nvidia success factors 910x600 1 660x330 - انویدیا رکورد شکست و به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شد

انویدیا رکورد شکست و به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شد

با ثبت رکورد جدید در ارزش سهام، انویدیا توانست اپل را پشت سر گذاشته و عنوان ارزشمندترین شرکت جهان را به خود اختصاص دهد.

داده‌های شرکت تحلیلگر LSEG نشان می‌دهد که ارزش سهام شرکت انویدیا در بازار برای مدت کوتاهی به ۳٫۵۳ هزار میلیارد دلار رسید که کمی بالاتر از ۳٫۵۲ هزار میلیارد دلار اپل است.

انویدیا روز خود را با ۰٫۸ درصد افزایش ارزش بازار برابر ۳٫۴۷ هزار میلیارد دلار به پایان رساند، درحالی‌که سهام اپل ۰٫۴ درصد افزایش یافت و ارزش سازنده آیفون را به ۳٫۵۲ هزار میلیارد دلار رساند.

در ماه ژوئن، انویدیا برای مدت کوتاهی و پیش از اینکه مایکروسافت از او سبقت بگیرد، به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل شد. ارزش بازار این سه غول فناوری چندین ماه است که سر به فلک کشیده است. ارزش بازار مایکروسافت به ۳٫۱۸ هزار میلیارد دلار رسید و سهام آن ۰٫۸ درصد افزایش یافت.

تراشه ساز سیلیکون ولی تأمین‌کننده اصلی پردازنده‌های مورداستفاده در محاسبات هوش مصنوعی است و این شرکت به بزرگ‌ترین برنده رقابت بین مایکروسافت، آلفابت، متا و دیگر وزنه‌های سنگین تسلط بر فناوری در حال ظهور هوش مصنوعی تبدیل‌شده است.

سهام انویدیا که از دهه ۱۹۹۰ به‌عنوان طراح پردازنده‌های بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود، در ماه اکتبر تاکنون حدود ۱۸ درصد افزایش‌یافته است و پس‌ازآن که OpenAI، شرکت پشتیبان ChatGPT، از سرمایه‌گذاری ۶٫۶ میلیارد دلاری خود در این حوزه خرداد را اعلام کرد، جریان سودآوری این شرکت ادامه‌دار شد.

سهام‌ انویدیا و سایر شرکت‌های سازنده تراشه‌های نیمه‌رسانا روز جمعه پس‌ازاینکه سازنده ذخیره‌سازی داده وسترن دیجیتال از سود سه‌ماهه بیشتر از حد انتظار خود خبر داد، افزایش یافت و خوش‌بینی در مورد افزایش تقاضا از سوی مراکز داده را تقویت کرد. به گفته کارشناسان اکنون شرکت‌های بیشتری از هوش مصنوعی در کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند و تقاضا برای تراشه‌های انویدیا همچنان قوی است.

سهام انویدیا از روز سه‌شنبه به بالاترین سطح خود رسیده است و در همین حال، اپل با تقاضای اندک برای گوشی‌های هوشمند خود دست‌وپنجه نرم می‌کند. فروش آیفون در چین در سه‌ماهه سوم ۰٫۳ درصد کاهش یافت، درحالی‌که فروش گوشی‌‌های تولیدشده توسط شرکت هواوی، از رقبای اصلی اپل، ۴۲ درصد افزایش یافته است.

درحالی‌که اپل قرار است نتایج درآمد سه‌ماهه خود را روز پنجشنبه گزارش دهد، تحلیلگران به‌طور متوسط ​​افزایش درآمد آن را نسبت به سال گذشته ۵٫۵۵ درصد پیش‌بینی و حدود ۹۴٫۵ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. این پیش‌بینی برای انویدیا از رشد درآمدی نزدیک به ۸۲ درصدی برابر ۳۲٫۹ میلیارد دلار خبر می‌دهد.

سهام انویدیا، اپل و مایکروسافت تأثیر زیادی بر بخش فناوری باارزش و همچنین بازار سهام آمریکا دارند، به‌طوری‌که این سه سهام حدود یک‌پنجم شاخص S&P ۵۰۰ را به خود اختصاص داده است.

خوش‌بینی در مورد چشم‌انداز بازار هوش مصنوعی، انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو به‌طور قابل‌توجهی نرخ‌های بهره آمریکا را پایین خواهد آورد به افزایش شاخص S&P ۵۰۰ به بالاترین سطح در هفته گذشته کمک کرده است.

براساس داده‌های Trade Alert، موسسه ارائه‌دهنده تجزیه‌وتحلیل بازار، سودهای عظیم انویدیا به افزایش جذابیت سهام برای معامله‌گران کمک کرده است. سهام این شرکا در سال جاری تاکنون نزدیک به ۱۹۰ درصد افزایش‌یافته است زیرا رونق هوش مصنوعی مولد منجر به یک سری پیش‌بینی‌های موفق از سوی شرکت انویدیا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *