63217813 660x330 - رقابت ۷ روزه جنگجویان فضای صفر و یک در منطقه بین‌المللی نوآوری

رقابت ۷ روزه جنگجویان فضای صفر و یک در منطقه بین‌المللی نوآوری

منطقه بین‌المللی نوآوری ایران (پارک فناوری پردیس) از امروز میزبان برگزاری المپیک فناوری است که طی آن تیم‌ها در لیگ‌های پهپادی، ربات‌های جنگجو، رباتیک، هوش‌ مصنوعی و برنامه‌نویسی به مدت ۷ روز با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا بتوانند بر سکوی برترین‌های این المپیک قرار گیرند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، المپیادهای علمی مجموعه پیکارهای علمی سالانه است که در رشته‌های گوناگون دانشی برگزار می‌شود و این تنها پیکار جهانی است که رقبا با سلاح مغز و دانایی به جنگ یکدیگر می‌روند و آنها را به گوشه رینگ هدایت می‌کنند.

این پیکار دانایی حتی در زمان‌های بحران‌های جهانی، مانع از گسستن رشته پیوند کشورها از همدیگر نشده است، شاید به همین دلیل باشد که از سال ۱۹۵۹ که المپیاد ریاضی به عنوان قدیمی‌ترین رقابت علمی دنیا برگزار شد، نه تنها این روند متوقف نشد، بلکه بعد از آن المپیادهای فیزیک، شیمی، کامپیوتر و زیست شناسی و غیره به آن اضافه شد.

المپیاد ریاضی در آغاز برای کشورهای اروپای شرقی عضو پیمان ورشو که تحت نفوذ بلوک شوروی بودند، بنیان گذاشته شد، ولی نهایتا دیگر کشورها هم در آن شرکت کردند. المپیادهای اولیه به دلیل این منشأ شرقی، تنها توسط کشورهای اروپای شرقی میزبانی می‌شد و تدریجاً دیگر ملل به این جمع اضافه شدند.

ایران از سال ۱۳۷۳ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاسیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان وارد فضای المپیادی‌های دانش‌آموزی شد، هر چند که شورای عالی اداری کشور در سال ۸۹ به صورت ناگهانی و در راستای کوچک‌سازی دولت مصوبه‌ عجولانه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن باشگاه دانش‌پژوهان جوان و سازمان پرورش ملی استعدادهای درخشان (سمپاد) با هم ادغام شدند و علاوه بر ادغام این دو سازمان با یکدیگر، شأن باشگاه را از سازمان به مرکز تنزل داد.

این در حالی است که باشگاه دانش‌پژوهان میزبانی المپیاد جهانی نجوم را گرفته بود و با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای حتی ساختمانی که برای باشگاه در سال ۸۱ ساخته شده بود، از آن گرفته شد و در اختیار یک مدرسه سمپادی قرار دادند.

گام بعدی ایران برای توسعه المپیادها از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری المپیادهای  دانشجویی برداشته شد. در سال ۱۳۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده‌ای را تصویب و برگزاری مسابقات علمی دانشجویی را به طور رسمی به سازمان سنجش آموزش کشور واگذار کرد.

اولین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به منظور شناسایی و توانمندسازی دانشجویان توسط وزارت بهداشت و با همکاری دانشگاه‌های وابسته در مرداد ۱۳۸۸ در شهر اصفهان برگزار شد.

در این المپیاد ۳۶۴ دانشجو در قالب تیم‌های ۳ نفره از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در رشته‌های مختلف به حل مساله مطرح شده پرداختند.

در سال ۹۴ نیز مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، اولین دوره المپیاد دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی را برگزار کرد.

گام دیگر در این حوزه از سوی ستاد سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برداشته شد و در اولین المپیاد دانشجویی سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ و با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور در سطح کشور برگزار شد.

المپیک فناوری «TechOlympics2024» تازه‌ترین طرح معاونت علمی ریاست‌جمهوری است که به میزبانی پارک فناوری پردیس با هدف شناسایی، حمایت و معرفی برترین‌ها در حوزه‌های مختلف فناوری از امروز آغاز به کار می‌کند. از امروز سه‌شنبه، اول آبان تا ۷ آبان کشور شاهد حضور برترین‌ها در حوزه‌های مختلف فناوری‌ است تا با ارائه توانمندی‌های خود، بر سکوی افتخار این مسابقات بایستند.

نخستین دوره از مسابقات المپیک فناوری، «TechOlympics2024»، در رشته‌های “هوش مصنوعی”، “امنیت سایبری”، “برنامه‌نویسی”، “رباتیک” و “پهپاد” برگزار می‌شود. هدف اصلی این رقابت فناورانه افزایش سطح توانمندی‌های فناورانه و رقابت برترین‌های فناوری‌های پیشرفته با یکدیگر است.

این رقابت‌ها در راستای تشویق تیم‌ها و افراد به ارائه طرح‌های تازه و توسعه فناوری‌های روز و همچنین به اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات در حوزه فناوری برگزار می‌شود.

رقابت پهپادها

رقابت پهپادی المپیک فناوری به منظور شناسایی برترین استعدادها و مهارت‌های فنی این حوزه برگزار می‌شود. این رقابت فرصتی برای نوآوران و مهندسان پهپاد فراهم می‌کند تا توانایی‌های خود را در طراحی، ساخت و کنترل پهپادها به نمایش بگذارند.

هدف این مسابقه، ترویج فناوری پهپاد، ایجاد بستری برای تبادل ایده‌ها و تجربیات و کشف راهکارهای نوآورانه در استفاده از پهپادها در زمینه‌های مختلف است. با شرکت در این مسابقه، می‌توانید دانش و توانمندی‌های خود را به چالش بکشید و در محیطی پویا و رقابتی با دیگر علاقه‌مندان به پهپاد به تبادل نظر بپردازید.

“پهپادهای سرعتی”، “پهپادهای خدمات‌رسان” و “پهپادهای امدادی” از لیگ‌های این بخش از رقابت فناوری المپیک به شمار می‌رود.

این رقابت پهپادی در چهار مرحله برگزار می‌شود که با ثبت نام تیم‌ها آغاز می‌شود و با آموزش از طریق بوت‌کمپ‌های تابستانه، رقابت انتخابی آنلاین با هدف انتخاب تیم‌های برگزیده جهت راهیابی به بخش نیمه‌نهایی و بخش نهایی ادامه می‌یابد.

افرادی که با موفقیت رقابت مقدماتی را پشت سر گذرانده باشند، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. رقابت فینال هر یک از لیگ‌ها همزمان با برگزاری رویداد المپیک فناوری با حضور نفرات برگزیده مرحله مقدماتی در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

ربات‌های جنگجو

مسابقه ربات‌های جنگجوی المپیک فناوری فرصتی را برای علاقه‌مندان به ربات‌های جنگجو فراهم می‌کند تا توانمندی‌های خلاقانه و مهارت‌های فنی خود را در برابر چالش‌های جذاب به نمایش بگذارند.

هدف این رقابت‌ها، ترویج نوآوری و تبادل دانش در زمینه رباتیک، تشویق به همکاری و ارتقاء سطح تکنولوژی رباتیک در جامعه است. شرکت در این مسابقه به شما امکان می‌دهد تا با بهترین‌های این حوزه به رقابت بپردازید و دستاوردهای خود را در سطحی بالاتر به نمایش بگذارید.

لیگ‌های این رقابت شامل “جنگجوی دانش‌آموزی”، “جنگجوی سبک‌وزن” و “جنگجوی سنگین‌وزن” است.

رقابت انتخابی این بخش به صورت آنلاین و با هدف انتخاب تیم‌های برگزیده جهت راهیابی به بخش نهایی برگزار می‌شود و افرادی که با موفقیت رقابت مقدماتی را پشت سر گذاشته‌اند، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. رقابت فینال هر یک از لیگ‌ها همزمان با برگزاری رویداد المپیک فناوری با حضور نفرات برگزیده مرحله مقدماتی در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

رباتیک

هدف مسابقه رباتیک المپیک فناوری، ترویج نوآوری و تبادل دانش در زمینه رباتیک، تشویق به همکاری و ارتقای سطح تکنولوژی رباتیک در جامعه است.

این مسابقات در بخش‌های رقابت‌های چالشی، رقابت‌های نوجوانان و رقابت‌های شبیه‌سازی برگزار می‌شود که جزئیات آن به این شرح است:

رقابت‌های چالشی

رقابت خودروهای خودران (دانشجویی/زیر ۱۹ سال)
رقابت نوآوری و کسب و کار (دانشجویی/زیر ۱۹‌سال/زیر ۱۴ سال)

رقابت‌های نوجوانان

رقابت ربات امدادگر (زیر ۱۹‌سال/زیر ۱۴ سال)
رقابت ربات‌های ورزشی (زیر ۱۹‌سال/زیر ۱۴ سال)
رقابت ماموریت غیر ممکن (زیر ۱۹‌سال/زیر ۱۴ سال)
رقابت هاکی (دانشجویی/زیر ۱۹‌سال/زیر ۱۴ سال)

رقابت‌های شبیه‌سازی

رقابت شبیه‌سازی خودروهای خودران (دانشجویی/زیر ۱۹ سال)
رقابت شبیه‌سازی ربات های پرنده (دانشجویی/زیر ۱۹ سال)
رقابت شبیه‌سازی خانه هوشمند (زیر ۱۹ سال/زیر ۱۴ سال)

 برنامه‌نویسی

هدف مسابقه برنامه‌نویسی المپیک فناوری شناسایی و پرورش توانمندی‌های برجسته در برنامه‌نویسی، ایجاد فرصت‌های یادگیری و تبادل دانش و تجارب بین شرکت‌کنندگان است.

لیگ‌هایی که در این رقابت حضور دارند شامل “فرانت-اند”، “پایتون/جنگو”، “بک-اند” و “الگوریتم” می‌شود.

این رقابت در حوزه برنامه‌نویسی در سه مرحله برگزار می‌شود که شامل رقابت انتخابی آنلاین در پلتفرم کوئرا با هدف انتخاب نفرات و یا تیم‌های برگزیده جهت راهیابی به بخش نهایی است، افرادی که با موفقیت رقابت مقدماتی را پشت سر گذاشته‌اند، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و رقابت فینال هر یک از لیگ‌ها همزمان با حضور ۲۰۰ نفر از برگزیدگان مرحله مقدماتی برگزار می‌شود.

امنیت سایبری

مسابقه امنیت سایبری در المپیک فناوری به منظور شناسایی برجسته‌ترین استعدادها و ذهن‌های خلاق در حوزه امنیت سایبری برگزار می‌شود و هدف آن، تقویت فرهنگ امنیت اطلاعات، تشویق به اشتراک‌گذاری دانش و تجربه‌ها و ارتقاء سطح آمادگی برای مقابله با تهدیدات سایبری است.

این رقابت در چهار مرحله برگزار خواهد شد که پس از ثبت نام، تیم‌ها در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند. در رقابت‌های انتخابی آنلاین، تیم‌های برگزیده جهت راهیابی به بخش نهایی انتخاب می‌شوند و افرادی که با موفقیت رقابت مقدماتی را پشت سر گذاشته‌ باشند، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

در رقابت فینال همزمان با برگزاری رویداد المپیک فناوری با حضور ۱۵۰ نفر از برگزیدگان مرحله مقدماتی در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

هوش مصنوعی

رقابت‌های هوش مصنوعی المپیک فناوری محل گردهمایی استعدادهای این حوزه است. مشارکت‌کنندگان در این رقابت‌ها دانش، مهارت، خلاقیت و سطح تخصص خود را در یک سری رویدادهای چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیز به نمایش می‌گذارند و با دیگر نفرات به رقابت می‌پردازند. مخاطبین این رویداد همه‌ کسانی که در شروع مسیر جذاب هوش مصنوعی هستند، دانشجویان کارشناسی رشته‌های کامپیوتر، برق، مکانیک، صنایع، ریاضی و عموم افراد علاقه‌مند به مباحث هوش مصنوعی و علم داده است.

“پردازش متن”، “پردازش تصویر” و “پردازش داده” از لیگ‌های این رقابت به شمار می‌رود.

۲۰۰ نفر از برترین‌های مرحله انتخابی از امروز در مرحله نهایی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *