45dfccab de19 4795 ab39 61d4fa9322c1 660x330 - درآمدزایی ناکافی از هوش مصنوعی ممکن است باعث فروپاشی مدل کسب‌و‌کار انویدیا شود

درآمدزایی ناکافی از هوش مصنوعی ممکن است باعث فروپاشی مدل کسب‌و‌کار انویدیا شود

مدیرعامل اس‌کی گروپ، شرکت خوشه‌ای کره‌ای، هشدار داد که اگر شرکت‌ها نتوانند هوش مصنوعی را به سوددهی برسانند، مدل کسب‌وکار انویدیا ممکن است از هم بپاشد.

به گزارش دنیای برند به نقل از زومیت، چی تائه‌وون، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت کره (KCCI) و اس‌کی گروپ (SK Group)، در چهل‌وهفتمین اجلاس KCCI در جِجو به شرکت‌کنندگان هشدار داد: «اگر AMD و Arm و سایر رقبای انویدیا تراشه‌های باکیفیت را با قیمت ارزان‌تر بفروشند، مدل کسب‌وکار انویدیا ممکن است از هم بپاشد.» او در سخنرانی خود، رونق فعلی هوش مصنوعی را به تب طلا در کالیفرنیا در اواسط سده‌ی ۱۸۰۰ تشبیه کرد.

چی انتظار دارد که انویدیا، سازنده‌ی تراشه‌های هوش مصنوعی، در سه‌ سال آینده همچنان در صدر شرکت‌های بزرگ ازنظر ارزش بازار باقی بماند؛ درست مانند رونق فروش تبر و شلوار جین در اوج تب طلا. با‌این‌حال، به‌گزارش کره تایمز چی گفت: «وقتی طلا تمام شد، فروشندگان نتوانستند تبر بفروشند.» او ادامه داد: «بدون کسب درآمد، رونق هوش مصنوعی نیز می‌تواند مانند تب طلا ناپدید شود.»

 

انویدیا ماه گذشته با فروش رکوردشکن پردازنده‌های گرافیکی که در دیتاسنترها استفاده می‌شوند، به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شد. از آن زمان قیمت سهام این شرکت دچار اصلاح‌شده و انویدیا اکنون در رده‌ی سوم شرکت‌های ارزشمند جهان قرار دارد. با‌توجه‌به اینکه نشانه‌ای از کُندشدن توسعه‌ی هوش مصنوعی دیده نمی‌شود، می‌توان انتظار داشت که رکوردشکنی‌های انویدیا تا آینده‌ای نامعلوم ادامه یابند.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، رشد تصاعدی هزینه‌ی آموزش نسل‌ بعدی مدل‌های زبانی بزرگ (LLM‌ها) هوش مصنوعی است. داریو آمودئی، مدیرعامل شرکت آنتروپیک، فاش کرد که آموزش مدل‌های فعلی هوش مصنوعی ۱ میلیارد دلار هزینه دارد و پیش‌بینی می‌شود که این هزینه‌ها تا سال ۲۰۲۵ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسند. افزایش سرساسم‌آور هزینه‌ها باعث شده است که برخی از تحلیلگران گلدمن ساکس، بزرگ‌ترین بانک سرمایه‌گذاری جهان، دربار‌ه‌ی سودآوری بلندمدت سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی شک کنند.

رشد تصاعدی هزینه‌ی آموزش مدل‌های بزرگ زبانی از مشکلات مهم صنعت هوش مصنوعی است

اگر کسب‌وکارها نتوانند کاربردهای سودآوری برای هوش مصنوعی پیدا کنند، احتمال ترکیدن حباب این فناوری دور از ذهن نیست. درصورت بروز این اتفاق، ممکن است سرمایه‌گذاری روی سخت‌افزار‌های تخصصی هوش مصنوعی سقوط کند و انویدیا را نیز با خود به‌زیر بکشد.

ناظران صنعت خاطرنشان می‌کنند که انویدیا جریان‌های درآمدی متنوعی دارد و سناریو‌ یادشده نمی‌تواند به شکست این غول فناوری منجر شود. انویدیا همیشه می‌تواند به صنعت گیمینگ به‌عنوان گزینه‌ی پشتیبان خود تکیه کند. علاوه‌براین، پردازنده‌های گرافیکی این شرکت همیشه در کاربرد‌های دیگری استفاده خواهند شد.

تهدید واقعی برای انویدیا رقبا هستند. پردازنده‌های گرافیکی جدید AMD قدرت پردازشی مطلوبی دارند و با اینکه به‌عقیده‌ی برخی فناوری سوپرسمپلینگ FSR 3.0 هنوز فرسنگ‌ها تا DLSS 3.5 انویدیا فاصله دارد، این شرکت به‌سرعت در حال توسعه‌ی این فناوری است.

اینتل هم با پردازنده‌های گرافیکی آرک و فناوری سوپرسمپلینگ XeSS به تلاش‌هایش در بازار GPU ادامه می‌دهد.سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ فناوری مانند مایکروسافت، آمازون، گوگل و OpenAI برای توسعه‌ی سخت‌افزار هوش مصنوعی مخصوص به خود نیز می‌تواند در آینده به کاهش وابستگی صنعت به محصولات انویدیا منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *