اقتصاد ملی

برندسازی ملی، راهکار نجات اقتصاد کشور

فعالان و مسئولان اقتصادی استان قزوین معتقد هستند تنها راه نجات اقتصاد کشور در برهه حساس کنونی، رونق تولید،  برندسازی ملی و حمایت از ظرفیت‌های داخلی است.

پایگاه خبری دنیای برند، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی باید برای نجات اقتصاد کشور به رهنمودهای مقام معظم رهبری در این حوزه توجه بسیار ویژه‌ای داشت و آنها را چراغ راه تعالی و توسعه اقتصادی کشور دانست.

این کارشناسان اعتقاد دارند با بهره‌گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری دیگر نباید برای اداره کشور تنها به اقتصاد نفتی بسنده کرد و به این امید نشست که شاید روزی تحریم‌ها برداشته شود.

خوشبختانه در سال‌های اخیر با عزم دولت گام‌های بلندی برای رهایی کشور از اقتصاد نفتی، توسعه صادرات غیرنفتی، اتکا بر ظرفیت‌های داخلی، توسعه بازارهای هدف و توجه به رونق تولید و نهضت تولید داخل برداشته شده و اجرایی کردن منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در دستور کار قرار گرفته است.

در این راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین، میزگردی را با حضور مهدی بخشنده رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین، مجید آهنگریان رییس اتحادیه کارفرمایی استان، علیمحمد زمانی رییس خانه صنعت استان قزوین و محمدتقی میرزا عباسی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار کرد که اعضای حاضر در خصوص رونق تولید و حمایت از نهضت تولید داخل به بحث و گفت و گو پرداختند.

بهبود محیط کسب و کار در دستور کار سازمان صنعت قزوین

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت استان قزوین در این میزگرد با اشاره به رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دستگاه‌های حکومتی باید با جدیت، به دنبال بهبود محیط کسب و کار و برطرف کردن قوانین مزاحم و اصلاح عملکردهای غلط باشند، افزود:در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت هفت محور را برای حمایت از صنایع ابلاغ کرده اند که یکی از این محورها توسعه و تعمیق ساخت داخل است.

محمدتقی میرزاعباسی افزود:در این راستا با شناسایی واحدها و مسایل موجود آنها به سمت حمایت از طرح‌های توسعه واحدهای تولیدی حرکت کرده‌ایم که پیامد آن ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری‌های جدید است.

وی اضافه کرد:با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که به بازسازی و توسعه کارخانه‌های در حال تولید کمک کنیم یا حمایت از خوشه‌های صنعتی را در دستور کار قرار دهیم.

میرزاعباسی افزود:هدف دیگر سازمان صنعت استان، شناسایی واحدهای غیر فعال و به چرخه بازگرداندن آنها است که باید در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی استفاده کنیم.

این مسئول گفت:سازمان صنعت، استفاده از تجربه و توانایی بخش خصوصی را در دستور کار دارد و از مسئولان خانه صنعت، اتاق بازرگانی، انجمن کارفرمایی و … در ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و … دعوت به عمل می‌آورد.

میرزاعباسی اضافه کرد: همچنین تلاش کرده ایم در سال رونق تولید تسهیلات بانکی در تعامل با بانک‌ها و بخش خصوصی به مسیر تولید سوق یابد و در صورت نیاز برای بازنگری قوانین مزاحم تولید وارد عمل شویم.

حمایت از تولید داخلی و بومی سازی کالاها در قزوین

وی اضافه کرد:برای حمایت از تولید داخل، کالاهای وارداتی را به چهار بخش تقسیم کرده‌ایم که طبق اولویت کالاهای ردیف اول تا سوم اجازه ورود به کشور را داشته و کالاهای ردیف چهارم ممنوع الورود هستند.

میرزاعباسی افزود:این اولین گام برای شناسایی و تقویت کالاهای داخلی است که نقش موثری در حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به بومی سازی کالاهای وارداتی، گفت:در این راستا ایجاد میزهای تخصصی کالاها با توجه به قابلیت صنایع در استان‌ در دستور کار قرار گرفته تا با افزایش تولیدات و استفاده از توان بخش خصوصی برای بومی سازی بسیاری از کالاهای وارداتی اقدام شود.

این مسئول گفت:امروزه دشمنان با توجه به جنگ اقتصادی، کالاهای مورد کمبود را در داخل کشور شناسایی کرده و آنها را در لیست تحریم‌ها قرار می‌دهند که باید روی آنها کار کرده و با بومی سازی نقاط آسیب پذیر را رفع نماییم.

وی با بیان اینکه باید با هوشمندی تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، افزود:به عنوان مثال جنگ تحمیلی هشت ساله به کشور باعث شد تا ما با افزایش توان نظامی در بسیاری از تسلیحات به خودکفایی برسیم و باید از تهدید تحریم‌ها نیز به خودکفایی اقتصادی، کاهش وابستگی به نفت و خوداتکایی دست یابیم.

تحریم‌ها فرصتی برای رشد تولید داخل

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین نیز در این میزگرد گفت:در سال‌های گذشته یکی از آفات‌هایی که گریبان گیر تولید کشور شده بود عرضه کالاها به صورت سوبسیدی و یارانه‌ای بود که باعث می‌شد کالاهای خارجی با قیمت پایین‌تر در اختیار عموم جامعه قرار بگیرد.

مهدی بخشنده افزود:متاسفانه در سال‌های گذشته فعالان این حوزه تلاش می‌کردند برندهای خارجی را برای مصرف کننده به گونه‌ای جا بیندازند که این کالا بهتر از کالای ایرانی است اما امروز شرایط به گونه‌ای شده است که واردات کالاهای خارجی به سهولت امکان پذیر نیست و فضا برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی فراهم شده است.

وی اضافه کرد:تولیدکنندگان داخلی در این شرایط باید با بهبود کیفیت، کالاهای خود را به برند معروف تبدیل کرده و بازارهای مصرف خود را در جامعه به دست آورند.

بخشنده گفت: امروز شاهد هستیم در صنعت خودروسازی کشور بسیاری از خودروهای داخلی که کیفیت خود را ارتقا داده‌اند با برندهای خارجی قابل رقابت شده‌اند و مردم نیز به سمت کالاهایی با برند محبوب ایرانی خود حرکت کرده و کالاهای خارجی به فراموشی سپرده شده‌اند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم مسئولان مرتبط با واردات کالا از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت دقت زیادی داشته باشند که از ورود کالاهایی که در ایران ساخته می‌شود یا امکان ساخت دارند جلوگیری کرده و با اعمال محدودیت‌های شدید، بستری را ایجاد کنند که صنعتگران، کیفیت کالا و برند خود را در حوزه بازارهای داخلی ارتقا دهند.

صنعتگران، ایثارگران و مجاهدان عرصه تولید

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین ادامه داد: امروزه هر کس در این شرایط اقتصادی کشور به کار تولید اشتغال دارد فعالیت وی قابل تقدیر است و در واقع صنعتگران و تولیدکنندگان، ایثارگران و بسیجیان خط مقدم تولید هستند.

بخشنده گفت:در این شرایط اقتصادی که پول خام، نزدیک به ۲۰ درصد سود بانکی به همراه دارد، یک تولیدکننده با عشق به تولید روی می آورد که بسیار قابل تقدیر است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده اند.

وی با بیان اینکه باید ساختار اقتصادی کشور اصلاح شود، اضافه کرد: در این راستا باید حجم نقدینگی نجومی در کشور کنترل شود و تامین مالی برای تولید کننده مقرون به صرفه باشد.

این مسئول گفت:یک تولیدکننده نمی‌تواند با نرخ بهره ۲۰ درصدی سرمایه در گردش و با ارز یارانه‌ای که دولت پرداخت می‌کند در بازار رقابت نماید و در این میان برخی سازمان‌های نظارتی و صنعتی نیز برای وی زحمت هم ایجاد کنند.

بخشنده گفت: باید این دستگاه‌های نظارتی و بازرسی، تمامی نگاه‌های خود را به سمت مبارزه با کسانی معطوف کنند که می‌خواهند کالای قاچاق وارد کنند چون هم اینک قریب به ۱۲ میلیون کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که عموما قابل رصد و پیگیری هستند.

وی اضافه کرد: به باور فعالان حوزه بخش خصوصی اگر قلب ما برای اقتصاد و صنعت کشور می‌تپد باید تمام انرژی خود را برای مهار قاچاق کالا به کار بگیریم که در این صورت، قطعا به تولید کشور کمک شده است.

رونق تولید داخل، تنها راه حل مسائل و مشکلات کشور

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین ادامه داد: تمامی کشورهای توسعه یافته کماکان به تولید و بهبود تولید داخل تاکید دارند و با جدیت آن را دنبال می‌کنند.

بخشنده گفت:به عنوان مثال کشور آلمان یک کشور صرفا تولید کننده بوده و به واسطه توانایی بالای تولید به عنوان قدرت اول اقتصاد اروپا مطرح است بنابراین کلید توسعه یافتگی و شکوفایی اقتصاد ایران نیز رونق تولید و بالا بردن توان تولیدی کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد:تنها در این صورت است که ما از یک اقتصاد وابسته به نفت که همیشه آفت رسیدن کشور به موفقیت است نجات می‌یابیم و با هوشمندی از تحریم‌ها که هزینه‌های زیادی را به کشور وارد کرده‌اند فرصت خواهیم ساخت.

بخشنده افزود:خوشبختانه در سال جاری برای اولین بار اقتصاد و بودجه کشور بدون نفت بسته شده است و این موضوع، رسالت فعالان اقتصادی را چندین برابر می‌کند تا از این شرایط به خوبی به نفع تولید و اقتصاد کشور استفاده کنند.

تشکیل کمیته ملی تسهیل تولید و تجارت

بخشنده گفت:اتاق بازرگانی استان در یک ابتکار عمل از دوماه قبل پیشنهاد تشکیل کمیته ملی تسهیل تولید و تجارت را مطرح کرده است چون در زمینه تولید و تجارت، قوانین زیادی وجود دارند که گاهی در تضاد با یکدیگر بوده و حتی دست و بال سازمان‌های مرتبط و نظارتی، بانک‌ها و بخش خصوصی را برای حمایت از تولید می‌بندند.

وی اضافه کرد:با تشکیل این کمیته متشکل از تمام افراد نخبه در حوزه دولتی و خصوصی براساس شرایط روز و نگاه توسعه محور به آینده تصمیم گیری می‌شود و با تصویب یک قانون در این کمیته ملی، قوانین مربوط به آن موضوع ابطال خواهد شد.

بخشنده افزود: امیدواریم با تشکیل این کمیته در حوزه تجارت ۱۳ تا ۱۷ درصد صرفه جویی منابع ارزی کشور را داشته باشیم و در حوزه تولید نیز تصمیم‌های قاطع و به روز به اقتصاد و تولید کشور کمک کند.

وی گفت:ما امروز نیاز داریم که صنایع کشور به روز شده و از فناوری‌های جدید استفاده شود، در غیر این صورت اگر وارد بوروکراسی اداری شویم به یک مجموعه‌ای که می‌خواهد کارهای امروز را به فردا بیندازد تبدیل خواهیم شد و زیان‌های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

ضرورت تغییر قوانین و مقررات به نفع تولید

رییس خانه صنعت استان قزوین نیز در این میزگرد گفت:یکی از مشکلات کشور، قوانین مربوط به حمایت از تولید و مقرراتی است که در همین زمینه وضع می‌شود.

علیمحمد زمانی افزود:این قوانین، مشکلات زیادی را برای تولید ایجاد می‌کند اگرچه در گذشته نیز قوانین بسیار خوبی در حمایت از تولید مصوب شده است که خیلی از آنها امروز اجرا نمی‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از قوانین به صورت ناقص یا سلیقه‌ای تفسیر و اجرا می‌شود یا برخی مقررات خلق الساعه وضع می‌شوند و متاسفانه قوه قانون گذاری کشور نظارتی بر اجرای قوانین چنان که باید و شاید ندارد.

وی اضافه کرد: درباره حمایت از تولید هم قانون قدیمی وجود دارد و هم قانونی دیگر در اردییهشت ماه امسال تصویب شد ولی باز هم خود دستگاه‌های دولتی چنان که باید و شاید آن قانون را اجرا نمی‌کنند.

زمانی گفت:متاسفانه از سوی دیگر دچار برخی خود تحریمی‌ها هستیم که تولیدات کارخانجات داخلی را وزارتخانه‌ها تحریم کرده‌اند و نمی‌خرند و این موضوع اصلا به نفع تولید نیست.

رییس خانه صنعت استان قزوین افزود: علیرغم همه تاکیدات و راهکارهای مقام معظم رهبری در حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی و علیرغم جلسات مکرر و تصمیم گیری‌ها در خصوص صنعت استان ولی این قوانین و مقررات به خوبی اجرا نمی‌شود و مشکلات همچنان در این زمینه پابرجا است.

حمایت از تولید ملی، وظیفه آحاد جامعه

زمانی اضافه کرد:مقام معظم رهبری یک دهه است که شعار سال را از مسایل اقتصادی تعیین می‌کنند و همواره تاکید کرده اند در کنار دولت، وظیفه آحاد جامعه است که از تولید ملی با مصرف کالای ایرانی حمایت کنند.

وی اضافه کرد:در واقع، حل مسایل اقتصادی به هیچ عنوان به تنهایی از دولت ساخته نیست بلکه باید با فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی به توسعه پایدار کشور کمک کرده و برای اشتغال و رونق اقتصادی از تولید ملی حمایت نماییم.

رییس خانه صنعت استان افزود:اگر ما از بسیاری مباحث اجتماعی مانند بیکاری، طلاق، آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد نگران هستیم باید حتما از تولیدات ملی خود حمایت کنیم و بدانیم هر کالای غیرایرانی که خرید می‌کنیم به بیکاری فردی از جامعه ایرانی منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر تقویت فرهنگ جامعه در زمینه حمایت از تولید داخل، افزود: اگر امروز کشور ژاپن در اوج توسعه قرار دارد به این دلیل است که شهروندان آن در مقطعی در مقابل کالای لوکس خارجی کالای کم کیفیت و داخلی خود را خرید کردند و این فرهنگ آنها را به یکی از اقتصادهای موفق دنیا تبدیل نمود.

وی اضافه کرد:تنها در صورت تقویت این فرهنگ و باور در جامعه است که ما می‌توانیم در این برهه حساس از این تنگنای اقتصادی و تحریم عبور کرده و توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب سازیم.

زمانی گفت:هم اینک کالاهای خوب و با کیفیتی در کشور تولید می‌شوند که متاسفانه به خاطر فرهنگ ضعیف مصرف داخلی باید برچسب و نشان خارجی به آن زده شود تا به فروش برسند و این موضوع اصلا به نفع اقتصاد و کشور در سال رونق تولید نیست.

حمایت از تولید داخل، راهکار خروج از اقتصاد نفتی

رییس خانه صنعت استان قزوین ادامه داد: توسعه پایدار کشور و دستیابی به اشتغال فراگیر بدون توسعه صنعتی و اتکای اقتصاد به صنعت میسر نیست و در واقع فراهم کردن زمینه تولید در کشور، تنها راهکار رهایی از اقتصاد نفتی است.

وی گفت: تا زمانی که تولید در کشور هزینه بر است و شادابی و انگیزه‌های لازم را ندارد ما نمی توانیم از عدم وابستگی صحبت کنیم.

این مسئول گفت:اگر امروز تمام کانال‌های غیر تولید، سود آفرین، راحت و دارای جاذبه بیشتری نسبت به تولید هستند و تولید در رده آخر لیست کانال‌های سودآور قرار می‌گیرد نشانه خوبی نیست و باید مسئولان و مدیران دستگاه‌های متولی با هوشیاری بیشتری با این موضوع برخورد کنند.

رییس خانه صنعت استان اضافه کرد: تا زمانی که برای تولید ارزش قایل نشده و زمینه برای شادابی در کار تولید فراهم نشود اصلا نمی‌توان از عدم وابستگی به نفت صحبت به میان آورد بلکه راهکار نجات اقتصاد ما در این است که تولید در راس امور اقتصادی کشور قرار گیرد و تولید کننده دارای جایگاه، حرمت و شخصیت باشد.

تعریف یک استراتژی ثابت برای توسعه صنعتی استان قزوین

این مسئول ادامه داد: یکی از چالش‌های تولیدی استان این است که هنوز یک استراتژی ثابتی را در نگاه به تولید نداریم و در این زمینه دچار سردرگمی و بلاتکلیفی هستیم.

زمانی گفت: حتی در استان صحبت‌های متناقضی از برخی مسئولان به گوش می‌رسد که نباید از صنعت استقبال کنیم و توسعه صنعتی به همین میزان کافی است و هنوز استان در این زمینه در بلاتکلیفی به سر می‌برد که چه صنعتی را استقبال کند یا مجوز بدهد.

وی اضافه کرد: باید برای استان، یک استراتژی صنعتی را با همکاری همه دستگاه‌ها تدوین کنیم و چون استان محدودی از نظر زمین هستیم قدر اراضی را در واگذاری‌ها بیشتر بدانیم.

واگذاری‌های ناصحیح واحدهای تولیدی، عامل تضعیف بخش خصوصی

رییس اتحادیه کارفرمایان استان قزوین نیز در این میزگرد با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص درست اجرا نشدن سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت:در همین زمینه شاهد هستیم که چند واحد بزرگ استان از قبیل فرنخ، مه نخ، کنتورسازی، آبگینه و… که به عنوان یک برند ملی در دهه گذشته در عرصه اقتصاد کشور ایفای نقش می‌کردند به لحاظ انجام نشدن کار کارشناسی صحیح در زمان واگذاری و احراز نشدن اهلیت واگذار شونده به یک چالش ملی تبدیل شدند.

مجید آهنگریان افزود: این واحدهای تولیدی که زمانی در عرصه صنعت خود، یک برند بودند به دلیل ارزیابی نادرست در شاخص‌های واگذاری به بخش خصوصی به جای اینکه موجب رونق تولید و عرضه کالاها در سطح بالاتر شوند از سطح موجود تنزل یافته و به سمت تعطیلی و ایجاد بحران های اجتماعی پیش رفتند.

وی اضافه کرد:در واقع خصوصی سازی واقعی وقتی اتفاق می‌افتد که از واگذاری کارخانجات به شبه دولتی‌ها و خصولتی‌ها به سمتی برویم که این واگذاری‌ها در مبادی درست و با شفافیت به افراد دارای اهلیت واگذار شود.

تبدیل تحریم‌ها به فرصت با نگاه هوشمندانه

آهنگریان افزود: سالیان سال است که کشور ایران با تحریم به عنوان یک تهدید جدی در ابعاد مختلف آن رو به رو است و نگاه به سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تحریم‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روند فزاینده داشته است.

وی اضافه کرد:جای خوشحالی است که با نگاه اندیشمندانه فعالان اقتصادی و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان از این تهدید جدی با هوشمندی ایجاد فرصت شده است و در خیلی از عرصه‌ها که قبلا حرفی برای گفتن نداشتیم امروز در منطقه و حتی در سطح بین الملل جزو کشورهای در طراز خوب قرار گرفته ایم.

آهنگریان گفت:باید در این فضا رویکرد ما به سمت اقتصاد دانش بنیان باشد و با بلند مدت نگری و تعیین چشم انداز از محدودیت‌های نهایی کشورهای تحریم کننده به سلامت عبور نماییم.

وی اضافه کرد:امروزه در سایه تحریم‌های دشمنان، کانال‌های ما برای ورود کالاهای خارجی روز به روز مسدودتر می شود بنابراین باید به فکر یک راهکار بلندمدت و استراتژیک باشیم تا بتوانیم در تمامی زمینه‌ها به خوداتکایی برسیم.

رییس اتحادیه کارفرمایی استان قزوین افزود:باید در این شرایط اقتصادی با الگوگیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری به توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی برگردیم و از خام فورشی جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: به باور ما برای اینکه تحریم‌ها در بلند مدت بر کشور اثر نداشته باشد باید فعالان اقتصادی مورد حمایت واقعی قرار گیرند و با اصلاح قوانین بانکی و ارزی از خود تحریمی جلوگیری شود.

این مسئول گفت: تا وقتی که نگاه بخشی و جزیی در ساختار دستگاه‌ها وجود داشته باشد یک فعال اقتصادی هرچقدر هم تلاش کند اقداماتش اثر بخشی لازم را نخواهد داشت و باید همه دستگاه‌ها به این باور برسند که باید قوانین ما از ایستای به پویایی دربیاید.

نگاه صادرات محور، یک نیاز برای کارآفرینی

رییس اتحادیه کارفرمایی استان قزوین ادامه داد:امروزه یکی از نیازهای ما برای کارآفرینی نگاه صادرات محور است که موجب می شود زمینه برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال برای جوانان فراهم گردد.

وی اضافه کرد:با توجه به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری باید تمامی دستگاه‌ها ظرفیت‌های خود را برای اصلاح دیدگاه‌ها و رویکردهای نادرست در عرصه اقتصاد به کار گرفته و با نگاهی نو و همراهی لازم با فعالان اقتصادی زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و تولیدی را در کشور فراهم سازند.

استان قزوین چهار هزار واحد تولیدی و ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی دارد.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *