Img20241019094017648 650x330 - بانک‌ها باید نقش خود را در توسعه با حمایت از تولید و صنعت ایفا کنند

بانک‌ها باید نقش خود را در توسعه با حمایت از تولید و صنعت ایفا کنند

قاسم کریمی، رئیس اتاق ارومیه با انتقاد از اینکه برخی بانک‌ها منابع جذب شده را صرف خود می‌کنند، گفت: بانک‌ها باید با پرداخت تسهیلات به بخش تولید و صنعت، نقش خود در توسعه را ایفا کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با تأکید بر لزوم ایفای نقش بانک‌ها در توسعه از طریق حمایت از بخش تولید و صنعت با پرداخت تسهیلات متناسب، گفت: برخی از بانک‌ها پول را از سطح جامعه جمع‌آوری کرده و به‌جای هزینه در امور تولیدی و توسعه استان صرف شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی خود می‌کنند.

قاسم کریمی در هفتاد و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی، افزود: تأکید بر استمرار «حمایت از تولید» در شعار سال از سوی مقام معظم رهبری بیانگر این موضوع است که تولید، صنعت و تجارت در کشور شرایط قابل دفاعی نداشته و مشکلات عمده تولید مربوط به قوانین مزاحم فضای کسب‌وکار بوده که مانع کارآفرینان است.

رئیس اتاق ارومیه بر ضرورت حمایت از صادرکنندگان محصولات کشاورزی تأکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی لازم در راستای حمایت از صادرکنندگان بخش کشاورزی استان به‌ویژه در حوزه سیب‌درختی انجام شود.

کریمی افزود: یکی از مشکلاتی که در حوزه صادرات محصولات کشاورزی استان وجود دارد بحث استفاده از سموم غیراستاندارد است لذا نظارت بر عرضه و کیفیت سموم کشاورزی ضروری است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود جهاد کشاورزی کنترل و نظارت کافی بر توزیع‌کنندگان سموم غیرمجاز و بی‌کیفیت و غیراستاندارد و دفع آفات نباتی را داشته باشد و ترویج مصرف و نحوه استفاده از سموم باکیفیت و استاندارد جهت تولید محصولات ارگانیک و سالم را در دستور کار قرار دهد.

کریمی خاطرنشان کرد: دولت در فصل صادرات محصولات کشاورزی، متأسفانه محدودیت‌های با هدف تنظیم بازار داخلی، ایجاد می‌کند که به ضرر صادرکنندگان است به‌طوری‌که سال گذشته ۱۰۰ کانتینر از محصولات کشاورزی به‌موقع به بازارهای هدف نرسید و موجب شد بازار هدف خود را از دست بدهیم.

وی با اشاره به اهمیت خرید تضمینی محصولات کشاورزی ادامه داد: موضوع خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی توسط سازمان تعاون روستایی با همکاری صندوق حمایت از بخش کشاورزی انجام شود.

تجلیل استاندار آذربایجان غربی از اتاق ارومیه در شتاب بخشیدن به روند توسعه و آبادانی

در این نشست، استاندار آذربایجان غربی نیز با اشاره اقدامات انجام شده در استان در حوزه اشتغال و همکاری‌های اتاق ارومیه در این حوزه، گفت: در کاهش نرخ بیکاری رتبه نخست کشور را کسب کردیم.

محمدصادق معتمدیان با قدردانی از تلاش‌های مجموعه اتاق ارومیه در راستای شتاب بخشیدن به افزایش تولید، اشتغال و توسعه استان در حوزه اقتصادی و تجارت، افزود: خوشبختانه اتفاقات بسیار خوب و مؤثری در راستای دیپلماسی منطقه‌ای با همکاری و مشارکت‌های اتاق ارومیه افتاده و امیدواریم این روند در آینده نیز استمرار داشته باشد.

 وی همچنین با تأکید بر فعال شدن شورای توسعه صادرات استان و برگزاری مستمر جلسات این شورا در راستای رفع موانع بخش صادرات و تقویت این حوزه، خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته به رفع مشکلات کارآفرینان و فعالان حوزه تجارت و اقتصاد استان کمک کرده و در بازدیدهای مستمر از واحدهای تولیدی و صنعتی، بسیاری از موانع و مشکلات این واحدها حل شد و رفع برخی از موانع نیز که در اختیارات استان نیست، باید از طریق نهادهای ملی پیگیری شود.

 استاندار آذربایجان غربی یکی از اولویت‌های مهم در حوزه اقتصادی را نیز توجه به واحدهای فعال در مناطق مختلف استان عنوان کرده و افزود: با تمام توان از این واحدها حمایت شود تا این واحدها دچار رکود نشوند.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر با همکاری مجموعه اتاق بازرگانی، اقدامات بسیار خوبی در راستای کاهش نرخ بیکاری در استان صورت گرفته، گفت: با اقدامات و تعاملات صورت گرفته و ریل‌گذاری‌های انجام شده، آذربایجان غربی از نظر کاهش نرخ بیکاری در کشور رتبه نخست را کسب کرده و سال گذشته تعهد استان در حوزه اشتغال ۱۲۴ درصد محقق شده است.

 معتمدیان همچنین با تأکید بر اهمیت نقش کشاورزی در روند توسعه استان، اضافه کرد: کشاورزی یکی از پیشران‌های مهم توسعه آذربایجان غربی بوده و در این راستا ضروری است آموزش‌های لازم در راستای افزایش کیفیت تولید محصولات کشاورزی به کشاورزان ارائه شود.

 وی در ادامه با بیان اینکه جهاد کشاورزی در حوزه آموزش و ترویج کشاورزی فعال‌تر عمل کند، افزود: در راستای تولید برنامه‌های ثابت تلویزیونی و رادیویی در این حوزه و افزایش آگاهی‌های کشاورزان برای تولید محصولات باکیفیت و سالم، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

 استاندار آذربایجان غربی از مصرف سموم غیراستاندارد توسط برخی از کشاورزان و عدم نظارت کافی نهادهای مسئول بر این حوزه نیز انتقاد کرده و یادآور شد: استفاده از سموم غیراستاندارد ضمن به خطر انداختن سلامت مردم و خسارت‌های جبران‌ناپذیر به محصولات باغداران، موجب بروز اختلال و مرجوع شدن محصولات صادراتی استان می‌شود.

در پایان این نشست، استاندار آذربایجان غربی با اهدای لوح سپاس به قاسم کریمی، رئیس اتاق ارومیه به نمایندگی از مجموعه فعالان اقتصادی استان به جهت تلاش‌های آنان در راستای شتاب بخشیدن به روند توسعه و آبادانی استان قدردانی کرد.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *