Img20240916085743319 650x330 - توجه به نحوه مصرف انرژی، مسئولیت اجتماعی در راستای توسعه پایدار است

توجه به نحوه مصرف انرژی، مسئولیت اجتماعی در راستای توسعه پایدار است

در نشست مشترک کمیسیون‌های مسئولیت اجتماعی و انرژی اتاق ایران تأکید شد: بخشی از دلایل ناترازی، ناشی از بی‌توجهی به مسئولیت اجتماعی است و توجه به نحوه مصرف انرژی، مسئولیت اجتماعی در راستای توسعه پایدار است.

محمود اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، با اشاره به تصور اشتباه از مقوله مسئولیت اجتماعی، گفت: عموماً این برداشت ناقص از مسئولیت اجتماعی وجود دارد که باید بخشی از سود بنگاه را در امور خیریه و زیرساختی و یا برخی وظایف دولت که از عهده انجام آن بر نمی آید هزینه کنیم. این تعبیر غلطی است.

او تأکید کرد: مسئولیت اجتماعی یعنی اینکه بنگاه‌ها باید در چارچوب برنامه استراتژی مخاطرات طرح‌های خود را پیش‌بینی و جبران کنند.

اولیایی با بیان اینکه موضوع انرژی یکی از موضوعات مهم مسئولیت اجتماعی است که بر توسعه پایدار اثر دارد، افزود: باید با افزایش سطح آگاهی این مطالبه را در جامعه ایجاد کنیم که هر بنگاه در بدو امر پیوست های زیست‌محیطی و اجتماعی داشته و بر اساس آمایش سرزمینی ایجاد شده باشد. اما متأسفانه در کشور ما اما و اگرهای زیادی در این رابطه وجود دارد.

او با تأکید بر اینکه همه بخش‌های کشور باید برای ترویج توجه به انرژی و مصرف بهینه آن بسیج شوند، ادامه داد: باید با جدیت در داخل بنگاه‌ها این موضوع را فرهنگ‌سازی کرده و آموزش دهیم. انرژی متعلق به آیندگان نیز هست و باید درباره مصرف آن حساس بود.

اولیایی با اشاره به ضرورت قانون‌گذاری تنبیهی و تشویقی در این زمینه، گفت: کمیسیون مسئولیت اجتماعی به صورت کلان این موضوع را از طریق مجلس و دولت پیگیری می‌کند.

بخشی از ناترازی ناشی از بی‌توجهی به مسئولیت اجتماعی است

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با بیان اینکه بخشی از دلایل ناترازی به موضوع بی‌توجهی به مسئولیت اجتماعی باز می‌گردد، گفت: بخش خصوصی باید به این نکته توجه کند که موضوع مسئولیت اجتماعی فراتر از ساخت مسجد و مدرسه و یا مراکز درمانی است.

او افزود: مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی ما این است که تفکر خلاق خود را در همه حوزه‌ها اشاعه دهیم. چرا که فکر است که پول خلق می‌کند. باید در فرایندهای تصمیم‌گیری به دولت و مجلس کمک کنیم تصمیماتی با توجه به شرایط واقعی اخذ شود.

نجفی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی ما به پایندگان نباید صرفاً در قالب کارهای عام‌المنفعه باشد. تلاش ما برای ایفای مسئولیت اجتماعی باید صرف این امر شود که عقلانیت خود را در جامعه افزایش دهیم و با آگاه کردن مخاطب، تلاش کنیم مراجع تصمیم‌گیری مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: با توجه به اینکه در وزارت نفت در سه سال گذشته بالغ بر ۶۰ همت به حوزه مسئولیت اجتماعی تخصیص یافته در حالی که این عدد در دولت قبل از آن ۴.۵ همت بوده است، باید یادآوری کنیم که این عدد بسیار بزرگی است و هدایت آن مهارت خاص می‌خواهد.

او افزود: پیشنهاد ما این است که وزارت نفت، چرخه‌هایی را انتخاب کند که این وجه سرمایه‌گذاری با دو سه بار چرخش در بخش‌های مختلف اقتصادی در نهایت در هدف مسئولیت اجتماعی خود هزینه شود. همچنین تأکید ما این است که مهارت‌آموزی را بیشتر از آموزش مورد توجه قرار دهید.

کارگروه مشترک مسئولیت اجتماعی در اتاق ایران تشکیل شود

در ادامه این نشست بابک دارابی، مشاور اجتماعی وزیر سابق نفت، با اشاره به سیر تحولات مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت، گفت: رویکرد فعلی این است که مسئولیت اجتماعی هم درون‌سازمانی و هم برون‌سازمانی بوده و در راستای توسعه پایدار و بر اساس آمایش سرزمینی در مناطق مختلف اجرا شود.

او ادامه داد: در سه سال گذشته و در قالب مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، سه هزار و ۱۳۲ پروژه با اختصاص ۴.۵ همت، تکمیل و بهره‌برداری شده و سه هزار و ۲۸۶ پروژه نیز در سرفصل‌های مختلف آموزشی، بهداشتی و خدماتی با ۱۴.۳ همت در دستور کار است.

دارابی گفت: با اقدامات انجمن مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در حوزه آموزشی در استان‌های خوزستان و بوشهر به ترتیب یک و دو رتبه ارتقا آموزشی اتفاق افتاده و نتایج قابل توجهی در ورودی‌های کنکور این استان‌ها رخ داده است.

او پیشنهاد کرد: کارگروه مشترکی با حضور صنایع مختلف در اتاق ایران ایجاد شود تا موانع پیش روی مسئولیت اجتماعی را بررسی کرده و راه‌کارهای عملیاتی ارائه کند. همچنین این کارگروه می‌تواند پیشنهاد تدوین آیین‌نامه جامع اجرایی مسئولیت اجتماعی را پیشنهاد کند.

انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز از بخش غیرمولد به بخش مولد

در ادامه ربانی از بخش مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی، با ارائه گزارش «کاهش ناترازی گاز؛ هزینه فرصت از دست رفته صنایع عمده با مشارکت در طرح‌های حوزه بهینه‌سازی»، گفت: ۱۲ طرح در حوزه بهبود ناترازی در حال انجام است که می‌تواند ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز را در شبکه فعلی توزیع از بخش غیرمولد به بخش مولد ببرد.

به گفته او بر اساس سند تراز انرژی، در سال ۱۴۰۱ مصرف بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع، به میانگین ۱۵۹ میلیون مترمکعب در روز و ۲۳۱.۵ میلیون مترمکعب در روز در بیشترین انحراف (بهمن ماه) افزایش یافته است. همچنین میزان انحراف گاز تخصیصی به صنایع عمده کشور در فصول سرد سال به نسبت هدف‌گذاری سند تراز انرژی کشور در سال ۱۴۰۱ به میانگین ۵۶.۵ میلیون مترمکعب در روز و ۷۳.۹ میلیون مترمکعب در روز در بیشترین انحراف (بهمن ماه) رسیده است. او در ادامه جزییات سه طرح برای کاهش هزینه فرصت از دست رفته تولید صنایع با مشارکت مردم و بخش خصوصی را تشریح کرد.

ایران طی ۱۵ سال، ۳۳ محصول جدید به سبد صادراتی خود افزوده است

همچنین بهروز شاهمرادی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور با ارائه گزارش «ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنعت پتروشیمی از منظر رویکرد پیچیدگی اقتصادی»، گفت: در کشور عمدتاً بر صنایعی تمرکز کردیم (به جز پتروشیمی) که تولید آن‌ها چندان پیچیدگی ندارند و حتی می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

او ادامه داد: اگر سبد متنوعی از کشورها برای مقاصد صادراتی انتخاب نکنیم بحران‌های جدی پیش رو خواهیم داشت. در حال حاضر بیش از نیمی از تجارت ما (صادرات و واردات) محدود به چین و امارات است.

شاهمرادی با بیان اینکه از هزار و ۲۰۰ محصول تولیدی، بالغ بر نوع محصول ۲۲۰ را صادر می‌کنیم، افزود: از این تعداد محصول صادراتی تنها ۲۴ مورد محصولات پتروشیمی هستند. ۲۲ محصول نیز وجود دارند که اگر کشور به تولید آن‌ها ورود کند هم محصولات با پیچیدگی بالاتر تولید کرده و هم بازارهای رقابتی متنوع‌تری پیدا خواهد کرد.

او اظهار کرد: ایران از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱ توانسته ۳۳ محصول جدید به سبد صادراتی خود اضافه کند. این محصولات در سال ۲۰۲۱ درآمد سرانه ۵۴ دلاری را برای کشور داشته‌اند. همچنین این ۳۳ محصول به صورت میانگین ۲۹ درصد از کل حجم تجارت ایران را به خود اختصاص داده‌اند. ارزش صادراتی این محصولات نیز ۴.۷۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ بوده است.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *