برندسازی کرج

برندسازی برای کرج؛ از طرح تا اجرا

شهرها در سرتاسر دنیا می‌توانند برای خودشان برندسازی کنند تا به این صورت به عنوان برند شهری و مکانی قدرتمند شناخته شوند و با سایر شهرها و مکان‌ها رقابت کنند. امروزه مسافران وقتی شهری را به عنوان مقصد گردشگری، علمی و … انتخاب می‌کنند، عمده دلیل آن برند بودن و شناخته شدن شهر در آن بخش است.

طرح برندسازی کرج نیز چند سالی است که مطرح شده، اما تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است. کرج که ظرفیت بالایی در حوزه علمی، صنعتی و گردشگری دارد، به دلیل مشکلات زیرساختی و سخت‌افزاری موجود به موفقیتی در این زمینه دست نیافته است. اکنون پس از مدت‌ها موضوع برندسازی شهر در مدیریت شهری مطرح شده و گویا به عنوان یکی از دغدغه‌های مدیران شهری قرار گرفته است تا دوباره طرح برندسازی کرج را با کمک سرمایه‌گذاران احیا کنند.

ظرفیت بالای البرز در حوزه علم و فناوری

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و امور مشارکت‌های شورای شهر کرج با تاکید بر اهمیت برندسازی در شهرهای بزرگ دنیا، کرج را در ابتدای این مسیر می‌داند و می‌گوید: کلان‌شهر کرج در زمینه . دارای ظرفیت‌های فراوانی است و در یک دهه اخیر در این زمینه اتفاقات خوبی به وقوع پیوست که در برندسازی برای این شهر می‌تواند مد نظر قرار گیرد.

«محمد نبیونی» می‌افزاید: کرج به دلیل نزدیکی به تهران و میزبانی از سرمایه‌گذاری‌های حوزه علمی و پژوهشی در یک دوره زمانی ۵۰ ساله به جایگاه مطلوبی دست یافته است که یک پشتوانه مهم برای تبدیل شدن به یک برند پایدار محسوب می‌شود. وی با بیان این‌که بسیاری از استان‌های کشور میزبان یک یا ۲ مرکز علمی هستند، اما در استان البرز و شهر کرج حدود ۱۳ مرکز پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی استقرار دارند، ادامه می‌دهد: این ظرفیت‌ها برای بسیاری از شهروندان و حتی مسئولان و نخبگان ناشناخته باقی مانده است، در حالی که با وجود این زیرساخت‌ها می‌توان میزبان صدها شرکت دانش‌بنیان مراکز دانشگاهی بود و به مرحله تولید ثروت و شهرت علمی رسید.

نبیونی اضافه می‌کند: توصیه می‌کنم که شرکت مشاور تهیه طرح برندسازی برای شهر کرج فرصت‌ها و تهدیدهای این شهر در مقایسه با دیگر شهرهای ایران و حتی شهرهای بزرگ خاورمیانه و جهان را به‌دقت مطالعه کند تا بسته پیشنهادی مطابق با شرایط سرزمینی، ویژگی‌های جغرافیایی، بافت بومی و فرهنگی و استعدادهای شهری را ارائه دهند. این عضو شورای شهر می‌گوید: اکنون که اعتبار خوبی از بودجه شهرداری برای این مهم اختصاص یافته، باید تلاش کنیم تا نتایج آن شکل اجرایی و عملیاتی به خود بگیرد.

طرحی که  نیمه‌کاره مانده است

سرپرست اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کرج با بیان این‌که برندسازی، اصلی پذیرفته‌شده در عرصه‌های فرهنگی و شهرسازی است، می‌افزاید: امروزه شهرهایی که در زمینه جذب گردشگر و سرمایه‌گذار به موفقیت و جایگاه ممتازی دست یافته‌اند، قبلا نسبت به اجرای طرح‌هایی در زمینه برندسازی اقدام کرده‌اند و اکنون شاهد به ثمر نشستن دستاوردهای آن هستند.

«امیر اشتری» در پاسخ به این‌که آیا در کرج اقدام شاخصی در حوزه برندسازی شده یا خیر می‌گوید: مطالعات برندسازی برای شهر کرج عموما نیمه‌کاره رها شده‌اند و در عمل هنوز اقدام شاخصی در این حوزه صورت نگرفته است، از همین رو اعضای شورای شهر نسبت به راه‌اندازی اداره برندسازی و آغاز مطالعاتی در این زمینه اقدام کرده‌اند که امیدواریم از طریق هم‌افزایی و همکاری با شرکت مشاور تهیه‌کننده طرح برندسازی، بتوانیم به غنای هرچه بیشتر آن کمک کنیم.

وی با تاکید بر این‌که آنچه اهمیت دارد، عملیاتی شدن این طرح و نیمه‌کاره باقی نماندن آن است، اضافه می‌کند: چند طرح برای برندسازی کرج استارت خورده، اما راه به جایی نبرده‌اند و آنچه دستیابی به برندسازی برای کلان‌شهر کرج را عقیم گذاشته، تکیه بر مباحث صرفا دانشگاهی و بی‌توجهی به واقعیت‌های موجود بوده که در نهایت از اثربخشی و قابلیت اجرایی طرح کاسته است.

اشتری ادامه می‌دهد: موضوع برندسازی و تاثیر مثبت آن بر اقتصاد شهری و توسعه زیرساخت‌ها و تقویت سرانه‌ها به اندازه‌ای بدیهی است که دیگر نیازی به طرح مقدمات و بیان ضرورت‌ها نیست، بلکه جلساتی که در این حوزه برگزار می‌شود باید به سمت خروجی مثبت هدایت شود. وی با تاکید بر حضور نخبگان شهر در جلسه‌ها می‌گوید: لازم است جلسات تخصصی در لایه‌های کارشناسی مدیریت شهری و با مشارکت نخبگان، دانشگاهیان و افراد صاحب‌نظر برگزار و در نهایت پیش‌نویس طرح به مسئولان ارشد شهری ارائه شود تا آنها طرح را با اهداف و سیاست‌های کلی مدیریت شهری، اسناد بالادستی و سایر اقتضائات زمانی و مکانی تطابق داده و در نهایت بهترین تصمیم را برای شهر بگیرند.

جریان اقتصادی و رسیدن به توسعه با برندسازی شهری

رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای شهر کرج با بیان این‌که برندسازی شهری فرایندی است که نیازمند تنظیم برنامه‌های زمان‌بندی‌شده است، ادامه می‌دهد: طرح برندسازی باید برنامه جامع اجرایی ارائه کند، چراکه برندسازی موضوعی نیست که بتوان در کوتاه‌مدت به نتایج مطلوبی رسید. «سارا دشت‌گرد» با بیان این‌که هدف برندسازی شهری رشد اقتصادی شهر و افزایش سرانه درآمدی شهروندان است، می‌افزاید: ضروری است راهکارها، سیاست‌ها و اقدامات اجرایی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارائه شود تا طرح‌های پژوهشی به طرح‌های اجرایی و کاربردی متصل شود.

وی با بیان ویژگی‌های مدنظر در برندسازی کرج می‌گوید: انتظار می‌رود در طرح‌های پیشنهادی برای این کلان‌شهر بر استفاده از ظرفیت‌های گذرگاهی کرج و تبدیل شهر به مقصد سفر تاکید و به تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های اقتصادی به‌وضوح اشاره شود. همچنین شناسایی هویت کرج، توجه به تنوع قومیتی و ویژگی مهاجرپذیر بودن آن باید مورد توجه قرار گیرد. دشتگرد اضافه می‌کند: یکی از اهداف برندسازی شهری راه‌اندازی جریان اقتصادی برای توسعه‌ شهر است و ضروری است برای مطالعه اسناد فرادستی، چشم‌انداز کرج و برنامه راهبردی و عملیاتی پنج ساله شهرداری کرج نیز مورد توجه باشد.

منبع: همشهری آنلاین

همچنین ببینید

پلتفرم ایکس

مهلت دادگاه عالی برزیل به پلتفرم ایکس

ک دادگاه عالی در برزیل تا روز جمعه به پلتفرم ایکس مهلت داده توضیح دهد چرا به طور کامل از دستورات برای مسدودسازی برخی حساب های کاربری پیروی نکرده است.