور گواهینامه “حلال” صادرات زعفران لرستان را تسهیل می‌کند

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: کشورهای خاورمیانه به نماد “حلال” بر روی محصولات مصرفی بسیار توجه می‌کنند بنابراین صدور این گواهینامه برای زعفران استان، صادرات این محصول به منطقه را تسهیل می‌کند.

آیت الله احمد مبلغی افزود: در فروش محصول تولیدی زعفران سه عنصر اساسی سلامت، اصالت و کیفیت دخالت دارد و چنانچه محصولی در بازارهای منطقه اصیل نباشد یعنی حرام است.

وی اظهار داشت: بنابراین آمادگی داریم از طریق نهاد حلال استاندارد نظام اسلامی، گواهینامه حلال به محصول زعفران تولیدی استان اعطا کنیم .

وی ادامه داد: در شرایطی که تحریم، حاکم بر اقتصاد کشور شده اگر مزیت های رقابتی ایجاد نکنیم توان حضور در بازارهای صادرات را نخواهیم داشت که در این راستا تمرکز بر روی حوزه کشاورزی به عنوان مهمترین خصیصه استان می تواند بسیار موثر باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه لرستان دارای زمین های کشاورزی حاصلخیز است افزود: تکمیل و هوشمندسازی زنجیره ارزش زعفران تولیدی استان راهکار موثری در پیدا کردن بازارهای فروش جهانی برای این محصول است.

حجم سرمایه گذاری در شرکت تعاونی زعفران زرین سلسله به یک میلیارد تومان رسید

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز با اشاره به اینکه یکی از مهمترین سیاست های وزارت تعاون، تخصصی کردن فعالیت ها است گفت: بخش تعاون باید ۲۵ درصد از سرمایه اقتصادی کشور را به خود اختصاص دهد.

علی آشتاب افزود: یکی از ابزارهایی که برای توسعه تعاونی ها در شهرستان سلسله به کار گرفته شده استفاده از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری بوده که در این راستا با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان از محل اشتغال پایدار روستایی، شرکت تعاونی زعفران زرین سلسله (مهدیس) با  ۱۰۰ عضو و ۳۰ فرصت اشتغالزایی ایجاد شد.

وی با بیان اینکه اکنون حجم سرمایه گذاری در این تعاونی به مرز یک میلیارد تومان رسیده اظهار داشت: اگر به دنبال پایداری سکونت، عدم مهاجرت معکوس، ایجاد اشتغال و رفاه در روستاها هستیم باید مشارکت همگانی را به کار بگیریم و به دنبال تخصصی کردن فعالیت ها باشیم.

تولید یکهزار و ۱۰۰ کیلوگرم زعفران در لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: سال گذشته یکهزار و ۱۰۰ کیلوگرم زعفران در لرستان تولید و روانه بازار شد.

عبدالرضا بازدار افزود: سطح زیرکشت زعفران در لرستان ۳۸۰ هکتار است این در حالیست که هر هکتار زعفران بالغ بر۱۲ برابر گندم دیم درآمد داشته و اقتصادی تر است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از ظرفیت های لرستان به لحاظ اکولوژیکی و اقتصادی توسعه کشت گیاهان دارویی است می توانیم در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از پهنه های استان این محصول را کشت کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: عدم مشارکت خانوارها در سرانه اقتصادی به عنوان یکی از نقاط ضعف کشور است بنابراین یکی از راهکارها برای حضور خانواده ها و زنان روستایی در درآمد اقتصادی، کشت گیاهان دارویی بخصوص زعفران است که به نوعی یک کشت فامیلی محسوب می شود.

بازدار با اشاره به اینکه بخش عمده ای از زراعت ها به صورت دیم است ادامه داد: اگرچه گندم و جو محصولات استراتژیکی محسوب می شوند اما تنها با کشت این محصولات نمی توان شاهد شکوفایی اقتصاد کشور بود.

وی گفت: کشت گیاهان دارویی بخصوص زعفران طی چند سال گذشته در لرستان رونق یافته و محصول زعفران می تواند در سلامت مردم، اقتصادی کردن خانوارها و ایجاد درآمدی پایدار موثر باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: اکنون ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار گیاه دارویی در لرستان کشت شده و در حوزه محصولات زراعی به دنبال تنوع هستیم.

بازدار عنوان کرد: زنجیره ارزش تولید محصول زعفران که به دست عده ای از جوانان در شهرستان سلسله ایجاد شده نیازمند حمایت است و برای توسعه آن به پرداخت منابع و تسهیلات بانکی نیاز داریم.

وی تصریح کرد: لرستان اولین استان کشور در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی است بطوریکه طی چند سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و انتظار می رود سرمایه در گردش و اعتبار به این مقوله تخصیص یابد و بازارهای خارجی برای آن شناسایی تا از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری زعفران در بورس لرستان ایجاد شود

مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: فعالان اقتصادی عرصه زعفران با آوردن سرمایه‌های مردم به چرخه بورس، زمینه را برای شکوفایی اقتصادی در زمینه تولید این محصول فراهم کنند.

حسین زینلی به ظرفیت خوب استان در زمینه تولید گیاهان دارویی و کم توجهی به این مهم در گذشته  اشاره کرد و افزود: یکی از مواردی که می تواند نقش مهمی در اقتصاد این استان داشته باشد توسعه کشت گیاهان دارویی بخصوص زعفران و موسیر است.

وی اظهار داشت: ایجاد زنجیره ارزش در زمینه گیاهان دارویی یکی از اقدامات بسیار موثر است و امسال اعتبارات خوبی جهت توسعه این حوزه برای لرستان در نظر می گیریم.

وی با اشاره به راه اندازی چندین انبار بورس کالا در استان خراسان خاطرنشان کرد: این انبارها در زمینه کالاها تسهیل و استانداردسازی می کنند که استان لرستان نیز باید چنین انبارهای بورسی را  ایجاد نماید.

وی به ایجاد صندوق های سرمایه گذاری در بورس تاکید کرد و گفت: فعالان اقتصادی در عرصه زعفران با آوردن سرمایه های مردم به چرخه بورس، زمینه را برای شکوفایی اقتصادی در زمینه تولید این محصول برای عموم فراهم کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به اینکه زعفران سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار برای کشور در آمد دارد و اکنون دنیا به دنبال محصول سلامت محور و ارگانیک است زعفران تولیدی لرستان این ویژگی ها را دارا است.

زینلی با بیان اینکه محصول ارگانیک باعث می شود ارزش افزوده آن ۲۰ درصد افزایش یابد ادامه داد: با فرهنگ سازی در زمینه تولید زعفران می توانیم با مصرف کمترین آب مورد نیاز، بیشترین تولید و اشتغالزایی را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اکنون گیاهان دارویی لرستان نظیر بن سرخ و کرفس کوهی در کشور ناشناخته هستند که باید تلاش کنیم این گیاهان نیز ارزش واقعی خود را پیدا کنند.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *