درباره برند مک دونالد

معرفی برند مک‌دونالد (McDonald’s)

مک دونالد بزرگ‌ترین فست‌فود زنجیره‌ای در جهان است. اولین شعبه‌ی این رستوران در سال ۱۹۴۸ و توسط ۲ برادر به نام‌های ریچارد و موریس مک دونالد در سن‌برناردینوی کالیفرنیا راه‌اندازی شد. منوی اولیه‌ی این رستوران شامل همبرگر، چیزبرگر، سیب‌زمینی سرخ کرده و نوشابه بود تا آن‌ها بتوانند غذای ارزان را در اسرع وقت به مشتری‌های خود تحویل دهند. لوگوی اولیه‌ی این رستوران یک همبرگر بود که روی سرش کلاه سرآشپز قرار گرفته بود . در سال ۱۹۶۲ این لوگو به منحنی‌های خمیده‌ی طلایی رنگ تبدیل شد. و در سال ۱۹۶۸ به شکل یک M بزرگ با نوشته‌ی Mcdonald’s طراحی شد. امروزه این رستوران بیش از ۳۶۹۰۰ شعبه در سراسر جهان دارد.

e636b3b7 e9b5 49d8 bdcf 59e48314b755 - معرفی برند مک‌دونالد (McDonald's)

در سال ۱۹۴۸ این دو برادر متوجه شدند که بیشترین سود آن‌ها از فروش همبرگر به دست می‌آید. آن‌ها منوی خود را تغییر دادند و این بار فقط همبرگر، چیزبرگر، چیپس سیب‌زمینی، قهوه، نوشیدنی‌های بدون الکل و کیک سیب را داخل منوی خود قرار دادند.

امروزه استیو ایستربروک مدیرعامل این شرکت است. مک دونالد در ۱۱۹ کشور جهان شعبه دارد و روزانه به ۶۸ میلیون نفر سرویس ارائه می‌دهد. این شرکت بیش از ۳۷۵ هزار کارمند در سراسر جهان دارد و منوی غذایی خود را براساس آداب‌و‌رسوم و فرهنگ هر کشور تغییر داده است تا بتواند غذاهای خود را بر اساس ذائقه‌ی مردم آن منطقه عرضه کند.

تبلیغات، ارائه‌ی محصولات خلاقانه، بسته‌بندی‌های جذاب و ارائه‌ی راه‌حل‌های هوشمندانه برای پشت سر گذاشتن چالش‌ها از جمله عواملی هستند که باعث شده‌اند رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد بعد از گذشت چندین دهه محبوبیت خودشان را حفظ کرده و روزبه‌روز به تعداد شعبات آن‌ها افزوده شود. 

۲۰ حقیقت جالب درباره مک دونالد که احتمالا تا کنون از آن ها خبر نداشته اید

  1. مسن ترین کارمند مک دونالد ۹۲ سال سن دارد. «گو وِک اِنک» در سنگاپور کار می کند و ۱۰ فرزند همراه با ۲۰ نوه دارد. وی گفته است که از هنگام ترک خانه توسط بچه ها، او نمی تواند در محیط ساکت و آرام منزل بماند و تصمیم گرفته کار کند. البته گرمای ناشی از اجاق ها گاهی اوقات او را با مشکل مواجه می کنند.

  2. یک ناگت مرغ مک دونالد در فروشگاه ای بی با قیمت ۸۱۰۰ دلار (۳۱ میلیون تومان) به فروش رسید. شکل این خوراکی به گونه ای بود که جورج واشنگتن را یادآوری می کرد. عده زیادی خواهان در اختیار داشتن آن بودند. ای بی قانونی دارد که بر اساس آن، غذاهای فاسد شده نمی توانند به فروش برسند، اما این وب سایت این بار استثنا قائل شد. ربما اسپایت زنی بود که قصد داشت ناگت را به فروش برساند و با درآمد حاصل از آن، بچه های درون کلیسای خودش را به کمپ تابستانی بفرستد.

  3. مک دونالد بیشتر از کمپانی های سرشناس تولید اسباب بازی مانند «هاسبرو» و «ماتل» اسباب بازی می فروشد. این شرکت در حدود ۱٫۵ میلیارد وسیله بازی را در سراسر جهان به فروش می رساند. این کمپانی تصمیم گرفته به جای این وسایل، بیشتر از کتاب درون «هپی میل» ها استفاده کند. به این ترتیب تعداد کتاب های مک دونالد، از نسخه های موجود در کتابخانه کنگره آمریکا که بزرگترین در جهان به شمار می رود، بیشتر خواهد شد.

  4. رونالد مک دونالد شناخته شده تر از بابا نوئل است. بر اساس مطالب کتاب «Fast Food Nation»، حدود ۹۶ درصد کودکان دنیا رونالد مک دونالد را می شناسند. علی رغم آن که گفته می شود دلقک این برند افراد کم سن و سال را نشانه گرفته، اما استیو ایستربروک مدیر عامل این شرکت، ادعاهای مطرح شده را رد می کند.

  5. ستین تیمبرلیک و فارل ویلیامز بر روی آهنگ «I’M LOVIN’ IT» کار کرده اند. جاستین برای خواندن آهنگ ۶ میلیون دلار دستمزد گرفته است. در سال ۲۰۰۳ نیز فارل ویلیامز نسخه ای طولانی تر از آن را ساخت و توانست به موفقیت دست یابد.

  6. کارکنان مک دونالد می توانند در مدرسه همبرگر حضور داشته باشند. سالانه ۷۵۰۰ نفر در این برنامه حضور پیدا می کنند. داده های ثبت شده توسط این شرکت نشان می دهد که از سال اجرای برنامه (۱۹۶۱) تا کنون ۸۰ هزار کارمند در آن شرکت کرده اند.

  7. اوسین بولت جامائیکایی، در المپیک ۲۰۰۸ پکن بیش از ۱۰۰۰ عدد ناگت مرغ مک دونالد را خورده است. هنگامی که از وی درباره احتمال چاق شدن بر اثر این کار پرسیده شد، بولت این موضوع را رد کرد و گفت که چاق نمی شود. البته سریعترین مرد جهان اظهار داشت که باید مصرف فست فود را کاهش دهد و به خوردن میوه و سبزیجات روی بیاورد.

  8. هنگ کنگی ها می توانند در مک دونالد عروسی بگیرند. اگر شما در این کشور زندگی می کنید، می توانید با پرداخت تقریبا ۱۰ هزار دلار (۳۸ میلیون تومان) این کار را انجام دهید.

  9. همبرگری بزرگتر از بیگ مک هم وجود دارد. سال گذشته این برند در کشور ژاپن ساندویچی به نام گیگا بیگ مک درست کرد. دو همبرگر بر روی یکدیگر قرار داشتند. این کار یک حرکت خبری بود که به اشتراک گذاشته شد.

  10. یکی از مشتری ها از سال ۱۹۷۲ میلادی، هر روز یک عدد بیگ مک نوش جان می کند. «دونالد گورسکی» رکورد گینس بیشترین بیگ مک مصرف شده را در اختیار دارد. اگر محاسبه ای ساده داشته باشیم، وی تا کنون ۲۶ هزار عدد از این نوع ساندویچ را خریداری کرده است.

  11. در کشور سوئد یک پیست اسکی وجود دارد که علاقه مندان می توانند در آن از وسط فوشگاه مک دونالد رد شوند و به ورزش بپزدازند.

  12. در طول ۱۰ سال، بیش از ۷۰۰ نفر مدعی شدند که توسط قهوه های مک دونالد سوخته اند. در سال ۱۹۹۲، یک زن هنگامی که قصد داشت از شعبه های «drive-thru» (شعبه هایی که بدون پیاده شدن از ماشین سفارش خود را تهیه می کنید) مک دونالد قهوه بخرد، نوشیدنی را بر روی خود ریخت و دچار سوختگی درجه سه شد. او از این کمپانی شکایت کرد و توانست ۳ میلیون دلار غرامت بگیرد. البته این رغم به ۶۴۰ هزار دلار کاهش یافت.

  13. مک دونالد در ۷۵ کشور جهان حضور ندارد. علی رغم وجهه جهانی این برند، تعداد زیادی از سرزمین ها مانند کره شمالی، ایسلند و بولیوی، از محصولات کمپانی آمریکایی استفاده نمی کنند. مک دونالد اکنون در ۱۱۹ کشور شعبه دارد.

  14. بزرگترین شعبه در اورلاندو واقع شده است. با این وجود، شعبه مذکور سال گذشته به مکانی ۱۷۶۵ متر مربعی تبدیل گشت. این شعبه به سالن بولینگ و محل بازی بچه ها مجهز است و در آن کنسرت نیز برگزار می گردد.

  15. چهره های سرشناسی مانند جی لنو و پینک (خواننده) قبل از به شهرت رسیدن در این شرکت کار می کرده اند. آقای لنو یک بار به محل کار سابق خود باز گشت و توانایی های خود در درست نمودن برگر را به نمایش گذاشت.

  16. در المپیک سال ۱۹۶۸ میلادی، مک دونالد به ورزشکارانی که دلشان برای خانه تنگ شده بود، غذا رسانی می کرد. کسانی که در گرونوبل فرانسه حضور داشتند، همبرگر سفارش می دادند تا از این طریق دلتنگی خود را کاهش دهند. ۸ سال بعد مک دونالد به اسپانسر رسمی المپیک تبدیل شد. این برند اکنون در شهر لس آنجلس یک استخر المپیک به نام خود دارد.

  17. کمپانی آمریکایی هر روز بیش از ۱ درصد مردم جهان را سیر می کند. روزانه ۶۸ میلیون نفر از محصولات مک دونالد بهره مند می شوند. این شرکت در هر ثانیه بیش از ۷۵ عدد همبرگر به فروش می رساند.

  18. سالاد سزار برند آمریکایی همانند بیگ مک چندان سالم نیست. این خوراکی در حدود ۵۲۰ کالری دارد و اختلاف آن با غول مک دونالد تنها به ۲۰ کالری می رسد. همچنین در این سالاد ۱۱۴۰ میلی گرم نمک موجود است که رقم بسیار بالایی به شمار می رود.

  19. شرکت آمریکایی در ایام روزه کاتولیک ها، ۲۵ درصد ساندویچ های ماهی «FILET-O-FISH» را به فروش می رساند. مک دونالد این برگر را در سال ۱۹۶۱ میلادی اختراع نمود. در آن سال ها، صاحب شعبه ای در سینسیناتی به کاتولیک ها گفت که می توانند در روز جمعه به رستورانش بروند و آن جا غذا میل کنند.

  20. شرکت آمریکایی مسابقه ای به نام «صدای مک دونالد» برگزار می کند. برنده این مراسم در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰ هزار دلار جایزه دریافت کرد. چهره های صاحب نامی مانند دیوید فاستر و اسکایلر گری مسابقه نهایی را قضاوت کردند.

شما می توانید در ذیل نمودارهای مربوط به ارزش این برند را در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مشاهده نمایید.

WhatsApp Image 2019 05 19 at 14.38.54 1024x433 - معرفی برند مک‌دونالد (McDonald's)
WhatsApp Image 2019 05 19 at 14.42.37 1024x404 - معرفی برند مک‌دونالد (McDonald's)

همچنین ببینید

بیرند لینکدین

آشنایی با شبکه اجتماعی لینکداین (LinkedIn)

پایگاه هنری دنیای برند،شبکه اجتماعی حرفه‌ای لینکداین ( LinkedIn ) بزرگترین شبکه حرفه‌ای جهان با …