Img20241019102441728 650x330 - اقتصاد ایران نیازمند ایجاد شبکه پیوسته و خوشه‌سازی بنگاه‌های اقتصادی است

اقتصاد ایران نیازمند ایجاد شبکه پیوسته و خوشه‌سازی بنگاه‌های اقتصادی است

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با برشمردن امتیازات بنگاه‌های بزرگ کشور و همچنین نیاز به توسعه و تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط، بر لزوم ایجاد شبکه و خوشه سازی بنگاه‌های اقتصادی تأکید کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، پیوستگی بنگاه‌های صنعتی را ازجمله موضوعات مغفول مانده عنوان کرد و افزود: بی‌توجهی به بنگاه‌های کوچک و متوسط و غفلت از توسعه آنها به این معنا نیست که بنگاه‌های بزرگ مناسب نیستند؛ بلکه تنها بنگاه‌های بزرگ می‌توانند تکنولوژی را جذب کرده و گذار از تکنولوژی و همچنین توسعه را ایجاد کنند.

حجت میرزایی در صد و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی راهکارهای رفع میانه گمشده در این استان، افزود: بنگاه‌های بزرگ امتیازاتی نظیر مانند تاب‌آوری بالاتر، آسیب‌پذیری کمتر، نیازمندی مردم و دولت به آنها و… دارند؛ اما در کشور و استان کرمان به یک شبکه پیوسته از بنگاه‌های اقتصادی و خوشه سازی احتیاج داریم تا شبکه‌ای درهم‌تنیده از بنگاه‌های کوچک و متوسط شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های خودرو، فرش، مرکبات، مس و معدن ازجمله موضوعاتی است که در استان کرمان می‌توان برای آنها خوشه سازی انجام داد، تأکید کرد: آنچه ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند، ایجاد شبکه زنجیره‌ای است و خوشه‌ها در کرمان باید شناسایی شوند.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران تصریح کرد: علاوه بر خوشه سازی در استان کرمان به انتقال فناورانه نیاز داریم و باید از فناوری پایین به سمت فناوری بالا و حرکت به سمت تولید مبتنی بر نوآوری از طریق شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان پیش رویم.

وی با بیان اینکه ما به سه گذار در استان کرمان نیاز داریم، گفت: در وهله نخست، گذار از بنگاه‌های خرد به بنگاه‌های خوشه‌ای، مرحله دوم، گذار ساختاری از تولید کشاورزی، معدنی و صنعتی به سمت خدمات و گام سوم، گذار فناورانه از فناوری‌های اولیه به سمت فناوری‌های بالاست که باید در استراتژی توسعه استان تعریف و تبدیل به پروژه شود.

میرزایی، مسیر توسعه استان کرمان در ۵۰ سال گذشته را بی‌نظیر خواند و بیان کرد: این مسیر درنتیجه تعامل شکل گرفته در استان کرمان و همچنین شکل‌گیری آژانس محوری توسعه در کرمان است.

 

استان کرمان با حذف میانه گمشده به پایگاه قوی صنعتی تبدیل می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با بیان اینکه با توجه به صنایع کوچک و متوسط، تولید صادرات محور و ایجاد ارزش‌افزوده می‌توان میانه گمشده را از بین برد، گفت: با حذف میانه گمشده، کرمان می‌تواند از پایگاهی قوی در بخش صنعت برخوردار شود.

سیدمهدی طبیب زاده، با اشاره به اینکه در طیف بنگاه‌های اقتصادی آنها را به خرد، کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم‌بندی می‌کنیم، افزود: در استان کرمان وجود بنگاه‌های بسیار خرد و یا بسیار بزرگ، بنیه صنعتی استان را ضعیف کرده و درنتیجه ارزش‌افزوده ایجاد نمی‌شود.

رئیس اتاق کرمان، عدم اشتغال‌زایی مناسب و نبود متخصصان را ازجمله نتایج میانه گمشده در استان کرمان دانست و ادامه داد: در صورت حذف نشدن میانه گمشده و از دست دادن این فرصت مغتنم، در سال‌های آینده به دلیل اتمام منابع معدنی، نبود اقتصاد صنعتی با تکنولوژی بالا و مبتنی بر دانش و علم، امکان اداره استان در آینده‌ای نه‌چندان دور وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه موضوعات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان کارشناسی شده مطرح می‌شود و مورد استقبال سیستم دولتی قرار می‌گیرد، بیان کرد: یکی از این موضوعات اقتصاد روستا بود که اقدامات خوب و نویدبخشی در حال انجام است و امیدواریم در موضوع میانه گمشده نیز بتوان این نقیصه را برطرف کرد.

نگاه رقابتی بین بنگاه‌های اقتصادی استان اصلاح شود

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه در استان و کشور همه فعالیت‌های اقتصادی از کسب و کارهای کوچک گرفته تا بنگاه‌های بزرگ اقتصادی موردنیاز جامعه و مردم است و هرکدام نقشی دارند، گفت: مشکل این است که این بنگاه‌ها نگاه رقابتی به یکدیگر دارند که باید اصلاح شود.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، افزود: بنگاه‌های بزرگ نباید به بنگاه‌های کوچک نگاه رقابتی داشته باشند، بلکه همه آنها قطعات یک پازل هستند که تأمین معیشت را بر عهده دارند.

وی با تأکید بر اینکه بنگاه‌های بزرگ باید بنگاه‌های کوچک را هدایت کنند، اظهار کرد: اگر این نگاه رقابتی اصلاح نشود مشکلات حل نخواهد شد و نقش اتاق برای اصلاح این نگاه بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام حمیدی، با اشاره به اهمیت تأمین نیازهای بنگاه‌های بزرگ از سوی بنگاه‌های کوچک و متوسط و لزوم ساماندهی این بنگاه‌ها در کرمان، افزود: موضوع مسئولیت‌های اجتماعی نیز باید در استان کرمان ساماندهی و بر اساس اولویت‌های مشخص شده هزینه شود.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از تشکیل منظم جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی عملیاتی شدن و تبدیل به برنامه شدن این مصوبات را نیز پیگیری کند.

مدیران غیربومی از دلایل مغفول ماندن صنایع کوچک و متوسط هستند

استاندار کرمان نیز با اشاره به اینکه در نمودار بنگاه‌های اقتصادی، بیشترین فراوانی باید مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط باشد درحالی‌که ابتدا و انتهای این نمودار شرکت‌های خرد و بزرگ قرار دارند، گفت: بعضی از موضوعات اقتضایی است که باید در سطح ملی پیگیری شود و ممکن است در بعضی از مناطق بنگاه بزرگی وجود نداشته باشد.

محمدمهدی فداکار، با بیان اینکه صنایع بزرگ پیشران و موتور اقتصاد هستند که می‌توانند برای بنگاه‌های کوچک و متوسط و سایر مجموعه‌ها ظرفیت ساز باشند، افزود: بنگاه‌های بزرگ باید به مجموعه‌های پایین‌دستی در استان کمک کنند.

وی در ادامه وجود شرکت‌های بزرگ در استان کرمان را فرصت مناسبی دانست و بیان کرد: وجود این شرکت‌ها برای استان ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند.

فداکار گفت: در کنار شرکت‌های بزرگ کرمان، شرکت‌های کوچک و متوسط شکل نگرفته و نسبت به این موضوع غفلت شده که بخشی از آن به دلیل وجود مدیران غیربومی است و بخشی دیگر نیز به دلیل سیاست‌گذاری‌ها و خواست مردم است.

استاندار کرمان، با بیان اینکه شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی خدمات زیربنایی ارائه نمی‌دهند و سرمایه‌گذار را خسته می‌کنند، تصریح کرد: برای ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها نباید قیدوبند گذاشت بلکه باید به هدفمند شدن طرح‌های اجرایی در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی کمک کرد.

وی موضوع تأمین مالی استان از سوی شرکت‌های بزرگ و همچنین تأمین نیازهای داخلی را موردتوجه قرار داد و گفت: اقدامات دستگاه‌های خدمات رسان بهتر شده اما ایده‌آل نیست بنابراین همه به‌ویژه اتاق بازرگانی باید کمک کنند تا سرمایه‌گذاری در استان با جدیت پیش رود.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *