brandworld 54543610 660x330 - رشد انفجاری فین‌تک در ترکیه؛ حمایت‌های دولتی و زیرساخت‌های قوی عامل موفقیت

رشد انفجاری فین‌تک در ترکیه؛ حمایت‌های دولتی و زیرساخت‌های قوی عامل موفقیت

ساسان احمدی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل eezecash، در بیستمین رویداد فیناپ، با تشریح اکوسیستم پویای فین‌تک ترکیه، از این کشور به‌عنوان پلی بین دو جهان و قطب نوآوری در منطقه یاد کرد. احمدی با اشاره به حمایت‌های گسترده دولت ترکیه از استارت‌آپ‌های فین‌تکی، زیرساخت‌های قوی، نیروی کار متخصص و موقعیت استراتژیک این کشور، دلایل رشد چشمگیر این صنعت را تشریح کرد. وی همچنین به آمارهای قابل‌توجهی از جمله تعداد شرکت‌های فین‌تکی، حجم سرمایه‌گذاری‌ها، تعداد کاربران بانکداری باز و تراکنش‌های روزانه اشاره کرد و از ترکیه به‌عنوان کشوری با پتانسیل بسیار بالا در حوزه فین‌تک نام برد. احمدی در عین حال به برخی چالش‌ها مانند نبود نئوبانک‌ها در ترکیه اشاره کرد و بر اهمیت ادامه حمایت‌های دولتی و توسعه زیرساخت‌ها برای تسریع رشد این صنعت تاکید نمود.

دنیای برند؛ ارائه مدیرعامل eezecash، «ترکیه در مسیر پیشرفت فین‌تک: تأثیر نوآوری‌های دیجیتال و موبایل‌محور»‌ نام داشت. احمدی، ترکیه را پلی بین دو جهان خواند و توضیح داد که به‌خاطر آن‌که بخشی از ترکیه در اروپا قرار دارد، این کشور دارای یک موقعیت استراتژیک در حوزه نوآوری است. احمدی گفت: «ترکیه در زمینه توسعه زیرساخت‌ها فعالیت‌های زیادی را انجام داده و در چند سال اخیر شاهد رشد صنعت فین‌تک در این کشور بوده‌ایم. در واقع، سال‌های اخیر را می‌توان دوران طلایی فین‌تک در ترکیه نامید.»

حمایت‌های دولتی؛ چراغ راه کارآفرینان در ترکیه‌

این فعال صنعت فین‌تک، درباره رشد چشمگیر فناوری‌های مالی در ترکیه گفت: «در سال ۲۰۲۴ بیش از ۸۵۰ شرکت فین‌تکی در ترکیه مشغول به کار هستند. ۸۶ مجوز توسط بانک مرکزی ترکیه صادر شده است.» احمدی، توضیح داد که ترکیه بیش از ۶۰ میلیون گردشگر در سال دارد و بازار فین‌تک در این کشور بیش از ۱۹۰ میلیارد دلار است. مدیرعامل eezecash گفت که البته آمارهای متناقضی درباره بازار فین‌تک در ترکیه وجود دارد که در برخی از آمارها ارزش بازار فین‌تک در این کشور بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. او معتقد است که ارزش بازار ۱۹۰ میلیارد دلاری منطقی‌تر از ۵۰۰ میلیارد دلار است و دلیل توسعه صنعت فین‌تک در ترکیه، حمایت‌های دولتی است.

به گفته این فعال فین‌تکی، حمایت‌های دولت ترکیه در زمینه فناوری‌های مالی مانند هر دولت دیگری، در زمینه‌هایی چون معافیت‌ مالی، ارائه تسهیلات و مباحث مربوط به بیمه است.

ساسان احمدی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «۸۷۰ شرکت فین‌تکی در ترکیه تاسیس شده‌اند که ۱۷۰ شرکت به‌مرور زمان فعالیتشان کم یا متوقف شده است و ۷۰۰ شرکت فعال در این کشور در حال فعالیت هستند. از این ۷۰۰ شرکت،  ۲۷۸ شرکت به‌طور مستقیم در زمینه پرداخت، ۱۱۵ شرکت در حوزه بانکداری و ۱۰۴ شرکت در زمینه رمزارز فعال هستند. در سال ۲۰۲۴، شانزده سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۱۸۲ میلیون دلار در زمینه فین‌تک در ترکیه انجام شده است که از نظر تعداد کاهشی و از نظر حجم سرمایه‌گذاری، روندی افزایشی داشته است. سرمایه‌گذاران فین‌تکی در ترکیه ۷ خروج موفق داشته‌اند و ۶ مورد نیز ادغام یا تصاحب شرکت فین‌تکی در ترکیه انجام شده است. در ترکیه ۲۱ شرکت به‌طور اختصاصی در زمینه تامین مالی جمعی فعالیت می‌کنند.»

او همچنین گفت که در ترکیه بیش از ۱۰۶ میلیون کاربر بانکداری باز وجود دارد و تعداد دستگاه‌های خودپرداز در این کشور به ۲ میلیون می‌رسد. احمدی با نگاه به وضعیت نیروی کار، تحصیلات دانشگاهی مردم ترکیه، شیوه سرمایه‌گذاری و حمایت‌های دولتی در این کشور تاکید کرد که رشد صنعت فین‌تک در این کشور یک‌شبه انجام نشده و سال‌هاست که روی آن کار می‌شود.

احمدی در ادامه صحبت‌های خود بار دیگر به موقعیت استراتژیک ترکیه اشاره کرد و افزود: «تولید ناخالص داخلی ترکیه، ۲۶ تریلیون دلار است و فرودگاه استانبول، سومین فرودگاه شلوغ دنیا در سال ۲۰۲۳ بوده است. این کشور بیش از ۵۶ میلیون مسافر در سال گذشته داشته و درآمد دولت ترکیه از حضور گردشگران به این کشور، ۵۴ میلیارد دلار بوده است. با دیدن آمارهای گردشگری ترکیه می‌توان فهمید که چرا صنعت فین‌تک در این کشور رشد چشمگیری داشته است.»

هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل eezecash با اشاره به جمعیت جوان ترکیه که بیشترشان فارغ‌التحصیلان دانشگاه هستند، گفت: «ترکیب نیروی کار متخصص و تحصیلکرده با موقعیت استراتژیک ترکیه، این امکان را فراهم کرده که مردم این کشور اگر به خوبی مدیریت شوند با ورود در هر صنعتی به رشد آن صنعت کمک کنند.»

رشد سریع بانکداری دیجیتال و شرکت‌های فین‌تکی در ترکیه

این کارآفرین و فعال حوزه فین‌تک در ارائه خود به وضعیت فضاهای کار اشتراکی در ترکیه پرداخت و افزود: «در ترکیه فضاهای کار اشتراکی متنوعی وجود دارد که به کارآفرینان خدمات‌رسانی می‌کنند. متاسفانه خبرها نشان می‌دهد که ما در ایران در حال از دست دادن فضاهای کار اشتراکی‌مان هستیم در حالی‌که فضاهای کار اشتراکی در ترکیه نقش تاثیرگذاری در رشد زیست‌بوم نوآوری‌ در این کشور دارد. توسعه و تنوع فضاهای کار اشتراکی در ترکیه، نشان‌دهنده پویایی این اکوسیستم است.»

او در ادامه، تنوع پلتفرم‌های تامین‌مالی جمعی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ترکیه را نقطه‌قوت اکوسیستم استارت‌آپی این کشور دانست و گفت: «برنامه‌های حمایتی که با هدف خاص برای جمع‌آوری ایده‌های نوآورانه و شناخت استارت‌آپ‌‌هایی که به محصول رسیده‌اند، از جمله مواردی است که به رشد صنعت فین‌تک در ترکیه انجامیده است.»

ساسان احمدی معتقد است که حمایت‌های دولت به توسعه صنعت فین‌تک در ترکیه کمک کرده‌ و با برنامه‌هایی که بانک مرکزی ترکیه و دیگر نهادهای تصمیم‌گیر در صنعت بانکداری این کشور پیاده‌سازی کرده‌اند، شاهد ثبات بازار فین‌‌تک و رشد نوآوری در این صنعت بوده‌ایم.

احمدی در ارائه خود به نوآوری‌های صنعت فین‌تک در ترکیه اشاره کرد و گفت: «نوآوری‌های زیرساخت و حاکمیت در ترکیه وابستگی به شعب فیزیکی بانک‌ها را حذف کرده‌ است و دسترسی به اپلیکیشن‌های موبایلی در این کشور بسیار ساده شده و نوآوری‌های بسیاری در زمینه بانکداری موبایلی و اینترنتی در این کشور صورت گرفته است. از آن‌جا که ۹۶ درصد مردم ترکیه به تلفن‌های هوشمند دسترسی دارند، تمرکز این کشور روی توسعه ابزارهای موبایلی در صنعت فین‌تک به‌ویژه در حوزه پرداخت است.»

این فعال صنعت فین‌تک همچنین با تاکید بر رشد سریع ترکیه در بانکداری دیجیتال، درباره سیستم‌های پرداخت در ترکیه صحبت کرد و افزود: «کیف پول دیجیتال کار را برای مردم ترکیه ساده و دسترسی به موسسات پرداخت مالی را راحت‌تر کرده است. ۴۵ میلیون از مردم ترکیه حداقل یک‌بار از کیف پول  دیجیتال استفاده کرده‌اند. شبکه پرداخت موبایلی در این کشور ساختاریافته و مفهوم دولت الکترونیک در ترکیه جا افتاده است.»

احمدی همچنین به سرویس‌های خلاقانه‌ برای نسل زد اشاره کرد و گفت: «شبکه تروی، شبکه بانکی ترکیه است. همچنین در ترکیه یک سیستم کیو آر کد ملی وجود دارد که در هر جای ترکیه که باشید می‌توانید از این سیستم استفاده کنید.» به گفته احمدی، یک سیستم پرداخت بلادرنگ در ترکیه وجود دارد که طبق آمارها روزانه بیش از ۶ میلیون تراکنش با استفاده از این سیستم انجام می‌شود.»

مدیرعامل eezecash صحبت‌هایش را این‌گونه پایان داد: «ترکیه بیش از ۱۰ سال است که روی توسعه صنعت فین‌تک خود کار می‌کند و نباید دستاوردهای این کشور را به دو سه سال اخیر محدود کنیم. ترکیه رشد اقتصادی سریعی در این چند سال داشته و اکنون یازدهمین اقتصاد جهان است. اما با وجود سرمایه‌گذاری‌هایی که صنعت فین‌تک در این کشور انجام می‌شود و حمایت‌های دولتی و موقعیت استراتژیکی که دارد، برنامه‌ای برای نئوبانک‌ها ندارد و به همین خاطر است که در ترکیه نئوبانک نداریم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *