Img20241022114726263 650x330 - تفاهم‌نامه همکاری اتاق همدان و اتاق مشترک ایران و قزاقستان امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری اتاق همدان و اتاق مشترک ایران و قزاقستان امضا شد

در نشست توسعه همکاری تجاری استان همدان و قزاقستان که با حضور سفیر این کشور در تهران، برگزار شد، ضمن تبادل‌نظر در مورد توسعه همکاری‌های دوجانبه، تفاهم‌نامه همکاری اتاق همدان و اتاق مشترک ایران و قزاقستان نیز امضا شد.

نشست توسعه همکاری تجاری استان همدان و کشور قزاقستان با حضور سفیر قزاقستان در تهران، رئیس اتاق همدان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان و جمعی از فعالان اقتصادی استان همدان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان در ابتدای این نشست، ضمن معرفی ظرفیت‌های همدان در بخش‌های مختلف، گفت: در نشست حاضر، تفاهم‌نامه توسعه تجاری و فرهنگی بین ۲ کشور امضا می‌شود و همدان آمادگی امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با قزاقستان را نیز دارد.

رحیم مرتضایی ادامه داد: ۱۸۶۰ شرکت تولیدی در بخش‌های مختلف استان وجود دارد که هریک از آنها توانمندی‌های منحصربه‌فرد برای همکاری و صادرات به قزاقستان را دارا هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان همدان، تصریح کرد: ۲۰۹ قلم کالا از تولیدی‌های استان قابلیت صادرات به ۱۵۴ کشور دنیا را دارد.

مرتضایی با اشاره به ظرفیت‌های استان در حوزه معدن، گفت: ۳۳ نوع ماده معدنی در ۳۰۰ معدن استان استخراج می‌شود که ۳ درصد از ذخایر کشور را تشکیل می‌دهند و همه این‌ها به‌علاوه تجربه معدن‌داران در بخش استخراج می‌تواند در اختیار قزاقستان نیز قرار بگیرند.

رئیس اتاق همدان با اشاره به ۱۹ نوع سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی در همدان، افزود: همدان دارای یاقوت کبود است که در صورت سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی برای سرمایه‌گذار به ارمغان بیاورد.

مرتضایی همچنین درباره تولیدات کشاورزی استان، گفت: همدان سومین تولیدکننده گندم ایران است و کشمش، سیر، سیب‌زمینی و گردوی صادراتی مرغوبی تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه ۶ میلیارد دلار ارزش تجارت ایران با قزاقستان است، گفت: همدان در حوزه محصولات کشاورزی و صنایع به‌راحتی می‌تواند کالاهای موردنیاز قزاقستان را تولید و تأمین کند.

رئیس اتاق همدان بر لزوم همکاری دولت و بخش خصوصی دو کشور برای ارتقای مبادلات تجاری تأکید کرد و افزود: بدون فراهم آوردن تسهیلات لازم در خصوص صدور روادید تجاری، رفع موانع و مشکلات بانکی، برطرف کردن مشکلات ترانزیتی و گمرکی و ارائه تسهیلات لازم در زمینه حمل‌ونقل ریلی، دریایی و هوایی امکان افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور میسر نخواهد شد.

آماده همکاری تجاری با همدان هستیم

سفیر جمهوری قزاقستان در تهران نیز در این نشست با بیان اینکه می‌توانیم با استان همدان شورای مشترک تجاری تشکیل بدهیم که از حوزه‌های مختلف اقتصادی عضو آن باشند، گفت: مبادله تجاری ایران با قزاقستان در سال گذشته ۳۰۵ میلیون دلار بود که ۳۰ درصد از آن صادرات به ایران و ۷۰ درصد صادرات به قزاقستان بوده است، اما ظرفیت تجارت بین ۲ کشور ۱۰ میلیارد دلار است.

ونتالاپ اونالبایف تأکید کرد: قزاقستان پنجره واحد دارد که با درخواست ثبت شرکت در یک روز مجوز می‌دهد.

وی گفت: در قزاقستان ستاد سرمایه‌گذاری فعال است و در صورت ورود سرمایه‌گذار و امضای قرارداد سرمایه او بیمه می‌شود و به‌راحتی می‌تواند تولیدات خود را به کشورهایی مانند چین، عمارات، روسیه و دیگر کشورها صادرات داشته باشد.

سفیر جمهوری قزاقستان در تهران با بیان اینکه در حال حاضر کشور ما به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نیاز دارد، افزود: برای صادرات دانه‌های روغنی، لبنیات، محصولات گلخانه و تجهیزات آبیاری از قزاقستان به کشورهای روسیه، بلاروس و ارمنستان، حق گمرک دریافت نمی‌شود و امیدواریم که از موقعیت‌های موجود استفاده بهینه شود.

همدان نخستین هدف قزاقستان برای آشنایی

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان هم در ادامه این نشست گفت: سفارت قزاقستان در دولت جدید، رویکرد سفر به استان‌ها را با هدف آشنایی و استفاده از توانمندی آنها در رأس برنامه‌های خود قرار داده و با اعلام آمادگی اتاق همدان و تمایل سفیر قزاقستان، این نخستین سفر استانی او در ایران است.

امیر عابدی اظهار کرد: قزاقستان پس از استقلال و گذشت ۲ دهه از آن، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده است؛ اما هنوز نتوانسته ظرفیت تجارت خارجی ۱۴۰ میلیارد دلاری با ایران را پر کند و در حال حاضر فقط نیم درصد از آن استفاده می‌شود.

عابدی با تأکید بر اینکه ایران در بخش خدمات مهندسی در قزاقستان فعالیت‌های چشمگیری دارد، گفت: تاجران همدان می‌توانند در حوزه‌های دام، غلات، تجهیزات آبیاری، شیلات و لجستیک در قزاقستان سرمایه‌گذاری کنند.

در انتهای نشست، فعالان اقتصادی پرسش‌های خود را درباره نحوه همکاری با قزاقستان مطرح کردند و در پایان تفاهم‌نامه توسعه همکاری دوجانبه بین اتاق بازرگانی همدان و اتاق مشترک ایران و قزاقستان امضا شد.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *