19457906 108 660x330 - باید‌ها و نباید‌هایی که باید در انتخابات رعایت کنیم

باید‌ها و نباید‌هایی که باید در انتخابات رعایت کنیم

در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، برنامه گفتگو محور «آرمان» به بررسی موضوع “اخلاق در انتخابات” می‌پردازد.

برنامه «آرمان» در گفتگو با شخصیت‌های فرهنگی، معارفی، سیاسی و اجتماعی  موضوعات روز حوزه فرهنگ و معارف اسلامی در کشور بررسی می شود.

برنامه «آرمان»امشب یکشنبه ۲۷ خرداد با حضور حجت السلام و المسلمین “سیدمصطفی سادات بهشتی” کارشناس مذهبی، روی آنتن رفت.

بهشتی  کارشناس مذهبی پیرامون باید‌ها و نباید‌هایی را که باید در انتخابات رعایت کنیم گفت: اصل مسئله انتخابات اهمیت بالایی دارند و در فرمایشات امام خمینی (ره) می‌فرمایند حفظ نظام از واجبات است و در جای دیگر می‌فرمایند میزان رای ملت است، یعنی حفظ نظام و رای دادن و پشتیبانی نظام حضور در پای صندوق‌های رای و انتخابات است.

وی ادامه داد: امام در زمان حیات نورانی خودشان و در وصیت نامه با برکت ایشان توصیه‌هایی داشتند و تاکیداتی که مقام‌معظم رهبری دارند که مخصوصا این انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و در فرمایشات در حرم امام خمینی (ره) اعلام کردند حضور مردم در انتخابات تکمیل کننده آن حماسه ظهور در تشییع جنازه شهدا خدمت است.

وی عنوان کرد: اوایل سال ۱۴۰۳ رهبر انقلاب فرمودند محور‌های سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت است اینها برمی گردد به وظایفی که حکومت، نامزدها، پشتیبان نامزد‌ها و مردم دارند

سلامت انتخابات این است که حاکمیت به وظیفه خود عمل کرده است و بررسی صلاحیت‌ها طبق قانون انجام شده است.

کارشناس مذهبی اظهار کرد:، اما وظیفه نامزد‌ها رقابت سالم و قابل قبول در تراز نظام جمهوری اسلامی که انتخابات ما با سایر کشور‌ها فرق دارد به خاطر پایبندی به اصولی که باید رعایت شود.

 همچنین وظایفی که مردم در برگزاری انتخابات دارند و مشارکت جدی است.

وی افزود: رقابت‌ها رقابت سالمی بوده و در ادامه در مناظره‌ها که از فرداشب شروع خواهد شد رعایت باید و نباید‌ها که اصل میزان شرع براساس شریعت و مطابق با اخلاق خواهد بود.

بهشتی پیرامون اینکه در اولین مناظره چه موضوعاتی را باید بپردازند توضیح داد: آنچه که باید بپردازد معرفی دقیق و صریحی خودشان است و مسئولیت‌هایی که در این سال‌ها داشتند و توانایی‌هایی که برای اداره کشور دارند و بعد از رهبر انقلاب بالاترین مقام در جمهوری جایگاه رییس قوه مجریه است و مسئولیت‌هایی که به عهده رئیس جمهور است باید قابلیت‌های خودشان را نشان دهند و ثابت کنند.

وی افزود: قول‌ها و وعده‌هایی که داده می‌شود وعده به جا و درستی باشد و انسان باتقوا کسی که صداقت و وفای به عهد داشته باشد. وعده‌هایی که داده می‌شود عملی باشد همچنین در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی هم توصیه‌ها داده شده که وفای عهدشان از عهده فرد بر بیاید و حرف‌ها و برنامه‌ها قابلیت اجرا داشته باشند.

این کارشناس مذهبی درخصوص اخلاق مداری طرفداران نامزد‌ها توضیح داد: طرفداران نامزد‌ها هم به درستی نامزد موردنظر خودشان را معرفی کنند و طرفداری قابل قبول داشته باشند. پیرامون بدگویی، تهمت، افشاگری رعایت اخلاقیات را داشته باشند. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند لجن پراکنی اصلا قابل قبول نیست و در نظام جمهوری اسلامی رعایت اخلاقیات از اصل نظام است.

بهشتی پیرامون اینکه در این مدت بی احترامی را شاهد بودند گفت:بحمدالله بی احترامی را شاهد نبودم و برنامه‌هایی که در این مدت از رسانه ملی دنبال کردیم موردی نبوده و مردم هم پیگیر برنامه هستند و تبلیغاتی که اشخاص می‌کردند و طرفداران از سرمایه‌های ملی استفاده می‌کردند و کاغذ مصرف می‌شد و الان با برنامه ریزی خوبی که صدا و سیما جمهوری اسلامی کردند از صرف هزینه‌ها کاسته شده است.

این کارشناس خاطر نشان کرد: برنامه‌های متنوع و خوبی را از شبکه‌های مختلف شاهد هستیم و مشورت مردم سوال می‌کنند و از نامزد‌ها می‌پرسند و مردم می‌گویند می‌خواهیم برنامه را دنبال کنیم و توانایی‌هایی که مطرح می‌کنند و می‌خواهیم بدانیم اصلح کدام است و انتخاب کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین ببینید

19486118 447 310x165 - عشق وصف نشدنی شاعر آئینی به نجف + فیلم

عشق وصف نشدنی شاعر آئینی به نجف + فیلم

۲۳:۰۰ – ۰۴ تیر ۱۴۰۳ ۲۳:۰۰ – ۰۴ تیر ۱۴۰۳ بارگاه مطهر امیرالمومنین حضرت علی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *