Img20240919212341492 650x330 - ایران و ازبکستان باید گام‌های جدی برای توسعه روابط بردارند

ایران و ازبکستان باید گام‌های جدی برای توسعه روابط بردارند

رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ازبکستان و ایران که در تاشکند برگزار شد، تدوین استراتژی‌های جدید برای تقویت روابط را از اهداف این همایش برشمرد و بر لزوم برداشتن گام‌های جدی از سوی هر دو طرف تأکید کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، و کشاورزی ایران در جریان سفر به ازبکستان، به همراه هیات تجاری کشورمان در همایش تجاری ازبکستان و ایران که توسط اتاق بازرگانی تاشکند برگزار شد، حضور پیدا کرد و در سخنرانی خود، بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

متن کامل سخنرانی رئیس اتاق ایران

سفرای محترم دو کشور،

صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی محترم ایران و ازبکستان،

خانم ها و آقایان؛

مایه مسرت است که امروز در همایش اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان و در جمع مقامات و فعالان اقتصادی دو کشور حضور داریم و در ابتدا از مهمان نوازی و برنامه ریزی های صورت گرفته توسط جناب آقای وهاب اف ریاست محترم اتاق و همکاران ایشان و دیگر دست اندرکاران برگزاری این رویداد باشکوه تشکر و قدردانی می کنم.

تدوین افق ها و استراتژی های جدید از مهمترین اهداف ما در این اجلاس است و امیدوارم برنامه های چند روزه تدارک دیده شده برای حضور هیات ایرانی در کشور دوست و همراه ازبکستان قرین توفیق بوده و نقطه عطفی برای گسترش همکاری های مشترک در همه زمینه ها و تنوع بخشی در همکاری های  اقتصادی فی مابین باشد.

مایلم تصریح نمایم در فضای جدید همکاری های دو کشور، ضرورت دارد برای گسترش روابط گام‌هایی جدی و تازه برداشته شود. بهره گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بالقوه موجود می‌تواند تضمین کننده روابط بلندمدت اقتصادی میان فعالان اقتصادی ایران و ازبکستان باشد.

قرابت های فرهنگی و دوستی دو ملت و علاقه برای همکاری در میان دو ملت و هم دو دولت قابل توجه است. چنانکه در سال‌های اخیر سه سفر در سطح ریاست جمهوری صورت گرفته است. سفر رسمی دوجانبه جناب آقای رئیسی، رئیس‌جمهور فقید کشورمان به ازبکستان پس از وقفه‌ای ۲۰ ساله در سال ۱۴۰۱ و متقابلاً سفر رئیس‌جمهور ازبکستان به تهران در خرداد ۱۴۰۲ و سفر رئیس‌جمهور فقید کشورمان به تاشکند در آبان ۱۴۰۲، ضمن ایجاد تحولات مثبت در مناسبات جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان زمینه گسترش بیش‌ازپیش روابط دو کشور را فراهم نمود.

در حال حاضر نیز استقرار دولت جدید در ایران با شعار رفع موانع تجارت خارجی، نوید بخش فصل تازه ای از همکاری های اقتصادی ایران بویژه با کشورهای منطقه است.

بدون شک دستیابی به این اهداف نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه های مختلف بانکی و مالی ، حمل و نقل، توسعه گمرکات، تعدیل تعرفه های تجاری، موضوعات استاندارد و تبادل دانش فنی خواهد بود.

در حال حاضر هدف اولیه ما برای سال جاری، افزایش حدود ۵۰۰ میلیون تجارت فعلی به رقم یک میلیارد دلار است و امیدواریم تا پایان سال به این موفقیت دست یابیم. ظرفیت های بی شمار اقتصادی در دستان پر توان فعالان اقتصادی دو کشور است و این اشتیاقی که امروز برای همکاری شرکت ها مشاهده می شود، لازم است توسط سیاست گذاران و مقامات دو کشور بسیار جدی گرفته شود.

سرمایه گذاری مشترک بخش های خصوصی ایران و ازبکستان در هر دو کشور یکی از مباحث مهم همکاری است که به جهت ایجاد روابط پایدار و بلندمدت اقتصادی، مورد توجه ویژه می باشد. این سرمایه گذاری ها لازم است بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد. از کلیه صنعتکاران دو کشور دعوت می نمایم با تشکیل کمیته صنعتی، ضمن بررسی امکانات و توانمندی های صنعتی دو کشور نسبت به سرمایه گذاری مشترک در پروژه ها و صنایع دارای مزیت نسبی در ایران و ازبکستان اقدام نمایند.

در بخش همکاری های تجاری، موضوع زیرساختی مهم، موانع تعرفه ای موجود است. تعرفه ها و عوارض واردات کالاهای ایرانی به ازبکستان در مقایسه با برخی کشورهای دیگر، با سد تعرفه های بالاتری روبرو است. با این حال باید در نظر داشت دو کشوری که اقدام اساسی در بخش تعرفه ها به صورت متقابل صورت ندهند، قادر نخواهند بود از مزیت های بازار یکدیگر بهره کافی ببرند و این مبنای مهمی برای همکاری است. کشور جمهوری اسلامی ایران علی رغم تحریم های ظالمانه در بسیاری از زمینه ها ازجمله حوزه تولید ماشین آلات، فرآوری محصولات، مصالح ساختمانی  و فولاد و .. با بهره گیری از دانش علمی روز، صاحب موفقیت های بزرگ شده که جذابیت بالایی برای بازارهای منطقه دارد.  

دو کشور ایران و ازبکستان، صاحب پتانسیل های مهمی در حوزه های محتلف اقتصادی در منطقه  هستند که در صورت رفع موانع این چنینی، شاهد رشد چشم گیر مبادلات و همکاری ها خواهیم بود.

موضوع مهم دیگر در حوزه تبادلات مالی و ایجاد محدودیت هایی است که از سال گذشته در برخی زمینه ها شامل حال کالاهایی شده که اساسا خارج از حوزه تحریم های اقتصادی هستند و نیاز است با مساعدت دولت محترم ازبکستان این مشکل مرتفع گردد.

موضوع مهم دیگر که از دغدغه های ما برای افزایش تجارت دو کشور است، موضوع تسهیل در حوزه حمل و نقل است تا هزینه تمام شده تبادل کالا میان دو کشور با فاصله نزدیک کاهش یابد. همچنین  همکاری های ترانزیتی میان ایران و ازبکستان و بهره گیری فعالان اقتصادی از امکانات و مزایای مناطق آزاد تجاری، بنادر و حمل ونقل جاده ای و ریلی دو کشور همواره از موضوعات مهم همکاری فیمابین است. ایران از نظر جغرافیایی در منطقه ای از جهان قرار دارد که تجارت از طریق مسیرهای ترانزیتی آن برای همه سودمند می باشد و از کریدورهای  شمال-جنوب و شرق- غرب برخوردار است. از اینرو فعالان اقتصادی وسرمایه گذاران ازبکستانی را به سرمایه گذاری در پروژه کریدور بین المللی  شمال – جنوب و پروژه ساحل مکران جاسک دعوت می نمایم.

امیدواریم شاهد همکاری های بیشتر مجامع خصوصی و اتاق های بازرگانی دو کشور باشیم. تبادل اطلاعات و قوانین تجاری برای آشنایی بیشتر بازرگانان و تبادل هیات های تجاری و مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی دو کشور برای معرفی توانمندی‌های صنعتی طرفین در افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان راهگشا خواهد بود. لازم است برگزاری سمینارهای مشترک جهت آشنایی بازرگانان با پتانسیل ها و امکانات اقتصادی و بازرگانی یکدیگر

کشور ازبکستان یکی از کشورهای مهم و هدف ما برای همکاری و توسعه مرودات در تمام زمینه ها بویژه اقتصادی است. امیدوارم با تبادل نظرات و مذاکرات دو جانبه میان فعالان اقتصادی و شرکت های ایرانی و ازبکستانی، شاهد گسترش هرچه بیشتر روابط فیمابین در زمینه های تجارت ، صنعت وسرمایه گذاری مشترک و حرکت به سمت ایجاد روابط بلندمدت اقتصادی باشیم.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *