Broujard apple is known as a brand inside and outside the country - تقویت برند سیب خراسان شمالی؛ از باغ تا بازار

تقویت برند سیب خراسان شمالی؛ از باغ تا بازار

صفدر صفدری، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، از تولید بیش از ۷۰ هزار تن سیب در سال جاری خبر داد و بر ضرورت برندسازی این محصول تأکید کرد. با توجه به کیفیت بالای سیب تولیدی در این استان و وجود ظرفیت‌های بالقوه در بخش صنایع تبدیلی، می‌توان آینده‌ای روشن برای برند سیب خراسان شمالی متصور بود. صفدری همچنین به اصلاح باغ‌های سیب با ارقام پایه کوتاه و توزیع نهال‌های گواهی‌شده اشاره کرد که نشان از تلاش برای ارتقای کیفیت و کمیت تولید سیب در این استان دارد. با این حال، برای تبدیل شدن به یک برند شناخته شده در سطح ملی و بین‌المللی، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه بسته‌بندی، بازاریابی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای فرآوری محصولات سیب است. علاوه بر این، همکاری نزدیک بین کشاورزان، صنایع تبدیلی و دولت می‌تواند به تقویت برند سیب خراسان شمالی و افزایش درآمد کشاورزان کمک شایانی کند.

دنیای برند، صفدر صفدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع این میزان تولید پیش بینی شده ۶۵ هزار تن سیب و پنج هزار تن گلابی است که این خطه در تولید سیب در کشور دارای رتبه ۱۰ است.

وی سطح باغ های سیب این استان را چهار هزار و ۸۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود از این سطح ۶۵ هزار تن انواع سیب برداشت شود.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: بخشی از سیب تولیدی این استان به شکل تازه خوری مصرف می شود و بخشی نیز برای شب عید در سردخانه ها انبار و یا صادر خواهد شد.

وی گفت: سیب زرد این استان ماندگاری زیادی دارد و بیشترین محصولی که در سردخانه ها نگهداری می شود، سیب زرد است.

صفدری بیان کرد: سیب قرمز استان نیز از کیفیت بالایی برخوردار است و اراضی که در ارتفاعات قرار دارند به دلیل شرایط آب و هوایی، قرمزی سیب بیشتر خواهد شد که مورد پسند مصرف کننده است.

وی یادآور شد: سیب درجه سه و چهار استان نیز با هماهنگی در صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

اصلاح باغ‌های سیب با ارقام پایه کوتاه

وی بر اصلاح باغ های سیب استان نیز تاکید کرد و افزود: در سال های اخیر تلاش کرده ایم تا ارقام پایه کوتاه، پر محصول، زودرس و مقاوم را وارد باغ های استان کنیم که با پیوندک ها بر روی پایه های قدیمی انجام می شود.

صفدری تصریح کرد: تاج این درختان کوتاه است و به همین دلیل ریشه های آن کمتر است که این نوع ارقام را در مناطقی کشت می شود که باد کمتری وجود دارد چرا که با وزش بادهای شدید و آبیاری احتمال افتادن درخت وجود دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین نهال های گواهی شده با ارقام جدید در اختیار کشاورزانی که احداث باغ های جدید دارند و یا متقاضی نوسازی گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه بیش از هفت هزار بهره بردار در تولید میوه سیب استان فعال هستند، افزود: سیب تولیدی استان از کیفیت بالایی برخوردار است که از شرکت ها می خواهیم در برند سازی این محصول تلاش کنند.

صفدری با اشاره به ظرفیت تولید یکهزار تن سیب خشک در استان، گفت: باید در بخش مشاغل خانگی و ایجاد واحدهای تولید میوه خشک کنی در این استان بیشتر توجه شود.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۲۹ محصول باغی در استان خراسان شمالی وجود دارد که سالته بیش از ۲۶۰ هزار تن انواع محصول از این سطح تولید می شود.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *