مرسدس بنز

معرفی برند مرسدس بنز (Mercedes Benz)

مرسدس بنز؛ ارزشمندترین برند جهان در کلاس خودروهای لوکس

برند مرسدس بنز، شاید قله برندینگ و برندسازی به شمار برود. برندی که جزیی اساسی از فرهنگ آلمانی شده است و مایه افتخار آلمانی ها است. 

شرکت mercedes benz  یک شرکت خودرو سازی آلمانی است که در زمینه طراحی و تولید و ساخت انواع خودرو فعالیت دارد که این خودروها شامل خودرو های سواری و کامیون و اتوبوس و موتور های درون سوز می باشد. کارخانه مرکزی شرکت mercedes benz در زیندل فینگن و در شهر اشتوتگارت واقع شده است . این برند گسترش یافته شرکت دایملرموتورن گیزشانت که سازنده خودروهای بنزینی بود به حساب می آید. شعار شرکت mercedes benz یا بهترین یا هیچ است که نشان از اعتبار و شهرت این برند در سراسر دنیا دارد. mercedes benz امروزه به عنوان یکی از پرفروش ترین خودرو سازان لوکس جهانی به حساب می آید .

لوگو و نام برند

نام این شرکت برگرفته از اسم دختر امیل جلینک تاجر بزرگ اتریشی و نماینده فروش محصولات بنز گرفته شده است و به معنای زیبا و باوقار است. لوگو این شرکت در ابتدا تنها به شکل یک ستاره تو پر بود که نشان دهنده تسلط این شرکت بر زمین و آسمان و آب می باشد که در سال ۱۹۰۳ طراحی و در سال ۱۹۲۳ به عنوان نشان تجاری این برند انتخاب شد .

اما با گذشت زمان و بعد از جنگ جهانی دوم یعنی در سال ۱۹۲۶ لوگو شرکت mercedes benz به یک دایره که وسط آن یک ستاره قرارگرفته است، تغییر پیدا کرد که محل نصب این لوگو نیز بر روی پنجره رادیاتور خودروها بود . البته لوگو فعلی این شرکت در سال ۱۹۳۷ طرحی شده است که یک سه شاخه تو پر یا همان ستاره است و یک دایره این ستاره را در برگرفته است.

تاریخچه ی بنز

این شرکت در سال ۱۹۸۰ توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ تاسیس شد. پیش از این تاریخ، خیلی پیش تر خودرو اختراع شده بود، اما برای حرکت از نیروی بخار استفاده می کرد و این نیرو اجازه پیمودن مسیرهای طولانی را نمی داد. از شرکت های زیر مجموعه این کمپانی که بسیار نقش مهم داشت شرکت بنز آگ است که در سال ۱۸۸۳ توسط کارل بنز به تاسیس رسید. در سال ۱۹۰۰ و درگذشت گوتلیب دایملر این شرکت تصمیم به ادغام با شرکت دی ام جی گرفت که قراردادی بین ویلیام مایباخ و امیل جلینگ بسته شد و در طی این همکاری و مشارکت نام این کمپانی ها به مرسدس جلینگ تغییر پیدا کرد .

60125 695 - معرفی برند مرسدس بنز (Mercedes Benz)

در سال ۱۹۲۶ دو شرکت دایلمر موتورن گیزشافت و بنز ان سی تصمیم به ادغام گرفتند و نام شرکت را به دایلمر بنز تغییر دادند و کارخانه دو شرکت از ان پس تمامی محصولات این دو کمپانی را با نام مرسدس بنز به تولید رسانده و به بازار عرضه کردند . در سال ۱۹۹۸ این شرکت دوباره تصمیم به ادغام با یک شرکت دیگر به نام کرایسلر گرفت و با یکدیگر تشکیل شرکتی با نام دایملر کرایسلرآگ را دادند که این شرکت مدیریت شرکت mercedes benz را نیز بر عهده گرفت .

در سال ۲۰۰۷ شرکت کرایسلر توسط شرکت مدیریت سرمایه سر بروس خریداری شد و ادغام این شرکت رو به انحلال رفت و از ان پس تمامی محصولات mercedes benz زیر نظر یک کمپانی به نام دایملر آگ تولید و روانه بازار شد .

اولین خودروی مرسدس بنز
کارل بنز احتمالا کسی است که نخستین خودرو را بر روی زمین اختراع کرد. در سال ۱۸۸۶، مهندس و طراح آلمانی درخواست حق ثبت اختراع را برای – «یک وسیله نقلیه موتوری بنزینی » ارائه داد. این خودرو به عنوان « موتور واگن » شناخته شد . این خودرو بیشتر شبیه یک دوچرخه بود که یک موتور تک سیلندری عقب آن نصب شده بود و با حداکثر سرعت ۴۰۰ دور در دقیقه طراحی شده بود . برتا بنز، همسر کارل بنز، تامین مالی این پروژه را به عهده داشت.

1018193 825 - معرفی برند مرسدس بنز (Mercedes Benz)


مرسدس ۳۵ اسب بخاری
اولین خودرو با نام مرسدس، ۳۵ اسب بخار قدرت داشت. توسعه این مدل می تواند به نام ویلهلم مایباخ، طراح موتور مربوط باشد. مرسدس بنز 35 اسب بخار برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ در مسابقه نیس ظاهر شد. ویلهلم ورنر، رانندگی این خودرو را بر عهده گرفت و در نهایت پیشتاز این مسابقه شد .

رادیاتور مرسدس بنز
مرسدس اولین خودروی رسمی با رادیاتور لانه زنبوری بود که با الهام از مدل مایباخ در سال ۱۸۹۷ تولید شد . این سیستم خنک کننده بسیار کارآمد بود . به گفته مرسدس بنز، این یک ویژگی مهم بود، زیرا طراحی موتور برای دستیابی به عملکرد بهتر در آن زمان ضروری بود .

سیستم های جدید مرسدس بنز
مرسدس ۱۷۰، مجهز به اولین سیستم تعلیق چهار چرخ مستقل، در سال ۱۹۳۱ بود. این سیستم برای این زمان معروف بود، چرا که هر چرخ می توانست به طور خودکار واکنش نشان دهد. این خودرو همچنین دارای سیستم ترمز هیدرولیکی جدید بود .

خودروی مسابقه ای مرسدس بنز
خودرو های مسابقه ای مرسدس بنز، بر خلاف سایر خودرو های آن زمان، رنگ آمیزی نمی شدند . آنها با استفاده از بدنه آلومینیومی خود طبیعی تر باقی می ماندند. دلیل آن، این بود که حتی یک کیلوگرم وزن کمتر می توانست خودرو را سبک تر کند. بنابراین مهندسان تصمیم گرفتند تمام رنگ استفاده شده در خودرو را برای کاهش وزن حذف کنند. امروزه خودروهای مرسدس « F1 » برای وزن کمتر، از فیبر کربن ساخته می شوند .

mercedes rt facts 5 - معرفی برند مرسدس بنز (Mercedes Benz)

موتور های دیزلی مرسدس بنز
به گفته مجله « خودرو » در سال ۱۹۳۶، مرسدس بنز مدل (۲۶۰D ) را ساخت که اولین سری از خودروهای با موتور دیزل بود . دایملر می گوید این خودروی چهار سیلندری به موتور ۲.۶ لیتری مجهز بود که با ۴۵ اسب بخار می توانست سرعتی برابر با ۳ هزار و ۲۰۰ دور در دقیقه داشته باشد . این خودرو حدود ۳۰ درصد سوخت کمتر از ماشین معادل با یک بنزین معمولی استفاده می کند .

classic virtueller rundgang exponate mercedes benz 260d pullman limousine v2 1180x686 1180x686 2560x1440 2560x1440 1024x576 - معرفی برند مرسدس بنز (Mercedes Benz)

مرسدس و پورشه
مرسدس بنز با پورشه همکاری کرده تا یک خودرو با کارایی بالا را تولید کند. این خودرو بعد ها با عنوان (۵۰۰E ) تولید شد . این خودرو دارای چهار سیلندر ، صندلی های اسپرت چرمی ، چرخ های آلیاژی و موتور ۵ لیتری با بیش از ۳۲۰ اسب بخار است . هر مدل از این خودرو با دست مونتاژ می شد که ۱۸ روز زمان می برد . این مدل در بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ فروخته شد .

mercedes 500e atkinson 01 1024x682 - معرفی برند مرسدس بنز (Mercedes Benz)

دهه هفتاد تا ابتدای دهه نود را باید دهه رقابت بین خودروسازان آلمانی در کنار بنز، با خودروسازان آمریکایی دانست. در آن زمان خودروسازان ژاپنی به مانند کودکان نوپایی بودند و دیگر خودروسازان اروپایی هم هیچ وقت نمی توانستند در تولید با این خودروسازان رقابت کنند. البته فیات ایتالیا و پژو فرانسه را باید از استثناها برشمرد. این دهه، دهه نوآوری های خودرو است.

 نوآوری هایی که در کنار بحران نفتی جهان در ابتدای این دهه، زمینه را برای پیشرفت در صنعت خودرو به خصوص موتور خودرو مهیا می کرد. سیستم های سوخت پاش چندگانه، موتورهایی با حجم کم تر و راندمان بالاتر برای کاهش مصرف سوخت، ترمز ABS، سیستم های تعلیق مجزا، کیسه های هوا، کروز کنترل، کامپیوتر مرکزی خودرو و… همگی توسط این دو خودروساز معرفی شدند. 

اما دهه نود دهه سختی برای بنز بود. ورود خودروهای ژاپنی ارزان قیمت، مقاوم و با امکانات خوب و استهلاک کم، کار را برای آلمانی ها و آمریکایی ها سخت کرد. اینان شاهد فتح بازار توسط چشم بادامی ها بودند. جی ام فهمید که باید دست از تولید خودروهای پرمصرف بکشد و حتی خودروی لوکسی مانند کادیلاک به خودرویی روزمره تبدیل شد. بنز هم همین اشتباه را کرد. برای رقابت پذیری، کیفیت محصول خود را پایین آورد و قیمت را هم به تبع  آن پایین کشید. اما بازاریاب های بنز خیلی زود فهمیدند که این روند، روندی اشتباه است و مرسدس به موقع به بازار بازگشت. کاری که کادیلاک هنوز هم سعی می کند که انجام دهد و خود را همان خودروی لوکس دهه ۵۰ و ۶۰ معرفی کند.

در انتهای دهه نود یعنی سال ۱۹۹۸ بنز کمپانی AMG را در اختیار گرفت. این کمپانی تخصص اش تیونینگ خودرو است. خودروهای بنزی که به این نشان مشخص شده اند توسط این شرکت تیونینگ شده اند و موتور خودرو هم به شکل دستی ساخته می شود و امضای مهندسی که موتور خودرو را ساخته است، روی آن خودنمایی می کند. بنز مدتی هم با کمپانی مک لارن انگلیس بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ همکاری می کرد. قراردادی که طی آن مک لارن اجازه یافته بود از موتورهای مرسدس روی خودروهای فرمول یک خود استفاده کند.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - معرفی برند مرسدس بنز (Mercedes Benz)

در سال ۱۹۹۸ مرسدس بنز برای بالابردن قدرت رقابت خود در آمریکای شمالی با کرایسلر ادغام شد. بنز می خواست که با این ادغام بخش هایی مانند شبکه فروش، حسابداری و… خود را تقویت کند. اما این ادغام به علت مشکلات مالی و عدم توافق بر چندین خط تولید از هم پاشید و بنز بعدها از این ادغام اظهار پشیمانی کرد.

در سال ۲۰۱۱ کمپانی بنز با وجود بحران مالی اروپا و آمریکا هنوز بازارهای خود را حفظ کرده است. این امر مرهون بازارهای تازه تعریف شده ای است که این کشور در خاورمیانه و کشورهای نومرفهی مانند چین و تایلند و اندونزی دارد. برند مرسدس بنز در این دهه هنوز برندی است که نام لوکس بودن و موفق بودن را در ذهن بینندگان تداعی می کند.

edd55be1 e4d0 4ef5 82ea ef8351814995 - معرفی برند مرسدس بنز (Mercedes Benz)

به ازای هر ۱۱ کارگر در خط تولید بنز، یک بازرس وجود دارد که تمام مراحل تولید و قطعات را برای هر خودرو چک می کند. حضور این بازرسان باعث می‌شود تا محصولات مرسدس بنز تقریبا بدون نقص به دست مشتری برسند.

براساس داده‌های موسسه Staveley Head -شرکت تحقیقاتی و بیمه اتومبیل در انگلستان- سود کمپانی بنز به طور متوسط به ۲۰ هزار و ۳۱۰ دلار در دقیقه، ۱ میلیون و ۲۱۸ هزار ۶۵۶ دلار در هر ساعت و ۲۹ میلیون و ۲۴۷ هزار ۷۴۳ دلار در هر ۲۴ ساعت می‌رسد. براساس این تحلیل و بررسی، مرسدس در سه ثانیه حدود یک هزار و ۱۷ دلار سود می‌کند و این میزان بسیار بیشتر از متوسط درآمد و دستمزد هفتگی نیمی از کارگران و کارمندان آمریکایی در جولای ۲۰۱۸ است.

این نکته بسیار قابل توجه و تامل است که پشتکار، هدف مشخص و مدون به همراه تلاش مستمر در راه رسیدن به هدف در هر شرایطی (حتی نابسامانی‌هایی همچون جنگ جهانی) می‌تواند مثمر ثمر باشد.

در ذیل نمودارهای مربوط به ارزش این برند را در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مشاهده نمایید.

WhatsApp Image 2019 08 05 at 14.31.34 1024x416 - معرفی برند مرسدس بنز (Mercedes Benz)
WhatsApp Image 2019 08 05 at 14.31.16 1024x414 - معرفی برند مرسدس بنز (Mercedes Benz)

همچنین ببینید

بیرند لینکدین

آشنایی با شبکه اجتماعی لینکداین (LinkedIn)

پایگاه هنری دنیای برند،شبکه اجتماعی حرفه‌ای لینکداین ( LinkedIn ) بزرگترین شبکه حرفه‌ای جهان با …