برندسازی شخصی

برندسازی شخصی Personal Branding

برند سازی شخصی Personal Branding چیست و چه اهمیتی دارد؟ سوالی است که احتمالاً خیلی ها با مشاهده ی رواج روز افزون این فرایند مطرح می کنند و به دنبال پاسخ آن در جست و جو هستند. از این رو ما در این مقاله تمام تلاش خود را کرده ایم در راستای پاسخ به سوال هایی از این دست، فرایند با اهمیت و جذاب برند سازی شخصی را جامع و مفید شرح دهیم.

پایگاه خبری دنیای برند، به طور قطع با کلمه ی برند به خوبی آشنا هستید و می دانید اکثر شرکت ها، کمپانی ها، محصولات و کالا های شناخته شده دارای برند های منحصر به فردی هستند که تاثیر بسزایی در روند شهرت و گسترش آن ها در سطوح گسترده داشته اند. در واقع هدف از برند و برند سازی یک معرفی درست و جذاب است که در زمینه های مختلفی مِن جمله معرفی انواع کالا ها و شرکت ها کاربرد دارد. در عصر حاضر این فرایند فقط منحصر به کالا، شرکت و یا نمونه های مشابه دیگری از این قبیل نمی شود، فلذا لازم به ذکر است امروزه برند سازی در مورد اشخاص و برای افراد نیز مورد استفاده قرار می گیرد و از اهمیت بسزایی در این حوزه برخوردار است، اهمیتی که باعث شده این روز ها بحث برندینگ شخصی جزء داغ ترین و مورد توجه ترین مباحث روز دنیا شود.

در ابتدا شاید با شنیدن آوازه ی برند‌های شخصی درک درستی از آن نداشته باشید و از خود بپرسید ایجاد یک برندینگ شخصی چه اهمیتی دارد وقتی می توان برای کالا و یا خدمات شخصی خود برند سازی کنیم؟

در این رابطه باید بگوییم که سخت در اشتباهید چرا که اگر برای مثال شما در حوزه ی تولید یک کالا فعالیت می کنید و یا خدماتی ارائه می دهید، نباید فقط به ساخت برند برای کالا و خدمات مربوطه بسنده کنید و می بایست از وجود برند سازی شخصی استفاده نمایید. در این صورت به طور قاطعانه به موفقیت های بیشتری در زمینه ی فعالیت های خود می رسید و شاهد تاثیرات قابل توجه و بسیار چشمگیر آن خواهید بود.

اگر می خواهید با این فرایند جذاب و کارآمد بیشتر آشنا شوید و در زمینه ی تاریخچه، تاثیرات، مراحل و نکات مرتبط با آن اطلاعات جمع آوری کنید همراهی با ما و مطالعه باقی مطالب کمک بسیار مطلوبی خواهد بود. فلذا جای دارد بگوییم در این مطلب سعی کرده ایم کارساز ترین و مهم ترین مسائل مرتبط با برند شخصی را با زبانی روان و قابل فهم برای متقاضیان این حوزه ارائه دهیم.

753732 - برندسازی شخصی Personal Branding

اوایل پیدایش پرسنال برندینگ و تاریخچه ی آن

برندسازی شخصی Personal Branding فرایندی است که با پیدایش اینترنت و بستر های مختلف صفحات مجازی رواج بالایی پیدا کرده است، اما تاریخچه ی آن منحصر به این بازه ی زمانی، یعنی از ابتدای ابداع اینترنت تا به امروز، نمی شود و دارای تاریخچه‌ی مشخصی است.

با توجه به تحقیقات و بررسی های انجام شده ساخت برند برای اشخاص که اصطلاحاً برندسازی شخصی Personal Branding نام گرفته است برای نخستین بار توسط شخصی به اسم ناپولن هیل در کتاب Think and Grow و در سال ۱۹۳۷ میلادی مطرح شده است. البته این معرفی باعث نشد که استفاده از پرسنال برندینگ به رواج مطلوبی برسد و آن چنان که باید مورد توجه واقع نشد. تا این که بعد ها یعنی در سال ۱۹۸۱ در کتابی به نام Positioning: The Battle for Your مشترکاً توسط آل ریس و جک تروت معرفی شد. در این کتاب، ساخت برند شخصی، بسیار تاثیر گذار و با اهمیت شمرده شده و به عنوان یکی از بهترین استراتژی های کسب موفقیت در همه ی حوزه های شغلی و مهارتی آمده است.

این موضوع در سال ۱۹۹۷ میلادی به واسطه ی تام پترس در یک مقاله دوباره مطرح شد و به شهرت بالایی رسید. در حقیقت شناخته شده شدن این اصل و جلب توجه جامعه به آن به واسطه ی انتشار این مقاله رخ داد و منجر شد فرایند ساخت برند برای اشخاص نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی اگر نگاهی به تاریخچه ی مشاهیر دنیا بیندازید می بینید با این که نسبت به این فرایند هیچ شناختی نداشتند اما نام آن ها همانند یک برند ماندگار به جای مانده است، درواقع آن ها ناخدآگاه توانسته اند مراحل ساخت برند را به نحو احسن پشت سر بگذارند. اما چنین اتفاقی در عصر حاضر شدنی نیست و مستلزم کسب اطلاعات جامعی می باشد تا در برندسازی موفق شد. جامعه ی امروزی ما همواره دستخوش تغییرات گسترده ای شده است، تغییراتی که برای معرفی شدن در آن باید محتاطانه و گام به گام حرکت کنید، به نوعی که لازم است تمام گام های خود را آگاهانه و با درست ترین استراتژی ها بردارید.

تاثیرات ناشی از ایجاد برند شخصی

برای موفقیت در هر شاخه ای، از حوزه های هنری گرفته تا زمینه های کسب و کار، عوامل و موارد گوناگونی دخیل هستند که بی توجهی به آن ها منجر می شود هر چه قدر هم در حوزه ی خود خبره و کار بلد باشید قادر به کسب موفقیت نشوید. در واقع اگر با داشتن مهارت کافی و اطلاعات بالا باز هم دچار شکست می شوید و به هدف خود نمی رسید مطمئن باشید در مسیر خود دچار اشتباه و سهل انگاری شده اید.

بله درست حدس زدید اکثر افراد ماهر و خبره ای که قادر به کسب موفقیت نمی شوند، علی رغم مهارت و اطلاعات بالایی که در حوزه ی کاری خود دارند به دلیل بهره نبردن از برندینگ شخصی و ایجاد نکردن آن مسیر خود را بسی سخت و دشوار کرده اند.

به عبارت دیگر اگر بخواهیم در مورد تاثیرات ناشی از ایجاد برند شخصی صحبت کنیم، باید بگوییم این کار مسیر رسیدن به موفقیت را در هر حوزه و شاخه ای بسیار سهل تر و تسریع تر می کند. زیرا در دنیای امروز بحث معرفی و مطرح شدن در جامعه اهمیت بالایی دارد و فقط معرفی خدمات و یا کالای مربوطه کافی نیست. پس اشخاص برای این که مسیر موفقیت را برای خود سهل تر و دست یافتنی کنند باید برندی شخصی برای خود بسازند، برندی که با استفاده از آن خودشان را در جامعه معرفی نمایند.

برای شرح بهتر این مسئله مثلاً یک شرکت فروش کالا را در نظر بگیرید که برای کالا های خود یک برند مناسب و اصولی ایجاد کرده و فقط به برند سازی در این زمینه بسنده کرده است. هدف این شرکت طبیعتاً فروش بیشتر با جذب مشتری بالاتر است. اما اگر این شرکت را با شرکتی که مدیر آن نیز در زمینه ی معرفی خود به جامعه اقدام کرده و به ساخت برندینگ شخصی علاوه بر برند شرکت پرداخته است مقایسه کنید، می بینید با این که کالا ها دارای کیفیت کاملا یکسانی هستند، چه بسا ممکن است کالای شرکت اول بهتر از دومی باشد، اما میزان فروش شرکت دوم به مراتب بیشتر از اولی است. لذا مشتری ها ترجیح می دهند از شرکتی خریداری کنند که نسبت به صاحب کالا نیز شناخت دارند، در واقع وجود برند شخصی منجر می شود نه تنها افراد با خیالی راحت تر به خرید بپردازند بلکه مشتری های بیشتری جلب کالا های ارائه شده توسط برند شخص مورد نظر می شوند.

پس با این حساب تاثیرات عمل به این فرایند و بهره مندی از آن بسیار بالاست، به صورتی که چشم پوشی از آن به هیچ وجه امکان پذیر نیست، از این رو به کارگیری برند شخصی را برای همه در هر حوزه و با هر مهارتی به شدت توصیه می کنیم.

504354 - برندسازی شخصی Personal Branding

اولین گام ها در فرایند برندسازی شخصی Personal Branding

فرایند برندسازی شخصی مسئله ی بسیار حساسی است، به نوعی که اگر گام های خود را در این مسیر نادرست و سرسری بردارید از بروز نتیجه ای کاملاً برعکس و غیر قابل انتظار نباید شگفت زده شوید، زیرا به همان اندازه که ایجاد یک برندینگ شخصی درست و اصولی منجر به کسب موفقیت های بزرگ می شود، پرسنال برندینگ‌های نادرست و غیر اصولی نیز نه تنها نتیجه ی موفقیت آمیزی ندارند بلکه منجر به تخریب شخصیتی فرد می شوند‌.

بنابراین لازم است آگاهانه وارد این مسیر شوید و گام های خود را به درستی و شمرده شمرده بردارید. اولین گام هایی که ساخت برندینگ شخصی مستلزم آن است، شناخت تمام و کمال خودتان است. یعنی باید به خوبی نسبت به روحیات، اخلاقیات و از همه مهم‌تر مهارت های متمایز کننده‌ی خود آشنا باشید و به خود شناسی مطلوبی برسید‌.

نوع رفتار عاطفی و روحیات شما در جامعه یکی از تاثیر گذار ترین پارامتر ها در برندسازی محسوب می شود، فلذا باید این موضوع را به خوبی مدیریت کنید و یک بُعد شخصیتی مناسب از لحاظ روحی و عاطفی برای خود ایجاد نمایید.

شناخت مهارت های متمایز کننده نیز به عنوان اولین گام های مهم در این روند به شمار می رود، درواقع این گام بخش اعظیمی از ویترین برند شخصی شما را تشکیل خواهد داد. پس باید به خوبی مهارت های خود را بشناسید و بدانید چه مهارتی شما را از دیگران متفاوت می کند، مهارتی که منجر به جلب توجه ها می شود و افراد جامعه نسبت به آن احساس نیاز دارند.

البته لازم به ذکر است مشاوران و کارشناسان متعددی وجود دارند که راهنمایی های مطلوبی در این راستا ارائه می دهند و می توانند متقاضیان را به طور تخصصی وارد مسیر موفقیت کنند‌. پس فراموش نکنید برای ممانعت از شکست و نتیجه ی عکس می بایست علاوه بر گسترش اطلاعات خود، از متخصصان این حوزه نیز کمک بگیرید تا گام های خود را مطمئن تر بردارید.

برندسازی شخصی شامل چه مراحی می شود؟

برای ساخت برند شخصی مراحل فراوانی وجود دارد که برخی از آن ها همواره مهم تر و حائز اهمیت‌تر از بقیه شمرده می‌شوند، گفتنی است این موارد را در ادامه نام برده و توضیحات مختصر و مفیدی برای هر کدام ارائه داده ایم که عبارت هستند از:

  • روی هدف متمرکز شوید: برای این کار ابتدا باید ذهن خود را از اندیشه های مزاحم و نامرتبط خالی نمایید و به هدفی که از ساخت برند شخصی خود دارید فکر کنید. یعنی بیاندیشید از ورود به این مسیر چه هدفی دارید و می خواهید کدام خواسته های خود را محقق کنید؟ به عبارت دیگر آینده ی مورد انتظارتان را در ذهن خود به تصویر بکشید به نوعی که در مورد آن مطمئن و ثابت قدم باشید.
  • شناسایی مهارت ها: مهارت ها می توانند شامل موارد گوناگونی اعم از نوع و میزان تحصیلات، تجربه ها، توانایی های اکتسابی و یا حتی توانایی های ارثی و موارد دیگری از این قبیل باشند. شما باید شخصیت خود را از این نظر به خوبی کنکاش کنید و تمام مهارت هایی که دارید را به طور واضح مشخص نمایید. مهارت هایی که در زمینه پرسنال برندینگ بسیار کارساز و به درد بخور هستند، همواره مهارت هایی می باشند که منحصر به فرد بوده و دارای ویژگی های مخصوصی هستند.
  • شناسایی ارزش ها: شناخت و اندیشدن شما نسبت به ارزش هایی که دارید از مراحل مهم برندینگ شخصی محسوب می شود. این ارزش ها می توانند موارد فراوانی چون خانواده، ثروت، رتبه‌های شخصی، تخصص، دستاورد‌ها و … باشند. لازم به ذکر است پیرو شناسایی ارزش‌ها باید آن ها را در دسته‌های مختلف درجه‌بندی کنید، یعنی میزان اولویت هر کدام را برای خود تعیین نمایید و بدانید کدام یک را به دیگری ترجیح می دهید.
  • خودشناسی: به این موضوع در تیتر قبلی هم اشاره کرده ایم، فلذا اهمیت بالایی در امر برندسازی دارد. لازم به ذکر است خودشناسی را در این زمینه باید با دو دیدگاه متفاوت بررسی کنید، یعنی علاوه بر دیدگاه شخصی خودتان می بایست از منظر اطرافیان نیز نگاه کنید و ببینید از دیدگاه آن ها شما دارای چه نوع شخصیتی هستید. گفتنی است بررسی ها و مستندات موجود حاکی از تفاوت های فاحشی میان این دو دیدگاه است، از این رو هر کدام به نوبه ی خود حائز اهمیت هستند.
  • انتخاب کردن: در این مرحله باید به این فکر کنید که ممکن است در آینده مجبور به انتخاب برخی از ارزش های خود خواهید شد، به طوری که باید از چند مورد از آن ها صرف نظر کنید. گفتنی است در مسیر برندسازی ممکن است مهارت ها نسبت به ارزش هایی چون خانواده و تحصیل پیشی بگیرند، از این رو لازم است برای رو به رویی با چنین اتفاقاتی آماده باشید.
  • ایجاد ارتباط: ارتباط را می توان به عنوان یکی از اثر گذار ترین گام ها در این راه معرفی کرد. اگر این مرحله را به خوبی طی کنید و اقدامات صحیحی در راستای آن انجام دهید، به عبارتی موفقیت خود را تضمین کرده اید. در این راستا باید نه تنها ارتباطات قدیمی خود را قوی تر از پیش نمایید، بلکه لازم است با طیف جدیدی از افراد آشنا شده و ارتباطات جدیدی ایجاد کنید.
  • بهره مندی از اینترنت: در حقیقت اینترنت و بستر های گوناگون آن باعث شده است بحث پرسنال برندینگ روز به روز محبوب تر از قبل شود، پس نمی توان از تاثیر بسیار بالای آن در این فرایند غافل شد. این مرحله به عبارتی بلندترین گامی است که می بایست برای ایجاد برندینگ شخصی خود بردارید. ایجاد وب سایت، راه اندازی اکانت های مختلف در شبکه های اجتماعی و … اقداماتی هستند که با بهره مندی از اینترنت برای جذب مخاطبین بیشتر و ایجاد ارتباطات پر شمار تر اتفاق می افتند.
  • امضا: درج امضا در انتهای ایمیل های خود را فراموش نکنید. امضا در ایمیل ها همان نام و نام خانوادگی، عکس، تلفن تماس، نشانی درگاه‌های اینترنتی و دسترسی آنلاین به صفحات مجازی و … هستند.

467071 - برندسازی شخصی Personal Branding

متد‌های جذب مخاطب برای ایجاد پرسنال برندینگ

جذب مخاطب اساسی‌ترین هدف برای ایجاد پرسنال برندینگ به حساب می آید و متد های مختلفی دارد که در قسمت پایین به چند مورد از تاثیر گذار‌ترین‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • مخاطبین خود را بشناسید، یعنی بررسی کنید و ببینید مهارت های شما مورد نیاز چه کسانی است و چه کسانی جذب آن ها می شوند. با این کار می توانید هدف گذاری های بهتری داشته باشید و جامعه ی هدف را شناسایی کنید.
  • لازم است حضور خود را در شبکه های اجتماعی فعال و پررنگ جلو ببرید، چرا که اصلی ترین ارتباطاتی که با مخاطبین ایجاد می شود بستر های اینترنت هستند. این بستر ها همواره به علت دسترسی آسانی که دارند، موقعیت بسیار مناسبی برای جذب مخاطب فراهم کرده‌اند.
  • سعی کنید برنامه ریزی زمانی خود را به گونه ای پایه ریزی کنید که بیشتر فعالیت های اینترنتی خود را به شبکه هایی که مخاطبین هدف کثیر تری دارید، اختصاص دهید.
  • مهارت های خود را اگر در قالب ویدئو معرفی نمایید و در فضای مجازی به اشتراک بگذارید می توانید توجهات زیادی به خود جلب کنید.
  • وب سایت خود را باید با استفاده از متد های مدیریتیِ درست و اصولی طراحی کنید، چرا که برندینگ‌هایی موفق‌تر هستند که از نظر مخاطبین حرفه ای تر می باشند.
  • در طراحی وب سایت از درج گزینه هایی چون ارتباط با من و درباره ی من غافل نشوید.
  • از تقلید و تقلب به شدت خودداری کنید، زیرا مخاطبین در دنیای امروز به شدت باهوش و نکته سنج هستند به طوری که اگر کوچک ترین تقلیدی در برندینگ‌های شخصی مشاهده کنند از آن دوری خواهند کرد.
  • صادق و یک رنگ باشید. یعنی خودتان و زندگی شخصی خود را به نحو درست در معرض نمایش بگذارید. مخاطبین برندینگ‌هایی را بیشتر می پسندند که همواره قابل درک تر هستند.
  • داستان سازی در پرسنال برندینگ برای جذب مخاطب همواره جزء بهترین اقدامات محسوب می شود. افراد همیشه جذب برند هایی می شوند که دارای داستان های جذاب تری هستند و برندینگ آن ها فقط به معرفی نوع زندگی و مهارت های شخصی فرد محدود نمی شوند.
  • و …

ویژگی های بارز یک پرسنال برندینگ درجه یک

  • کاملاً ملموس و قابل درک است، یعنی از دید دیگران غیر قابل مفهوم و بی معنی نمی باشد. از این رو است که هیچ ربات و یا سیستمی قادر به ایجاد برندهای شخصی نیستند و این فرایند فقط و فقط با درایت انسان های کاردان رخ می دهد.
  • هیچ فردی را از اعتماد پشیمان نکنید‌. این رخداد زمانی اتفاق می افتد که پرسنال برندینگ مربوطه کاملاً صادق و راستگو باشد. برندینگ‌هایی که وعده های قابل اعتمادی ارائه می دهند همواره مانع از بروز پشیمانی می شوند.
  • برندی که تک بوده و از بقیه متمایز است. یعنی در حرف و هدفی که دارد هیچ آثاری از تقلید نیست.
  • داستان و محتوایی که یک برند شخصی درجه یک به اشتراک می گذارد نه تنها بدون تقلید و کاملاً یونیک است، بلکه دیگران هم قادر به کپی برداری از آن نیستند.
  • کوچک ترین فرصت ها را جذب می کند و از وجود هر مخاطبی بهره مند می شود.
  • و موارد دیگری از این دست.

معرفی نمونه هایی از برندینگ شخصی

در حال حاضر پرسنال برندینگ‌های بسیار زیادی را می توان به عنوان نمونه های موفق معرفی کرد. در ادامه چند مورد از شخصیت هایی که موفق به کسب پرسنال برندینگ‌های بسیار موفقی شده اند نام برده ایم که دانستن آن ها خالی از لطف نخواهد بود:

  • میشل اوباما: میشل اوباما همسر رئیس جمهور اسبق کشور آمریکا شخصی است که نه تنها در سطح این کشور، بلکه در سطح جهان شناخته شده است. او همواره بر اثر فعالیت های تجاری و انسان دوستانه ی متعدد و پر رنگی که داشته و دارد توانسته به محبوبیت مطلوبی برسد.
  • ریچارد برانسون: ایشان نه تنها نویسنده ی موفقی است بلکه در راستای راه اندازی و بنیان گذاری گروه ویرجین منجر به کارآفرینی های پر شماری شده است. ریچارد نمونه ی بسیار مناسبی برای برندسازی شخصی می باشد. فعالیت های آنلاین او همواره به اندازه و کاملاً منحصر به فرد است. ارتباط بالا و منحصری که در انواع و اقسام شبکه های مجازی دارد از جمله دلایل محبوبیت بالای برند شخصیِ ریچارد برانسون محسوب می شود.
  • و افراد بسیار زیاد دیگر.

حرف آخر

اگر برای ورود به عرصه ی برندسازی دچار شک و تردید شده اید، باید بگوییم تمام کسانی که در این مسیر موفق شده و به هدف خود رسیده اند همانند شما از صفر شروع کرده و تمام مراحل را پشت سر گذاشته اند.

پس ساخت پرسنال برندینگ نه تنها فرایند موثر و کاملاً ثمر بخشی است، بلکه دست یافتن به آن اگر با توجه به نکات، مراحل و مسائل مربوط به آن باشد، دست یافتنی است؛ به طوری که اگر گام های درستی در این راه بردارید هیچ بعید نیست برند شما هم جزء نمونه های مثال زدنی در این مبحث شود.

پایان

Mohsen gholampour 660x330 - برندسازی شخصی Personal Branding

یاداشت

محسن غلام پور مدیرمسئول مجله دنیای برند کارشناس شبکه ایران کالا

همچنین ببینید

برندسازی

دو‌راهی برندسازی یا تولید

پایگاه خبری دنیای برند، صنعت لوازم خانگی بعد از خودروسازی دومین صنعت پرگردش در کشور …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x