برندسازی صنعت چوب

حال صنعت چوب قم خوب نیست/ بدلیل عدم وجود سرمایه‌ی کافی اغلب تولید کنندگان اقدام به برندسازی نمی‌کنند

رییس اتحادیه درودگران قم گفت: به دلیل گرانی مواد اولیه در صنعت چوب ، قیمت محصولات تولیدی افزایش پیدا کرده و در نتیجه میزان قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

حسن معماریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، عنوان کرد: امروزه حدود ۷۵درصد از تولیدات چوبی استان قم به‌صورت خام به فروش می‌رسد، چراکه تولیدکنندگان سرمایه لازم را برای انجان تمام مراحل تولید، رویه‌کوبی، مونتاژ، رنگ و… ندارند تا بتوانند محصول را به‌صورت محصول نهایی به فروش برسانند، از طرفی بسیاری از خریداران صنایع چوبی علاقه زیادی به خرید محصولات خام از قم دارند تا بتوانند سایر مراحل تولید مانند رویه‌کوبی مبلمان و رنگ را در استان مقصد انجام دهند.

معماریان درخصوص وضعیت برند سازی در صنعت چوب قم، عنوان کرد: اتحادیه درودگران همواره صنعتگران را به برند سازی تشویق کرده است، موارد معدودی نیز اقدام به ساخت برند مورد نظر خود کرده و تمام مراحل تولید را تحت همان برند انجام می‌دهند، اما به دلیل عدم وجود سرمایه‌ی کافی اغلب تولید کنندگان اقدام به برندسازی نمی‌کنند.

عدم ارائه تسهیلات ویژه برای صنعت چوب

وی ادامه داد: میزان استفاده از ابزارآلات صنعتی جدید در کارگاه‌‎‌های تولیدی استان پایین است و اغلب از ابزارآلات قدیمی استفاده می‌شود که خود این مسئله سرعت و میزان تولید را به صورت چشم‌گیری کاهش می‌دهد، برای مثال کاری را که یک منبت‌کار با ابزار دستی طی یک روز انجام می‌دهد، با دستگاه‌هایی هم‌چون دستگاه CNC تنها در چند دقیقه می‌توان انجام داد؛ این مسئله بسیاری از منبت‌کاران سنتی را از فضای کار خارج کرده است، اما به دلیل قیمت بالای تجهیزات جدید و عدم امکان دریافت تسهیلات مالی هنوز از این ابزار آلات قدیمی استفاده می‌شود.

رییس اتحادیه درودگران استان قم گفت: متاسفانه تسهیلات ویژه‌ای به تولیدکنندگان صنایع چوبی اختصاص داده نشده است و از طرف بانک‌ها نیز همکاری‌های لازم صورت نگرفته است، برای مثال وام‌های که از طرف بانک‌ها به درودگران پیشنهاد می‌شود اغلب با سود بالای ۱۸ درصد است که خود این مطلب موجب عدم توانایی اعضا برای دریافت وام است.

این فعال عرصه‌ چوب عنوان کرد: امروزه اگر کسی بخواهد وارد حرفه‌ی درودگری شود، برای تاسیس یک کارگاه کوچک نجاری به حداقل مبلغ ۷۰میلیون تومان به‌عنوان سرمایه‌ی اولیه احتیاج دارد.

لزوم اختصاص یارانه به چوب وارداتی

وی بیان کرد: اهمیت درختان در تولید اکسیژن و سلامت محیط زیست موجب کاهش قطع درختان و در نتیجه افزایش بالای قیمت چوب شده است، قیمت چوب‌های وارداتی نیز به دلیل نوسانات قیمت ارز از سال ۹۷ تاکنون تا سه برابر افزایش قیمت داشته‌ بنابراین به دلیل گرانی مواد اولیه، نوسانات قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات تولیدی افزایش پیدا کرده و در نتیجه میزان خرید مردم کاهش یافته است، به بیان دیگر، حال صنعت چوب استان قم، خوب نیست.

معماریان ادامه داد: بهتر است دولت با اختصاص یارانه به چوب‌های واراداتی، هم به حفظ منابع طبیعی کشور کمک کرده و هم از روند صعوی قیمت محصولات چوبی بکاهد.

این فعال عرصه چوب عنوان کرد: نمایشگاه‌های مختلفی تحت عناوینی هم‌چون تجهیزات منزل، خانه مدرن و…  شامل غرفه‌هایی هم‌چون غرفه مبلمان در استان برگزار می‌شود که متاسفانه اغلب این محصولات تولید استان قم نبوده و مربوط به تولید کننده‌های غیر بومی است، این مسئله موجب کاهش فروش تولید کنندگان و در نتیجه تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود.

تبلیغات؛ حلقه گمشده موفقیت صنعت چوب قم

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۵۰۰واحد صنفی در زمینه صنایع چوبی در استان وجود دارد، بیان کرد: این واحدهای تولیدی نیاز به تبلیغ و معرفی محصولات خود دارند، لذا لازم است از طرف نهادها و سازمان‌های استان تمهیداتی برای تسهیل در روند تبلیغات و معرفی این واحدها و تولیداتشان انجام شود، اما متاسفانه تاکنون این مورد از جانب مسئولین مغفول مانده است، برای مثال مستندی در موضوع معرفی صنعت چوب استان تهیه شده که به دلیل هزینه‌های بالای توزیع و پخش در رسانه، هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.

سیر وارونه تشویق اشتغال‌زایی

رییس تحادیه درودگران استان قم بیان کرد: متاسفانه فقط به ۵ نفر از کارگران در کارگاه‌های درودگری بیمه تعلق می‌گیرد، به‌گونه‌ای که کارگر ششم باید درصد بیشتری از حق بیمه را خود بپردازد، یعنی به جای آنکه برای تولید و اشتغال‌زایی بیشتر، تسهیلات بیشتری فراهم شود، شرایط سخت‌تری نیز اعمال می‌شود که باید مورد رسیدگی مسئولین قرارگیرد.

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.