شرکت معدنی ریوتینتو

ریوتینتو در حال مذاکره برای خرید معدن‌چی لیتیم آرکادیوم است

شرکت معدنی ریوتینتو در حال مذاکره برای خرید شرکت آرکادیوم، استخراج‌کننده لیتیم، است. این معامله در صورت نهایی شدن، ریوتینتو را به سومین تولیدکننده بزرگ این فلز حیاتی برای باتری خودروهای الکتریکی تبدیل می‌کند.

دنیای برند به نقل از رویترز، شرکت ریوتینتو (RIO.L، RIO.AX) با سه منبع با اطلاع مستقیم از مذاکرات، در حال گفتگو برای خرید آرکادیوم (ALTM.N)، استخراج‌کننده لیتیم است. این معامله ریوتینتو را به سومین تولیدکننده بزرگ فلز باتری خودروهای الکتریکی تبدیل می‌کند.

قیمت سهام آرکادیوم در معاملات پس از ساعت کاری روز جمعه ۳۶ درصد افزایش یافت.

به گفته یکی از منابع، مذاکرات در جریان بوده و این هفته در لندن، طی کنفرانس LME Week ادامه داشته است. منبع دوم گفت، انتظار می‌رود به زودی پیشنهادی ارائه شود. منابع مذکور تاکید کردند که مذاکرات در حال انجام است و لزوماً منجر به توافق نمی‌شود.

منبع سوم گفت، آرکادیوم مستقر در فیلادلفیا می‌تواند بین ۴ تا ۶ میلیارد دلار یا بیشتر ارزش‌گذاری شود. هیچ یک از منابع مجاز به بحث عمومی در مورد مذاکرات نبودند.

این معامله، ریوتینتو را به یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان جهانی این فلز فوق سبک، تنها پس از آلبرمارل (ALB.N) و SQM (SQMA.SN) تبدیل می‌کند، درست زمانی که تقاضا برای آن به دلیل افزایش استفاده از باتری‌های لیتیوم یون در خودروهای الکتریکی و لوازم الکترونیکی مصرفی در اواخر این دهه افزایش می‌یابد.

افت اخیر قیمت لیتیم که تا حدودی ناشی از عرضه بیش از حد چین است، سهام آرکادیوم را از ژانویه بیش از ۵۰ درصد کاهش داده است و آن را به هدف جذابی برای تصاحب تبدیل کرده است.

هنوز مشخص نیست که آیا معامله‌ای عمدتاً شامل وجه نقد، سهام یا ترکیبی از هر دو باشد. به گفته منبع دوم، آرکادیوم دو بانک سرمایه‌گذاری را برای مدیریت مذاکرات خود با ریوتینتو انتخاب کرده است.

با خرید آرکادیوم، ریوتینتو به معادن لیتیم، تاسیسات فرآوری و ذخایر در چهار قاره برای تامین چند دهه رشد و همچنین به پایگاه مشتریانی که تسلا (TSLA.O)، BMW (BMWG.DE) و جنرال موتورز (GM.N) را شامل می‌شوند، دسترسی پیدا می‌کند.

شرکت‌های آرکادیوم و ریوتینتو از اظهار نظر خودداری کردند.

این شرکت معدنی انگلیس و استرالیایی از قبل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس (مورد استفاده برای ساخت سیم‌کشی، تجهیزات ساختمانی، لوازم الکترونیکی و سایر دستگاه‌ها) و همچنین سنگ آهن و سایر فلزات است.

آرکادیوم حدود ۲۴۰۰ کارمند در ۹ کشور دارد. حدود ۸۴ درصد از درآمد آن از آسیا، مرکز موجود تقاضای جهانی برای لیتیم، به دست می‌آید و با افزایش پروژه‌های خودروی الکتریکی در نیمه غربی کره زمین، به ویژه پروژه‌هایی که توسط قانون کاهش تورم ایالات متحده حمایت می‌شوند، پتانسیل رشد دارد.

ریوتینتو در صربستان با مخالفت شدید مردم محلی با معدن پیشنهادی جادار مواجه است که اخیراً مجوز آن را به دست آورده است. اعضای جامعه محلی بارها بر بلگراد فشار آورده‌اند تا این پروژه که می‌تواند بخش زیادی از نیازهای اروپا به این فلز باتری را تامین کند، متوقف کند.

منبع دوم گفت، آرکادیوم بر این باور است که ریوتینتو بعید است بتواند پروژه صربستان را توسعه دهد.

ریوتینتو همچنین می‌تواند از تخصص آرکادیوم در استخراج مستقیم لیتیوم (DLE) که بخش رو به رشدی از صنعت لیتیم است و هدف آن فیلتر کردن مکانیکی فلز از آب نمک است، بهره‌مند شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *