WhatsApp Image 2019 07 22 at 12.10.54 660x330 - زردآلوی لرستان به دلیل عدم برندسازی با نام استانهای دیگر روانه بازار می شود

زردآلوی لرستان به دلیل عدم برندسازی با نام استانهای دیگر روانه بازار می شود

زرد آلو ، میوه ای تابستانی و خوشمزه که از آن به عنوان طلای تابستان نیز یاد می شود .

از خواص میوه زردآلو برای سلامتی می توان به توانایی آن برای درمان سوءهاضمه، یبوست، گوش درد، تب، بیماری‌های پوستی، سرطان و کم‌خونی اشاره کرد.
روغن زردآلو برای درمان عضلات بیمار و زخم‌ها مفید خواهد بود. همچنین بیشتر متخصصان بر این باورند که زردآلو برای مراقبت از پوست به‌ویژه برای زنان بسیار مؤثر است. علاوه‌بر این، زردآلو می‌تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد، سطح کلسترول خون را کاهش دهد، از کاهش بینایی جلوگیری کند، به کاهش وزن کمک نماید، شرایط و بیماری‌های تنفسی را درمان کند، به تقویت استخوان‌ها کمک کند و تعادل الکترولیت‌ها در بدن را حفظ نماید.

احمدوندی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سطح زیر کشت زردآلو در استان لرستان سه هزار و ۴۵ هکتار است که از این مقدار دو هزار و ۶۹۰ هکتار بارور و مابقی هکتار نهال است و هنو‌ز به بار‌وی نرسیده‌اند.

۷۷۰ نفر باغدار مشغول به زرد آلو کاری هستند .
به گفته یکی از باغداران در اینجا بعضی از درختان بالای ۲۵۰ کیلو زرد آلو می دهند .
نصرتی مدیر جهاد کشاورزی دورود نیز گفت: در شهرستان دورود هزار و ۴۵۰ هکتارزیر کشت محصول زرد آلو رفته و ۸۷۰ هکتار آن در دو روستای مروئک و دو خواهران قرار دارد .

لرستان از نظر سطح زیرکشت مقام ششم و از نظر تولید زردآلو در کشور مقام هفتم را به خود اختصاص داده است و ارقام کشت شده زردآلوی لرستان رقم عسگری، شاهرودی، تخم کردی، نصیری، شکرپاره، خیاری،آلباتان، سلطانی و آصفی است ، و رقم شکر پاره دیر رس و خاص این منطقه است .

معمولا برداشت زرد آلو از اواسط خرداد شروع و تا پایان تیرماه ادامه دارد .
میانگین برداشت در کشور قریب به ۷ تن در هکتار است ولی در لرستان ۸ تن و ۲۰۰ کیلو گرم است که این مقدار در شهرستان دورود ۱۵ تن در هکتار است.
البته به گفته مسولان برخی از باغداران ۸۷ تن تولید در هکتار داشته اند .

به گفته اکبری کارشناس کشاورزی ،وجود آب مناسب پشت سد مروک ، آب و هوای مناسب ، رطوبت نسبی پایین و مصرف کم سموم کشاورزی موجب ارگانیک بودن محصول این منطقه شده است .
از سویی دیگر به دلیل نبود صنایع تبدیلی و برند سازی و ضعف در بازار یابی این محصول با نام استانهای دیگر روانه بازار می شود .

بسیاری از باغداران به دلیل فساد میوه باغشان و عدم وجود صنایع تبدیلی باغ خود را به متمولان استانهای دیگر اجاره و متاسفانه خود و فرزندانشان به عنوان کارگر در حال میوه چینی هست .
آنها نبود سرد خانه و صنایع تبدیلی راعلت این امر می دانند .
به گفته آنان میوه آنها با قیمت نازل خریداری و با قیمت چند برابر به فروش می رسد .
بیش از ۵۰ نوع محصول فرآوری شده از زردآلو با خواص متعدد می توان تولید کرد.

از روغن زردآلو هم می توان درتهیه انواع کرم های پوست، عطرسازی ها و یا تهیه صابون هم بهره شد و علاوه بر آن مغز زردآلو هم خواص ویژه خودش را دارد، با این وجود می بینید که محصول من به قیمت پایینی به فروش می رود و در عمل هیچ به دست من می آید.
این در شرایطی است که اگر صنایع تبدیلی وجود داشت می توانستند با تولید مربا ، لواشک، میوه خشک ، کمپوت ، مارمالاد و انواع دیگر از محصولات در جهت رفع مشکلات مردم ، همچنین بیکاری جوانان گام برداشت .

یکی از جوانان که در حال چیدن میوه است می گوید: تابستان را دوست دارم چون بیکار نیستم و وجود باغات میوه نعمت بزرگی است ، اگر سرمایه داشتم حتما کارگاه یا کارخانه ای میساختم تا تمام سال بیکار نمانم و مجبور به کارگری در شهرهای بزرگ نباشم .
در حال حاضر ۲۴ هزار تن زرد آلو در استان تولید می شود که ۱۴ هزار تن آن محصول منطقه دورود است و با باروری ۴۰۰ هکتار دیگر در طی سه سال آینده این مقدار به ۳۰ هزار تن خواهد رسید .

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.