Img202410221100018671 650x330 - برای حل مشکلات تجاری ایران و مجارستان، کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود

برای حل مشکلات تجاری ایران و مجارستان، کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود

مجارستان و ایران می‌توانند در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنایع غذایی، دارو و … با هم همکاری کنند. برا یتوسعه روابط تجاری، لازم است با اعزام هیات، و شناخت مناسب از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور، سطح مناسبات را توسعه داد.

نشست آشنایی با فرصت‌های تجاری ایران و مجارستان با حضور سفیر ایران در مجارستان، معاون سفارت مجارستان در تهران و فعالان اقتصادی برگزار شد. در ابتدای نشست حامد عسگری، معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: تراز تجاری ایران و مجارستان مطلوب نیست؛ ما حدود ۶ تا ۱۰ میلیون دلار به مجارستان صادرات و ۳۰ میلیون دلار از آن کشور واردات داریم. ظرفیت اقتصادی دو کشور بسیار بالاست.

عسگری گفت: باید مشکلات تجارت میان ایران و مجارستان آسیب شناسی شود و سفارت دو کشور راهکارهای عملیاتی برای حل آن ارائه کنند. البته شرایط تحریم بر این حجم تجارت پایین تاثیرگذار بوده است. اما ما هم دوستان خود را در شرایط سخت می‌شناسیم.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به سابقه تاریخی و سیاسی دو کشور، ادامه داد: سوابق دوستی تاریخی می‌تواند کمک کند تا بخشی از این موانع را کنترل کنیم. حتماً مشترکات فرهنگی دو کشور به گسترده‌تر شدن سطح روابط تجاری کمک می‌کند. مثلاً دو کشور می‌تواند راه‌های همکاری تجاری در چارچوب مقررات و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی پیدا کند و درعین‌حال مسیرهای تجاری جایگزین و مکانیسم‌هایی برای کاهش تأثیر تحریم‌ها پیدا کند.

عسگری به توسعه روابط بانکی، نقل‌وانتقال مالی، مشکلات حمل‌ونقل و لجستیک، تسهیل تجارت کارآمد برای تسریع در روندهای گمرکی و به حداقل رساندن هزینه‌های مبادلاتی و همچنین به‌کارگیری ابتکارات دسترسی به بازار اشاره کرد. برای حل این مشکلات باید گروه‌ها و کارگروه‌های تخصصی مختلفی درست شود تا شرکت‌های دو کشور با هم به‌صورت تخصصی کار کنند. در این کارگروه‌ها نماینده‌های اتاق بازرگانی دو کشور هم حضور داشته باشند تا دو طرف به راه‌حل‌های عملی برسند.

او به شناسایی فرصت‌های صادراتی خاص و استفاده از نقاط قوت موجود در بخش‌هایی مانند کشاورزی، فناوری و داروسازی برای تنوع بخشیدن به سبد تجاری ما و کاهش وابستگی به کالاهای تحریم شده، اشاره کرد که باید در دستور کار قرار گیرد.

به گفته عسگری، کشور مجارستان در غرب اتحادیه اروپا، دسترسی کم‌نظیری به غرب و شرق اتحادیه اروپا دارد و می‌تواند به هاب منطقه برای صادرات کالاهای ایرانی تبدیل شود. در این مسیر می‌توانیم از تجارت الکترونیک و ارز دیجیتال هم استفاده کنیم.

در ادامه این نشست، آندراس فولوپ گابور، معاون سفارت مجارستان در تهران هم معاون سفارت مجارستان در تهران با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی دو کشور، گفت که ما علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری با ایران هستیم. در پنج سال ما تجربه‌های مختلفی چون کرونا و بحران اقتصادی را از سر گذراندیم؛ الآن هم مشکلاتی در منطقه وجود دارد. ولی ایران و مجارستان دو کشوری هستند که هر برای صلح تلاش می‌کنند و این بستر خوبی برای همکاری دوجانبه باشد.

او تصریح کرد: مشکلات نمی‌تواند ما را از مسیر تعامل بازدارد؛ ما به آینده با اطمینان نگاه می‌کنیم. ما عمل‌گرا هستیم و حضور ما در ایران نشانه و تأکیدی بر عمل‌گرایی ماست. احساس، گفتار و اعمالم ما باهم همخوانی دارد و امیدواریم بتوانیم همکاری خوبی با هم داشته باشیم.

بعد از آن مرتضی مرادیان، سفیر ایران در مجارستان هم با اشاره به تاریخ روابط صد سال اخیر دو کشور گفت: مجارستان موقعیت بسیار خوبی به لحاظ جغرافیایی در قاره اروپا دارد؛ از طرفی روابط خوبی با کشورهای اروپایی و ایران دارد و این بستر می‌تواند در توسعه تجارت خارجی دو کشور مورد توجه قرار گیرد.

او ادامه داد: باید شرکت‌های خصوصی دو کشور باهم آشنا شوند؛ اتاق ایران می‌تواند روند بروکراسی را کوتاه‌تر کند.  افزایش سطح شناخت جوامع کسب‌وکار دو طرف از یکدیگر یک ضرورت است و باید اتفاق بیفتد.

مرادیان به تشکیل کارگروه تخصصی اشاره کرد و گفت: در آن کارگروه می‌توان مسائل و مشکلات را احصا و به‌صورت دقیق‌تر بررسی کرد.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - برای حل مشکلات تجاری ایران و مجارستان، کارگروه‌های تخصصی تشکیل شوددر ادامه این نشست روبرت نمت، مسئول بخش اقتصادی سفارت مجارستان در تهران هم گفت: کشور مجارستان موقعیت و شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری مستقیم دارد؛ بوداپست یکی از شهرهای مهم اروپاست که جز مقاصد اصلی سرمایه‌گذاران در جهان است. این کشور موقعیت خوبی دارد و عضو سازمان‌های مهم بین‌المللی ازجمله اتحادیه اروپا و جز شنگن است.

نمت ادامه داد: سازمان توسعه سرمایه‌گذاری مجارستان، مسئول حمایت از سرمایه‌گذاری مستقیم است و این سیاست اقتصادی کشور است. برای سرمایه‌گذاران خدمات، تسهیلات، مشاوره و کاهش مبالغ مالیاتی در نظر گرفته شده است.

او در ادامه به صنعت خودروسازی مجارستان اشاره کرد: اتومبیل‌سازی مهم‌ترین بخش اقتصاد و صنعت این کشور است. در ساخت باطری با چین و کره جنوبی همکاری داریم. ظرفیت همکاری در حوزه ساخت پتروشیمی، نیروگاه‌های تجدیدپذیر، پالایشگاه و غیره وجود دارد.

مسئول بخش اقتصادی سفارت مجارستان در تهران از سهولت ثبت شرکت در مجارستان گفت. زمینه همکاری در حوزه کشاورزی، حوزه دارو، بهداشت، صنایع غذایی و تصفیه آب وجود دارد و سازمان توسعه سرمایه‌گذاری اماده است به‌صورت رایگان به علاقمندان مشاوره دهد؛ حداقل سرمایه‌گذاری در مجارستان ۱۰ میلیون یورو است.

در ادامه حسین ارگی، رایزن بازرگانی ایران در مجارستان که به‌صورت آنلاین در نشست حضور داشت، مهم‌ترین چالش بین دو کشور را چالش لجستیکی دانست. راه‌آهن آنکارا به بوداپست می‌تواند در کاهش هزینه حمل‌ونقل کالا از ایران به مجارستان اثر بگذارد.

او از لزوم دسترسی به بانک اطلاعاتی گفت که می‌تواند در تصمیم‌گیری تجار کمک کند. از طرفی می‌توانیم در حوزه‌های غیرتحریمی مانند آب، کشاورزی، دارو و غذا و پزشکی به مجارستان همکاری‌های خود را گسترش دهیم.

شاهرخ میرزا حسینی، رئیس توسعه روابط تجاری خانه صنعت و مدیر مرکز تجاری خانه صنعت در مجارستان هم از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور گفت: حوزه کشاورزی، دام‌پروری، صنایع غذایی و دارویی، انرژی‌های نو و صنعت خودرو ظرفیت خوب برای همکاری و سرمایه‌گذاری است. اما قبل از سرمایه‌گذاری باید اطلاعات خوبی از قوانین و مقررات کشور مجارستان به دست آورد.

او افزود: باید مجارستان را به‌عنوان هاب منطقه در نظر بگیریم. اگر کالایی از مرز مجارستان عبور کند در کل اروپا و اروپای مرکزی و شرقی امکان عرضه آن وجود دارد.

نشست سما فرخنده‌نژاد، مدیر اداره اروپای معاونت بین‌الملل اتاق ایران هم گفت: با گسترش همکاری دو کشور ایران و مجارستان، می‌توان کمیته تجاری مشترک متشکل از نمایندگان شرکت‌های ایرانی و مجارستانی تشکیل داد. این کمیته به‌عنوان بستری برای همکاری و تعامل، به کسب‌وکارهای هر دو کشور قدرت می‌دهد تا فعالانه مشارکت اقتصادی داشته باشند. در ادامه با افزایش همکاری، چشم‌اندازی برای تبدیل این کمیته تجاری مشترک به یک اتاق بازرگانی مشترک ایران و مجارستان وجود دارد. اتاق مشترکی که توسط فعالان اقتصادی ایران و مجارستانی اداره می‌شود.

در ادامه فعالان اقتصادی از مشکلات خود در حوزه تجارت با مجارستان و ظرفیت‌های همکاری گفتند.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - برای حل مشکلات تجاری ایران و مجارستان، کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *