Img20240922153610624 650x330 - المپیکی‌ها و پاداش‌هایی که روی «زمین» مانده است

المپیکی‌ها و پاداش‌هایی که روی «زمین» مانده است

در حالی اهدای زمین معارض‌دار به قهرمان المپیک پاریس حاشیه‌ساز شده که در ۲ دهه گذشته وعده‌های دولت مانند اهدای زمین در مناطق مسکونی و شهرک صنعتی و ساخت شهرک مدال برای مدال‌آوران تاکنون اجرایی نشده و روی زمین مانده است.

اهدای زمین و آپارتمان به مدال‌آوران المپیک از جمله پاداش‌هایی است که در کشورمان برای قهرمانان در نظر گرفته می‌شود و در دوره‌های مختلف خبرهای زیادی درباره وعده‌های مسئولان در این رابطه منتشر شده است. حال در شرایطی بیش از یک ماه از پایان المپیک پاریس می‌گذرد که پس از بازگشت مدال‌آوران به کشورمان، از سوی مسئولان مختلف استان‌ها و دولت، وعده‌های زیادی درباره اهدای پاداش به این افتخارآفرینان داده شده است.

مانند دوره‌های گذشته اهدای زمین یکی از پاداش‌های مسئولان و نهادهای مختلف برای مدال‌آوران کاروان ایران در پاریس است. آرین سلیمی، قهرمان تکواندوی المپیک که کشورمان را پس از ۱۶ سال،  این رشته را ورزشی در المپیک دوباره صاحب مدال طلا کرد، یکی از قهرمانانی است که پس از بازگشت به ایران و در مراسمی که در زادگاهش کرمانشاه برای او برگزار شد، از سوی مسئولان یک زمین به‌عنوان پاداش به وی اهدا شد، قطعه زمینی که در روزهای اخیر خبرساز شده و حرف و حدیث‌های زیادی درباره آن مطرح‌شده، زمینی که سلیمی آن را معارض‌دار و با ارزش پایین‌تر از قیمت اعلام‌شده مسئولان عنوان کرده است، انتقادهایی که واکنش مسئولان وزارت راه و شهرسازی را به همراه داشت تا این پاداش حاشیه‌ساز شود.

پاداشی که معارض پیدا کرد

۲۶ مرداد گذشته، در حاشیه مراسم نماز جمعه کرمانشاه، مسئولان استان کرمانشاه از سلیمی، دارنده مدال طلای المپیک پاریس، تقدیر کردند. در این آیین، یک قطعه زمین از سوی نماینده ولی‌فقیه در استان و استاندار کرمانشاه به قهرمان کرمانشاهی اهدا شد.

پس از اهدای این پاداش اعلام شد که «بر اساس ارزیابی کارشناسان راه و شهرسازی، ارزش این زمین ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است. اقدامات لازم جهت سند این زمین برای قهرمان کرمانشاهی المپیک توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در حال انجام است.»

پس از این مراسم بود که وزیر وقت راه و شهرسازی، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی X(توییتر سابق) از واگذاری زمین به همه مدال‌آوران المپیک خبر داد تا مشخص شود که این پاداش سراسری است و به بقیه قهرمانان هم اهدا خواهد شد.

مهرداد بذرپاش ۲۶ مرداد در این پست نوشت: «به قهرمانان و مدال‌آوران عزیز و پرافتخار المپیک و پارالمپیک پاریس یک قطعه زمین تقدیم می‌شود.»

با این حال یک ماه پس از این مراسم، اواخر هفته گذشته، سلیمی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره پاداش طلای المپیک، به انتقاد از زمین اهدا شده توسط مسئولان استان کرمانشاه، پرداخت: «صحبت‌هایی عنوان شده بود که مسئولان کرمانشاه یک زمین ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی به من هدیه دادند، اما آن زمین ۱۱ صاحب دارد. یک صاحب آن هم‌باشگاهی من است به من گفت مبارکت باشد، اما اگر بخواهی ما را هم کنار بزنی باز آن زمین ۱۰ صاحب دیگر دارد. ارزش آن هم ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نیست و فقط ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان ارزش دارد!»

البته حواشی به وجود آمده درباره اهدای زمین به سلیمی، تازگی ندارد و در دوره‌های گذشته هم پرداخت چنین پاداش‌هایی مانند زمین یا آپارتمان، با چالش‌ها و حواشی زیادی روبرو بوده است. به‌عنوان نمونه، محمد نصرتی، مدافع اسبق تیم ملی فوتبال، سال گذشته در مصاحبه‌ای روایت عجیبی از سرنوشت اهدای آپارتمان به بازیکنان تیم ملی فوتبال پس از صعود به جام‌جهانی ۲۰۰۶ مطرح کرد.

نصرتی دی‌ماه ۱۴۰۲ گفته بود: «آن زمان احمدی‌نژاد که شهردار تهران بود، قرار بود در بلوار نواب به ما آپارتمان بدهد که نداد بعد قالیباف شهردار شد به ما حدود ۱۸ میلیون و پانصد هزار تومان پول داد. روی هم رفته حدود صد میلیون پاداش دادند که پول کمی نبود، چون قیمت آپارتمان‌ها در آن زمان حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان بود.»

حالا یک سال پس از افشاگری نصرتی، حواشی زمین اهدایی به سلیمی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، با واکنش مسئولان وزارت راه روبرو شد. در این رابطه دیروز، رامین الماسی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، معارض داشتن زمین سلیمی را رد کرد: «قانونی برای اهدای زمین به قهرمان ورزشی وجود ندارد و تاکنون نیز چنین اقدامی انجام نشده، اما با توجه به اقدام شایسته و ارزشمند این ورزشکار جوان و با دستور استاندار مقرر شد در سایت جوانی جمعیت که به خانواده‌های دارای سه فرزند زمین اهدا می‌شود یک قطعه برای آرین سلیمی در نظر گرفته شود و با مقام عالی وزارت نیز هماهنگی‌ها انجام شد. بلافاصله برای انجام کارهای قانونی اقدام شد و زمین اکنون به ایشان تحویل داده شده و هیچ‌گونه معارضی ندارد.»

او حتی پیشنهاد جابجایی زمین را مطرح کرد: «با آرین سلیمی تماس گرفتیم و وی به ما هم گفت چند نفر نسبت به این زمین ادعای مالکیت دارند. از وی خواستیم آنها را به ما معرفی کند، اما وی گفت این موضوع را از کسی شنیده است. حتی به آقای سلیمی گفتیم اگر تمایل داشته باشند این زمین را جابه‌جا می‌کنیم.»

مصوبه‌هایی که روی کاغذ ماند

با وجود تمام این حواشی، دولت در ۲ دهه اخیر علاوه بر پاداش سکه و پول نقد، در تلاش بوده است تا اهدای زمین به مدال‌آوران المپیک، به صورت مصوبه شکل اجرایی و عملی به خودش بگیرد، هدفی که البته تاکنون موفق به اجرای آن نشده است.

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - المپیکی‌ها و پاداش‌هایی که روی «زمین» مانده است

از جمله این تلاش‌ها می‌توان به مصوبه هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی ایران برای اهدای ۵ هزار متر زمین به مدال‌آوران المپیک اشاره کرد.

 ۴ اسفند ۸۱ بود که اعلام شد: براساس درخواست کمیته ملی المپیک و همکاری وزارت صنایع و معادن و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، تسهیلات ویژه‌ای در زمینه واگذاری زمین به دارندگان مدال‌های ورزشی المپیک در نظر گرفته شده است.

به استناد مصوبه هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی ایران و برابر طرح مصوب سازمان‌های صنایع و معادن استان‌ها، به قهرمانانی که از سوی کمیته ملی المپیک معرفی شوند، زمینی به مساحت حداکثر پنج هزار مترمربع بدون دریافت پیش‌قسط، جهت انتفاع از تاسیسات تعلق خواهد گرفت و تمامی حقوق بهره‌برداری از تاسیسات طی ده قسط سه‌ماهه به شرح زیر از دارندگان زمین دریافت خواهد شد. همچنین اعلام شد که نمایندگی شرکت شهرک‌های صنعتی ایران در استان‌ها به صورت مستقل می‌توانند، اقساط باقیمانده حقوق بهره‌برداری از تاسیسات را به قهرمانانی که در شرایطی خاص و ویژه قرار دارند، ببخشند.

علاوه بر این ۲۳ اردیبهشت ۹۵ و پیش از اعزام کاروان ورزش ایران به المپیک ۲۰۱۶ ریو، محمود گودرزی وزیر وقت ورزش، در نامه‌ای به وزیر مسکن و شهرسازی خواستار اختصاص زمین در شهرهای جدید برای دارندگان مدال‌های طلا، نقره و برنز شد.

پس از این نامه‌نگاری، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور وقت، با توجه به اهمیت و نقش مدال‌آوران در اعتلای نام ایران و ایجاد غرور ملی، موافقت دولت تدبیر و امید را با درخواست وزرای ورزش و جوانان و راه و شهرسازی اعلام کرد.

این دو مصوبه، نمونه‌هایی از وعده‌های دولت‌های مختلف برای اهدای زمین به مدال‌آوران المپیک است، مصوبه‌هایی که تنها روی کاغذ مانده است و کمتر سودی از آن به مدال‌آوران رسیده و به نظر می‌رسد در زمان‌های مختلف، تنها یک ابزار تبلیغاتی بوده و پس از گذشت زمان به فراموشی سپرده شده است.

وعده اهدای آپارتمان در شهرک مدال

با وجود تلاش‌های ناکام دولت برای قانونی کردن اهدای زمین به‌عنوان بخشی از پاداش به مدال‌آوران المپیک، سال گذشته کیومرث هاشمی، وزیر وقت ورزش و جوانان از طرحی بلندپروازانه به نام ساخت شهرک مدال و اهدای آپارتمان به آنها خبر داد. ساخت مسکن برای قهرمانان در شرایطی اعلام شد که پاداش اهدای زمین به این مدال‌آوران همچنان روی زمین مانده بود.

۵ آذر ۱۴۰۲، هاشمی بود که از پیشنهاد به رئیس‌جمهور وقت برای احداث شهرک مدال خبر داد: «در بحث قهرمانان، پیشنهاد داده شد که یک شهرکی را تحت عنوان شهرک مدال برای مدال‌آوران در تهران آماده شود. آن‌هم به این شکل است که زمینش را به صورت رایگان وزارت ورزش تأمین می‌کند و وزارت مسکن و شهرسازی کار ساخت و سازش را انجام می‌دهد، شهرداری تهران هم امور مربوط به مجوزهای لازم را پیگیری خواهد کرد. در نتیجه بتوانیم هزار واحد مسکونی را طی چهار سال آماده کنیم. آن دسته از مدال‌آورانی که مدال کسب می‌کنند، بیشتر از هزار نفر در المپیک، پاراالمپیک، آسیایی، پاراآسیایی، قهرمانی جهان نیستند. یک آیین‌نامه مشترکی که بین ما و وزارت مسکن و شهرسازی است تقدیم دولت می‌شود، هیئت وزیران تصویب می‌کند، طبق آن آیین‌نامه، مسکن در اختیار آنها قرار می‌گیرد.»

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - المپیکی‌ها و پاداش‌هایی که روی «زمین» مانده است

 وزیر وقت ورزش و جوانان عنوان کرد که این طرح متعلق به کل کشور است: «این طرح برای کل کشور است. فقط برای تهران نیست، ما نگاه‌مان ملی است. آن مدال‌آوری که از یک روستای کوچکی آمده افتخار کسب کرده، قهرمان جهان شده، ما وظیفه داریم به این هم خدمت بکنیم. چرا ما تهران را انتخاب کردیم؟ علتش این بوده بارها اتفاق افتاده یک زمینی به یک ورزشکاری دادند، گلایه کرده که «این زمینی که به من در این شهرستان دادید، با ده متر زمینی که در آن کلانشهر به آن ورزشکار دادید، اصلاً قابل مقایسه نیست.» لذا ما با توجه به اینکه یک شرایط یکسانی به وجود بیاوریم گفتیم تهران و زمینش هم در تهران وجود داشت. آن روستایی دورافتاده که مدال کسب می‌کند با آن کسی که از کلانشهری می‌آید مدال کسب می‌کند، هیچ فرقی بین این‌ها وجود ندارد.»

هاشمی، تیرماه امسال هم در حاشیه بازدید از پروژه در حال احداث استخر سرپوشیده شهر شال استان قزوین، آخرین وضعیت ساخت شهرک مدال را این‌طور تشریح کرد: «این طرح در کمیسیون‌های دولت مطرح‌شده که با نهایی شدن آن می‌توانیم دغدغه خانه‌دار شدن المپیکی‌ها را برطرف کنیم.»

حال باید منتظر ماند و دید که طرح شهرک مدال هم به سرنوشت طرح‌های دیگر واگذاری زمین به مدال‌آوران دچار می‌شود یا این بار قرار است دغدغه مسکن ورزشکاران برطرف شود و مثل امروز نباشد که همان زمین‌های اهدایی به مدال‌آوران دارای معارض  است و آنها را دچار دردسر می‌کند!

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *