Img20241014144836972 650x330 - جنگ چه تاثیری بر گردشگری خاورمیانه گذاشته است؟

جنگ چه تاثیری بر گردشگری خاورمیانه گذاشته است؟

به گفته کارشناسان، گردشگری خاورمیانه با چالش‌ها و تنش‌های بین‌المللی سازگار شده و بهبود خواهد یافت و تاب‌آوری و همکاری منطقه‌ای در این زمینه نقش کلیدی ایفا می‌کند.

جولیا سیمپسون، رئیس شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) اظهار کرد درگیری‌های کنونی در خاورمیانه، عواقب فوری به ویژه از نظر تغییر مسیر سفر و لغو پروازها به همراه داشت اما این صنعت توانایی خود را برای سازگاری با چنین بحران‌هایی ثابت کرده و گردشگری اغلب محرک قدرتمندی برای بهبود پس از درگیری یا بلایای طبیعی است.

او توضیح داد که چگونه، حتی در میانه جنگ، کشورهایی مانند اوکراین به دنبال بازسازی بخش گردشگری خود هستند و همین اتفاق در خاورمیانه نیز رخ خواهد داد. بخش گردشگری می‌تواند به احیای منافع اقتصادی و حرکت دوباره کمک کند.

آنیتا مندیرتا، مشاور ویژه گردشگری سازمان ملل متحد، با تکرار سخنان سیمپسون، توجه را به قدرت داخلی گردشگری خاورمیانه جلب کرد و گفت بسیاری از انعطاف‌پذیری خاورمیانه به دلیل آشنایی آن با درگیری است.

او تاکید کرد: چگونه همکاری منطقه‌ای در شورای همکاری خلیج فارس (GCC) به حفظ جریان ثابت مسافران، حتی در زمان‌های درگیری کمک می‌کند. بازار خاورمیانه مانند آسه‌آن (انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا) تا حد زیادی خودکفاست و مسافران این منطقه همچنان از کشورهای همسایه بازدید می‌کنند که به‌عنوان موتور حیاتی برای ثبات و بهبود اقتصادی عمل می‌کند.

مندیرتا با اشاره به اردن و عمان به‌عنوان کشورهایی که تحت تأثیر به دلیل نزدیکی به درگیری‌ها قرار گرفته‌اند، اما همچنان به جذب مسافران منطقه‌ای ادامه می‌دهند، گفت در حالی که بازارهای بین‌المللی ممکن است تردید کنند، آشنایی و فرهنگ مشترک در شورای همکاری خلیج فارس از ادامه گردشگری حمایت می‌کند.

او خاطرنشان کرد توسعه ویزای یکپارچه برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که رفت و آمد آزادانه مسافران را در منطقه تسهیل می‌کند، گام مهمی در تقویت گردشگری منطقه است.

سیمپسون و مندیراتا تاکید کردند در حالی که درگیری‌های فعلی باعث ایجاد ابهام در چشم‌انداز گردشگری فوری منطقه شده اما چشم‌انداز بلندمدت همچنان مثبت است.

سیمپسون گفت گردشگری بخشی است که سازگاری دارد و بهبود می‌یابد و پس از هر بحرانی، شاهد بازگشت مردم به این مقاصد هستیم.

مندیراتا نیز اظهار کرد: خاورمیانه سریعتر از بسیاری از مناطق دیگر که با بحران‌های مشابه مواجه هستند، در موقعیت بهبودی قرار دارد. در حالی که ممکن است مسیرهای بین‌المللی تحت تأثیر لغو پروازها و محدودیت‌های حریم هوایی، به ویژه بر سر مناطق درگیری قرار گیرند اما مراکز منطقه‌ای مانند دبی و استانبول همچنان نقش کلیدی در اتصال جهانی خواهند داشت.

ترکیش گزارش کرد، با این حال، خطوط هوایی بر اساس سودآوری و ریسک تصمیم می‌گیرند و مسیرهایی را که احتمال مختل شدن آن‌ها کمتر است، در اولویت قرار می‌دهند.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *