ایکیا

معرفی برند ایکیا (IKEA)

دنیای برند- برند ایکیا (به سوئدی :IKEA) شرکت لوازم خانگی سوئدی و چند ملیتی است که در زمینه طراحی، تولید و فروش مبلمان آماده، تخت خواب، میز و سایر لوازم اصلی و فرعی منزل فعالیت میکند.

نام شرکت از کنار هم گذاشتن حروف ابتدایی چهار کلمه، نام(Ingvar)، نام خانوادگی(Kamprad) ، مزرعه‌ای که در آن بزرگ شده‌است (Elmtaryd) و نام شهرش(Agunnaryd) تشکیل شده‌است.

شاید آن روزی که اینگوار، پسربچه کوچکی که در خیابان‌های جنوب سوئد، با دوچرخه‌اش گشت‌زنی می‌کرد و کبریت را دانه‌ای می‌فروخت، کمتر کسی فکر می‌کرد که روزی او، صاحب یکی از بزرگترین شرکت‌های چندملیتی جهان شود. اما اینگوار کامپراد، با هوش اقتصادی مثال‌زدنی‌اش، رویای رسیدن به تاسیس شرکتی بزرگ را در ۱۷ سالگی استارت زد و طولی نکشید که این شرکت، به رشدی باورنکردنی دست پیدا کرد.

IKEA بیشتر با طراحی‌های مدرن در انواع محصولاتش و همچنین طراحی داخلی خیره‌کننده در فروشگاه‌هایش شناخته شده است. سادگی و احترام به طبیعت، از ویژگی‌های بارز محصولات این شرکت هستند. علاوه بر موارد ظاهری، آیکیا با توجه به برنامه‌های کنترل هزینه، جزئیات عملیاتی و توسعه‌ی دائمی محصولات شناخته می‌شود. این فعالیت‌ها باعث شده تا آیکیا در طول تاریخ خود در کنار توسعه‌ی بازار، قیمت‌ها را نیز کاهش دهد.

Ikea Hong Kong interior - معرفی برند ایکیا (IKEA)
طراحی داخلی فروشگاه IKEA

دفتر مرکزی شرکت ایکیا در کشور هلند، قرار دارد. اولین فروشگاه ایکیا در سال ۱۹۵۸ در سوئد گشایش یافت که دارای لوازم خانگی و مبلمان بود. Ikea در آن تاریخ بزرگترین فروشگاه مبلمان به شمار می‌رفت. همچنین اولین فروشگاه‌های ایکیا در خارج از سوئد، به‌ترتیب در سال ۱۹۶۳ در نروژ و در سال ۱۹۶۹ در دانمارک آغاز به‌کار کردند.

در سال ۱۹۶۵ بزرگترین فروشگاه ایکیا در استکهلم احداث شد که با استقبال قابل توجهی مواجه شد و هزاران نفر برای بازدید و خرید، صف کشیده بودند و دلیل این جذبه کیفیت بالا و قیمت ارزان بود. طراحی و معماری فروشگاه با ایده از موزه ی Guggenheim در نیویورک بصورت دایره ای شکل بود.

تاریخچه Ikea

شرکت ایکیا در سال ۱۹۴۳ توسط اینگوار کمپراد، در سوئد بنیاد نهاده شد. تمرکز اولیه‌ی این شرکت، فروش محصولات به‌صورت پستی بود. اینگوار ۱۷ ساله، پول تاسیس شرکت را از جایزه‌ای که پدرش برای  موفقیت تحصیلی به او داده بود، فراهم کرد. محصولاتی اولیه‌ی شرکت او، انواع خودکار، کیف پول، قاب عکس، ساعت، جوهرات و جوراب بودند. اینگوار از همان ابتدا تمرکز خود را روی فروش محصولات با قیمت پایین معطوف کرد.

فروش مبلمان، پنج سال بعد از تاسیس شروع شد. مبلمان‌های این شرکت توسط تولیدکنندگان فعال در جنگل‌ها و زمین‌های اطراف محل زندگی اینگوار تولید می‌شدند. پاسخ بازار به اولین محصولات شرکت قابل توجه بود و خط تولید شرکت توسعه یافت.

5fc441c3 9de5 41bc be5a 8bf74cf7c813 - معرفی برند ایکیا (IKEA)
اینگوار کمپراد

طراحی محصولات آماده مونتاژ

سرعت رشد و پیشرفت ایکیا به حدی بود که رقبای این شرکت ، از ترس رکود بازار خودشان، تولیدکنندگان مبلمانی را که با او کار می‌کردند، وادار به تحریم و بایکوت ایکیا کردند. این تحریم، ظاهرا به ضرر ایکیا تمام می‌شد، اما واقعیت جور دیگری رقم خورد.

شرکت ایکیا به‌خاطر این تحریم، مجبور به طراحی و اجرای طرح‌های مبلمان، توسط طراحان درون شرکت شد. همین اتفاق، باعث جرقه خوردن ایده‌ طراحی محصولات آماده مونتاژ شد. این ایده که متعلق به شرکت ایکیاست، امکان جا‌به‌جایی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر محصولات را به این شرکت داد که در نهایت، به عاملی برای سرعت بخشیدن به پیشرفت آن، تبدیل شد.

d96a3abd 5807 4338 9a86 d8c80db86724 - معرفی برند ایکیا (IKEA)
محصولات آماده مونتاژ

نوآوری های ایکیا

نوآوری‌های ایکیا در نوع خود جالب و کم‌نظیر است. تولید محصولات آماده مونتاژ، یکی از چندین نوآوری این شرکت است. ایکیا از اولین شرکت‌هایی بود که خرید غیر حضوری را در دستور کار خود قرار داد. ساخت رستوران‌های ارزان قیمت، در شعبه‌های این شرکت، یکی دیگر از ابتکارات این برند است.

به گفته‌ کامپراد، ایده تاسیس رستوران در شعبه‌های فروشگاه‌های ایکیا، برگرفته از تجربیات دوران نوجوانی او در فروش است. یک‌بار او تصمیم گرفت که ۵۰۰ خودکار سفارش دهد و آن‌ها را در سوئد بفروشد و برای جذب مشتری، یک قهوه مجانی بابت هر خرید، به مشتریان خود می‌داد.

او به این نتیجه رسید که این خلاقیت، تاثیر بسیاری بر جذب مشتریان دارد و همه خودکارهای او تحت تاثیر این خلاقیت، با سرعت زیادی به‌فروش رفته‌اند.  به همین دلیل، از این تکنیک در تاسیس فروشگاه‌های خود، کمک گرفت.

کامپراد، در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۸ از دنیا رفت. او علی‌رغم دارایی هنگفتی که داشت، هیچ‌وقت به‌دنبال داشتن زندگی لوکس و گران‌قیمت نبود. به گفته‌ خودش همیشه در مسافرت‌ها از کلاس اکونومی هواپیما استفاده می‌کرد، هیچ‌وقت هتل‌های لوکس و گران‌قیمت انتخابش نبوده‌اند و خودروهای او هم هیچ‌وقت از انواع خودروهای لوکس و گران‌قیمت نبوده‌اند.

زندگی نسبتا ساده‌ او با وجود چنین دارایی بالایی، جای تامل دارد. کسی که با ایده‌های بکر تجاری و استعداد بی‌نظیرش در اقتصاد، باعث پایه‌گذاری شرکتی به بزرگی ایکیا شد، سادگی را الگوی اصلی زندگی خود قرار داد. همین سادگی و کارایی، باعث موفقیت او در زندگی شد.

کامپراد، چندسال قبل از مرگ، مدیریت شرکتش را به پسرش واگذار کرد. حالا پسرش، ماتیاس کامپراد، مدیریت مجموعه ایکیا را برعهده دارد.

این برند در حال حاضر یکی از ۰۰ ۱ برندهای برتر جهان از نگاه نشریه‌ی فوربس است. در ذیل نمودارهای مربوط به ارزش این برند را در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مشاهده نمایید.

WhatsApp Image 2019 08 05 at 14.31.52 1024x434 - معرفی برند ایکیا (IKEA)
WhatsApp Image 2019 08 05 at 14.30.58 1024x400 - معرفی برند ایکیا (IKEA)



همچنین ببینید

بیرند لینکدین

آشنایی با شبکه اجتماعی لینکداین (LinkedIn)

پایگاه هنری دنیای برند،شبکه اجتماعی حرفه‌ای لینکداین ( LinkedIn ) بزرگترین شبکه حرفه‌ای جهان با …