برند zara

معرفی برند زارا (Zara)

داستان زارا (ZARA)، یکی از ارزشمندترین برندهای پوشاک در جهان، از شهری کوچک در ساحل اقیانوس اطلس آغاز می‌شود.

زارا شرکتی اسپانیایی تبار است که زیرمجموعه هلدینگ ایندیتکس فعالیت می کند. خواستگاه زارا شهر “لاکرونیا” در شمال اسپانیاست و مؤسس آن فردی به نام “آمانسیو اورتگا” می باشد.

ریشه‌ی زارا به سال ۱۹۶۳ باز می‌گردد؛ زمانی که اورتگا، پسر یک کارگر راه آهن، کسب و کار خود را که شامل درست کردن لباس خانه و پیژامه می‌شد آغاز کرد. در سال ۱۹۷۵ او مغازه‌ی خودش را در شهر افتتاح کرد و نام «زوربا» (Zorba) را بر روی آن گذاشت. زوربا برگرفته از نام فیلم مورد علاقه‌ی اورتگا، «زوربای یونانی» (محصول سال ۱۹۶۴) بود. اما متأسفانه دو خیابان پایین تر از مغازه اورتگا یک مغازه با این نام فعالیت می کرد. صاحب مغازه وقتی متوجه این موضوع شد، به اورتگا مراجعه کرد و از او خواست که نام مغازه اش را تغییر بدهد. در آن زمان اورتگا قالب حروف نام مغازه را سفارش داده بود، برای این که مجبور نشود دوباره هزینه کند، با تغییر دادن جای حروف اسم “زارا” را برای مغازه اش برگزید.

در ابتدا کار به این شکل بود که از روی لباس های لوکس و گران قیمت، نمونه ای ارزان قیمت تولید شود. اما در دهه ۸۰ که فروشگاههای زارا در تمامی اسپانیا گسترش پیدا کرد استراتژی شر کت تغییر کرد. او نام استراتژی جدید شرکت خود را «مدهای لحظه‌ای» (instant fashions) نامید.اورتگا ساختار زارا را به نحوی تغییر داد تا بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تغییرات مد واکنش نشان دهد

وی اولین شعبه خارجی خود را در کشور پرتغال و در سال ۱۹۸۸ تأسیس کرد، و بدین ترتیب دامنه فعالیت خود را بین المللی کرد. پس از موفقیت زارا در پرتقال و استقبال از این برند اسپانیایی، زارا در سال‌های بعد وارد بازار آمریکا، فرانسه، مکزیک و ژاپن شد. امروزه فروشگاه‌های زارا در بیش از ۸۸ کشور در سرتاسر دنیا حضور فعال دارند.

اورتگا قصد داشت کسب و کار تولیدی خود را در شهر لاکرونیا حفظ کند. به همین دلیل بود که مدل تجاری او از همان ابتدا با مدل متداول تفاوت داشت. شرکت‌های تولید کننده‌ی لباس و مد در غرب، طرح‌های خود را برای کارخانه‌های مستقل‌شان در کشورهایی مثل چین و هند می‌فرستند؛ جایی که در آن نیروی کارِ ارزان به وفور یافت می‌شود. این لباس‌ها بعداً به کشور مبدأ باز گردانده و در آنجا انبار می‌شوند. سپس محموله‌هایی از لباس، دو بار در سال (بهار و پاییز) به شعبه‌های آن شرکت در سرتاسر دنیا ارسال می‌شود.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - معرفی برند زارا (Zara)

اما برندهای ایندیتکس (از جمله زارا) این‌چنین عمل نمی‌کنند. برای مثال، زارا یک کلکسیون پاییزی طراحی و تولید می‌کند و سپس ۳ یا ۴ عدد پیراهن یا ژاکت در هر سبک به فروشگاه‌های خود ارسال می‌کند. تعداد بسیار کمی از این لباس‌ها فروش نمی‌روند؛ به‌طوری‌که شاید بتوانید تنها تعداد انگشت‌شماری لباس فروش نرفته با سایز بسیار کوچک در انبار فروشگاه‌های زارا پیدا کنید.

از ویژگی های خاص این شرکت این است که او هیچگاه برای خود تبلیغات نکرد ولی همواره علاقه داشت که مغازه های خود را در بهترین و لوکس ترین نقاط شهرها برپا کند. مثلا در سال ۲۰۰۳ یکی از شعب خود را در یک سینمای تاریخی در الچه راه اندازی کرد.

خیابان‌های بالای شهر، بر اساس ارزش نام تجاری تقسیم بندی می‌شوند. پرادا می‌خواهد کنار گوچی باشد و گوچی دوست دارد نزدیک پرادا بماند. اما استراتژی تقریباً تمام برندهای لوکس این است که تا جای ممکن از زارا فاصله بگیرند.

از ویژگی های منحصر به فرد زارا چابک بودن آن است. اکثر برندهای مطرح دنیا که در کشورهای مختلف شعبه دارند، سالی دو بار اجناس را به شعب خود ارسال می کنند ولی زارا این کار را هرسه هفته یکبار انجام می دهد. زارا همواره انبارهای خود را به روز نگه میدارد. یعنی اگر شما مدل یا جنسی را امروز در یکی از فروشگاهها دیده باشید احتمالا تا دو هفته آینده دیگر آن را پیدا نمی کنید، چون زارا محصولات خود را زود به زود تغییر میدهد و چون قیمت های محصولات پایین هستند به زودی به فروش می رسند.

فلسفه فروش اجناس در زارا این است که :”یا الان میخری یا هرگز نمی خری!”

3a033981 ddc5 4479 8597 40f2b21e7890 1024x576 - معرفی برند زارا (Zara)

زارا در حال حاضر دارای ۲۱۶۹ فروشگاه در سرتاسر دنیا است و هر هفته بر تعداد این فروشگاه‌ها افزوده می‌شود. مدیریت شرکت بر عهده “پابلو آیلا” است و اورتگا خود را بازنشسته کرده است.

«مد سریع» در سال‌های اخیر با اقبال خوبی مواجه بوده است. حتی افراد مشهوری مانند کیت میدلتون نیز دیگر از اینکه در لباس‌های زارا از آن‌ها عکسی گرفته شود ترسی ندارند.

ایزابل کاویل، تحلیلگر ارشد Planet Retail می‌گوید:

این روند تنها مختص زارا نیست. بازار خرده فروشی به صورت کلی در حال حرکت به این سمت است. خرید لباسی ۵۰ پوندی که به نظر می‌رسد قیمت آن ۵۰۰ پوند باشد، بسیار وسوسه کننده است. اگر مردم از لباس شما تعریف کنند، می‌توانید با افتخار برای آن‌ها تعریف کنید که قیمت لباس شما چقدر ارزان است و چه «شکار»ی کرده‌اید.

 


شما می توانید در ذیل نمودارهای مربوط به ارزش این برند را در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مشاهده نمایید.

WhatsApp Image 2019 06 19 at 14.09.45 1024x444 - معرفی برند زارا (Zara)
WhatsApp Image 2019 06 19 at 14.09.46 1024x401 - معرفی برند زارا (Zara)

برای مشاهده ویدئوها و تصاویر منتخب برند زارا اینجا را کلیلک کنید.

 

 

همچنین ببینید

بیرند لینکدین

آشنایی با شبکه اجتماعی لینکداین (LinkedIn)

پایگاه هنری دنیای برند،شبکه اجتماعی حرفه‌ای لینکداین ( LinkedIn ) بزرگترین شبکه حرفه‌ای جهان با …