مهدی معرفتی، مدیرعامل پیمان - بیشترین کاربرد دایرکت‌دبیت، پرداخت قبوض است

بیشترین کاربرد دایرکت‌دبیت، پرداخت قبوض است

مهدی معرفتی، مدیرعامل پیمان در بیستمین رویداد فیناپ ارائه‌ای با عنوان «پرداخت مستقیم؛ لذت یک تراکنش» داشت. او ابتدا به شعار شرکت پیمان که «پرداخت لذت‌بخش» است، اشاره کرد و در ادامه، انواع مدل‌های پرداختی برای فروشگاه‌های آنلاین را توضیح داد. معرفتی گفت: «مدل‌های پرداختی مختلفی برای فروشگاه‌های آنلاین در جهان وجود دارد. این مدل‌های پرداخت شامل دبیت کارت، کردیت کارت و دایرکت دبیت می‌شود. همچنین، گوگل‌پی، اپل‌پی و پی‌پل نیز در برخی از اپلیکیشن‌ها وجود دارد. ما در کشورمان تجربه استفاده از برخی مدل‌های پرداختی در سوپراپلیکیشن‌ها را داریم اما تجربه استفاده از برخی دیگر را نداریم که برای خیلی‌هایمان استفاده از آن‌ها برای بهبود تراکنش‌ها و تجربه خریدی لذت‌بخش، آرزوست.»

دنیای برند؛ مدیرعامل مجموعه پیمان، معتقد است که در کشور ما بیشترین روش پرداختی دبیت‌کارت یا همان استفاده از کارت‌های بانکی است. او دریافت کارت اعتباری را یکی از پرچالش‌ترین موضوعات در کشور ما دانست و از دایرکت‌دبیت به‌عنوان یکی از روش‌های نوین پرداختی یاد کرد. معرفتی افزود: «چند سالی است که شرکت‌های پرداختی روی توسعه دایرکت‌دبیت کار می‌کنند اما به دلیل تازگی این روش پرداختی همچنان جای کار زیادی دارد. دیگر مدل‌های پرداختی‌ مانند اپل‌پی و گوگل‌پی هم در کشور ما کاربرد زیادی ندارند.»

روی خوش اروپایی‌ها به دایرکت‌دبیت

به گفته مدیرعامل پیمان، ۲۹ درصد مردم فرانسه روش پرداختی دایرکت‌دبیت را می‌پسندند. طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده،  ۱۷ درصد مردم آلمان،  ۳۱ درصد اسپانیایی‌ها و  ۳۷ درصد سوئدی‌ها اعلام کرده‌اند که دایرکت‌دبیت روش پرداختی جذابی برای آن‌هاست. معرفتی، توضیح داد که اگرچه دایرکت‌دبیت به‌عنوان یکی از جدیدترین روش‌های پرداختی در سوپراپلیکشن‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی برای مردم جهان قابل توجه است اما همچنان کارت‌های بانکی و کارت‌های اعتباری، سهم چشمگیری را در میان روش‌های پرداختی به خود اختصاص داده‌اند.

این فعال صنعت پرداخت معتقد است هر فرد می‌تواند چند روش پرداختی را به‌عنوان روش‌ پرداختی محبوب خود انتخاب کند و در برخی کشورها، کارت اعتباری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارت اعتباری؛ جذاب‌ترین روش پرداختی در آسیا

مدیرعامل پیمان توضیح داد که در کشورهای شرق آسیا و حتی کشورهای غرب آسیا، پرداخت از طریق کارت اعتباری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. معرفتی گفت: «۶۷درصد مردم ژاپن، پرداخت با کارت اعتباری را به دیگر مدل‌های پرداخت ترجیح می‌دهند. در ترکیه نیز ۷۶ درصد مردم اعلام کرده‌اند که پرداخت با کارت‌ اعتباری اولویت آن‌هاست و ۶۷ درصد نیز ترجیح‌ می‌دهند از روش دایرکت‌دبیت برای پرداخت‌هایشان استفاده کنند.»

به گفته مهدی معرفتی، با وجود این‌که دایرکت‌دبیت روش پرداختی جدیدی نسبت به کارت بانکی و کارت اعتباری است، در همه جای دنیا توجه مردم را جلب کرده و خیلی از مردم جهان ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند. او همچنین به زیرساخت‌های ارائه‌دهنده دایرکت‌دبیت در اروپا و امریکا اشاره کرد و گفت: «در کشور ما هنوز زیرساخت‌های دایرکت‌های دایرکت‌دبیت از سوی بانک مرکزی و شاپرک ارائه نمی‌شود.» او افزود: «آمارهای استفاده از دایرکت‌دبیت در اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۰، حدود ۱۲ هزار تراکنش دایرکت‌دبیت در اروپا انجام شده است. به‌واسطه کرونا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، تعداد تراکنش‌های دایرکت‌دبیت افزایش یافته و در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تعداد تراکنش‌ها کمی کاهش یافت اما کماکان بیش از ۲۱ میلیارد تراکنش دایرکت‌دبیت در اتحادیه اروپا انجام می‌شود.»

طبق آمارهایی که مدیرعامل پیمان ارائه کرد، بیشترین تراکنش‌های دایرکت‌دبیت در آلمان و پس از آن، در فرانسه، هلند، اسپانیا و دیگر کشورهای اروپایی انجام شده است.

سوپراپلیکیشن‌ها و دایرکت‌دبیت

براساس داده‌های ارائه‌شده در سخنرانی مهدی معرفتی، آسیایی‌ها به‌ویژه مردم هند، چین و کره‌جنوبی از روش دایرکت‌دبیت برای پرداخت‌های مرتبط با سوپراپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند.

مهدی معرفتی گفت: «داده‌ها نشان می‌دهد که ۴۰ درصد کاربران وی‌چت در چین، دایرکت‌دبیت را در این اپلیکیشن فعال کرده‌اند. دلیل حجم تراکنش‌های دایرکت‌دبیت، تعداد بالای کاربرانی است که از این سرویس استفاده می‌کنند. ۷ پرداخت از هر ۱۰ پرداخت انجام شده‌ قبض در انگلستان براساس روش دایرکت‌دبیت بوده است. ما در ایران ۶۰ میلیون اشتراک قبض آب، برق، گاز و تلفن ثابت داریم و حدود ۸۰ میلیون شماره همراه اول و بیش از ۶۶ میلیون شماره ایرانسل که برخی از این شماره‌ها، اعتباری‌اند و برای برخی دیگر قبض صادر می‌شود. این موضوع فرصت مناسبی برای توجه به دایرکت‌دبیت است. به‌صورت کلی،‌ بیشترین استفاده از پرداخت مستقیم یا دایرکت‌دبیت، مربوط به پرداخت قبوض به‌خصوص قبض موبایل است. البته پرداخت قبض تنها کاربرد دایرکت‌دبیت نیست و به‌طور مثال در انگلستان، از این روش پرداختی در صنایعی چون بیمه، سرمایه‌گذاری، اشتراک پلتفرم‌های نمایش خانگی و… استفاده می‌شود.»

معرفتی تاکید کرد که مدل پرداخت دایرکت‌دبیت برای کسب‌وکارهای کوچک، استارت‌آپ‌ها و smeها نیز مناسب است. مدیرعامل پیمان در پایان صحبت‌های خود گفت که آپ، دیجی‌پی، ایرانسل، تپسی، اسنپ، بلوبانک، زی‌پاد و اوانو برخی از نئوبانک‌ها و سوپراپلیکیشن‌های ایرانی هستند که از روش پرداختی دایرکت‌دبیت برای توسعه خدمات‌رسانی به مشتریانشان استفاده می‌‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *