حمید زادبوم
زادبوم

اوراسیا، تجربۀ توسعۀ تجارت

معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران،  در سخنرانی خود در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اوراسیا،  موافقتنامه موقت تجارت آزاد کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به عنوان اولین توافق با یک اتحادیه اقتصادی،  تجربۀ مهم و جدیدی در راستای توسعۀ تجارت و اقتصاد  ایران توصیف کرد.

پایگاه خبری دنیای برند به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در این همایش با اشاره به روند مذاکرات موافقتنامه اوراسیا اظهار داشت: پس از دوسال مذاکره، در اردیبهشت سال ٩٧با توافق طرفین روی ۸۶۲ ردیف تعرفه، ۳۶۰ ردیف تعرفه از سوی ایران و ۵۰۲ ردیف تعرفه از سوی اوراسیا امضا و از ۵ آبان‌ماه امسال به مرحلۀ اجرا گذاشته شد.

وی با تأکید بر اینکه از نظر رئیس جمهوری کشورمان، باید مرکز توسعه تجارت با اوراسیا داشته باشیم، افزود: پیش‌بینی می‌شود که از سال دوم که موافقت نامه موقت تجارت آزاد به صورت پلکانی به تجارت آزاد برسد، سهم تجارت ما با کشور‌های اوراسیا به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار برسد که با باز کردن هوشمندانۀ درهای کشور بر مبنای مطالعات علمی و افزایش تعاملات بین‌المللی می‌توانیم به بهترین شکل از فرصت پیش رو بهره ببریم.

معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، بیان داشت: حجم تجارت کشور‌های اتحادیه اوراسیا در سال ۲۰۱۸، حدود ۸۶۶ میلیون دلار بوده است که از مجموع این تجارت سهم ایران تنها ۲.۶ میلیارد دلار به کمتر از ۰.۳ درصد می‌رسد که با توجه به آنکه ۳ کشور از مجموع ۵ کشور اتحادیه اوراسیا در همسایگی ما قرار دارند، از این رو این موافقت‌نامه فرصت مناسبی برای بهره‌مندی حداکثری است.

وی همچنین در خصوص موافقتنامه تجارت ترجیحی با آذربایجان گفت:  مذاکرات مقدماتی در خصوص این موافقتنامه را  با ۲۵ قلم کالا آغاز کرده‌ایم که از یک ماه آینده مذاکرات بر روی متن و اقلام موافقتنامه شروع می‌شود. همچنین در حال مذاکره با پاکستان برای تبدیل موافقتنامه تجارت ترجیحی به موافقتنانه تجارت آزاد هستیم.

همچنین ببینید

Img20240420092450178 310x165 - زیرساخت‌های صادراتی مرز مهران، روبروی پایانه جدید عراق ایجاد شود

زیرساخت‌های صادراتی مرز مهران، روبروی پایانه جدید عراق ایجاد شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: کشور عراق از سال ۱۳۹۶ نسبت …