Img20241013095231592 650x330 - ایجاد و توسعه صنایع باید طبق آمایش سرزمین باشد

ایجاد و توسعه صنایع باید طبق آمایش سرزمین باشد

در نشست شورای گفت‌وگوی استان خراسان شمالی با اشاره به بروز مشکلاتی برای مردم به‌واسطه نزدیک شدن شهرها به مناطق صنعتی و فرودگاه، بر لزوم ایجاد و توسعه صنایع بر اساس آمایش سرزمین و افق بلندمدت تأکید شد.

استاندار خراسان شمالی گفت: ایجاد و توسعه صنایع باید طبق آمایش سرزمین باشد و افقی طولانی‌مدت برای عمر مفید تجهیزات و امکانات خط تولید آن در نظر گرفته شود تا در آینده دچار مشکل و چالش نشود.

محمدرضا حسین نژاد در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی استان خراسان شمالی اظهار کرد: اکنون برخی از واحدهای مسکونی در نزدیکی صنایع قرار گرفته‌اند که واحدهای تولیدی برای توسعه با مشکل مواجه هستند و همچنین بعضاً برای ساکنان آن مناطق نیز مشکلات زیست‌محیطی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: ایجاد صنایع و کارخانه‌ها و همچنین زیرساخت‌ها باید با افق‌های طرح‌های توسعه‌ای در فضاهایی ساخته شوند که در آینده نزدیک با مشکلاتی مواجه نشوند.

استاندار خراسان شمالی گفت: به‌طور مثال اکنون فرودگاه در نزدیکی ساکنان شهری قرار گرفته است و یا اهالی روستای بیدک به شهرک صنعتی بیدک نزدیک‌تر شده‌اند.

وی با بیان اینکه افق دور باید برای صنایع، زیرساخت‌ها و کارخانجات اندیشیده شود تصریح کرد: اکنون برخی از صنایع برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای با مشکل مواجه شده‌اند چراکه نقاط مسکونی به آنان نزدیک شده است و حریم‌ها رعایت نشده است.

حسین نژاد در بخش دیگری از سخنانش به پنجره واحد نیز اشاره‌ای کرد و افزود: تمامی فعالیت‌ها، ارائه مجوزها و سایر موارد در پنجره واحد دیده شده است و دستگاه‌های عضو هرکدام نقش خود را اعمال می‌کنند.

وی ایجاد مسکن را یک اولویت دانست و گفت: با توجه به طرح جوانی جمعیت اکنون برای نهضت ملی مسکن زمین‌هایی از سوی دستگاه‌های مربوط برای این مهم اختصاص یافته است که برای ۲ شهر آشخانه و شیروان با مشکلاتی نیز مواجه بودیم.

استاندار خراسان شمالی بر تقویت صنایع و سرمایه‌گذاری نیز تأکید کرد و افزود: باید با توجه به برنامه و افق طولانی‌مدت صنایع، شهرک‌ها صنعتی و نواحی ایجاد کنیم تا در آینده نزدیک با مشکلاتی مواجه نشوند.

وی در بخش دیگری از نشست بر ارتقای صنایع برای رعایت مسائل زیست‌محیطی تأکید کرد و افزود: نباید اکنون این صنایع با تجهیزات و امکانات قدیمی خود رضایت داشته باشند بلکه باید طبق فناوری‌های جدید در این راستا پیش‌قدم باشند چراکه در برخی از موارد باید با ایجاد فیلترهای قوی و رعایت استانداردها سکونت نیروهای کارگری و سایر موارد در نزدیک صنایع فراهم خواهد شد.

عبدالله خدابنده، عضو هیات رئیسه اتاق بجنورد نیز در این نشست گفت: گسترش واحدهای مسکونی در روستاها و اطراف شهرها بعضاً مشکلاتی برای طرح‌های توسعه‌ای صنایع استان ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: اکنون برخی از صنایع از ناحیه طرح‌های توسعه‌ای روستاها با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

همچنین رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالیات و تأمین اجتماعی اتاق بجنورد، گفت: در استان خراسان شمالی به دلیل مشکلات زیرساختی، نبود حمل‌ونقل هوایی و ریلی و نبود بزرگراه سرمایه‌گذاران خارجی و غیربومی کمتر استقبال نشان داده‌اند.

زهرا معینی افزود: اکنون بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی استان در این خطه سرمایه‌گذاری خواهند کرد که بعضاً با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که برای حفظ سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال، رونق تولید و توسعه کسب‌وکارها باید موردحمایت قرار گیرند.

وی تصریح کرد: متأسفانه اکنون برخی از صنایع برای ایجاد و توسعه طرح‌های خود با مشکلاتی مواجه هستند که ازجمله کارخانه قند شیروان است چراکه شهرک مسکونی در نزدیکی این صنعت وجود دارد.

عضو اتاق بجنورد گفت: اکنون شهر حصار گرمخان نیز در نزدیک پتروشیمی قرار دارد که این صنعت بزرگ نیز برای طرح‌های توسعه‌ای با مشکلاتی مواجه خواهد شد چراکه در زمان اجرا مسائل زیست‌محیطی برای ساکنان این شهر در نظر گرفته خواهد شد.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *