63212177 660x330 - اعطای جایزه دکتر تقی‌خانی به ۵ محقق حوزه بیوشیمی و علوم زیستی

اعطای جایزه دکتر تقی‌خانی به ۵ محقق حوزه بیوشیمی و علوم زیستی

جایزه استاد محمد تقی‌خانی در حاشیه هجدهمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی بیوشیمی و بیولوژی مولکولی که در آبان سال جاری برگزار می‌شود، به ۵ محقق حوزه بیوشیمی و علوم زیستی اعطا می‌شود.

دکتر رضا مشکانی، رئیس انجمن بیوشیمی ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، علم بیوشیمی را اتفاقات شیمیایی در محیط‌های زیستی توصیف کرد و گفت: هر اتفاقی که در بدن ما رخ می‌دهد و یا هر دارویی که مصرف می‌کنیم و یا بروز بیماری بر پایه تغییرات شیمیایی است و ما اثرات بیوشیمیایی را بر روی بروز بیماری‌ها بررسی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بیوشیمی یا شیمی حیات، علم مطالعه ساختار و ویژگی‌های مواد موجود در سلول‌ها و بدن جانداران و بررسی واکنش‌های شیمیایی در آنها است، اظهار کرد: هجدهمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی بیوشیمی و بیولوژی مولکولی از ۲ تا ۴ آبان ماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران با هدف ایجاد بستر مناسب برای آشنایی، هم‌اندیشی و تبادل اطلاعات بین دانشجویان و اساتید داخل کشور برگزار می‌شود.

مشکانی، بیوشیمی بالینی و تشخیص مولکولی، روش‌های نوین تشخیصی در آزمایشگاه تشخیص طبی، مدیریت در بخش بیوشیمی آزمایشگاه تشخیص طبی، بیوشیمی سرطان، بیوشیمی تغذیه، بیوشیمی داروها، نانوبیوشیمی، بیولوژی مولکولی و بیوشیمی ساختارها را از محورهای این رویداد علمی دانست.

رئیس انجمن بیوشیمی ایران با اشاره به برگزاری پنل‌های تخصصی در این کنگره، خاطر نشان کرد: بخشی از این کنگره به تحقیقات اجرا شده در دانشگاه‌ها اختصاص داده شده است، تاکنون ۸۵۰ خلاصه مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده است و حضور افراد در این رویداد، ۱۵ امتیاز بازآموزی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه هجدهمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی بیوشیمی و بیولوژی مولکولی با همکاری فدراسیون بین‌المللی شیمی بالینی IFCC برگزار می‌شود، اظهار کرد: این فدراسیون معتبرترین فدراسیون جهان در حوزه تشخیص طبی است و انجمن بیوشیمی ایران عضو این فدراسیون است.

مشکانی با اشاره به حضور ۸ محقق خارجی در این کنگره، گفت: این محققان از کشورهایی چون کانادا، انگلستان، پاکستان، آلمان و ایتالیا هستند.

وی برگزاری نشستی در زمینه بررسی وضعیت بیماری‌های متابولیک مادرزادی و ارثی نوزادان را از دیگر برنامه‌های جنبی این رویداد نام برد و اظهار کرد: در این نشست در خصوص بیماری‌های مادرزادی نوزدان بحث و تبادل نظر خواهد شد.

مشکانی، اعطای جایزه محمد تقی‌خانی را از دیگر برنامه‌های هجدهمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی بیوشیمی و بیولوژی مولکولی ذکر کرد و گفت: استاد دکتر محمد تقی‌خانی از پیشکسوتان و بزرگان بیوشیمی است که ۳ دهه ریاست انجمن را بر عهده داشتند، ضمن آنکه ایشان پایه‌گذار علم بیوشیمی در مقاطع تحصیلات تکمیلی بودند.

وی افزود: جایزه دکتر تقی‌خانی در ۳ حوزه به ۳ نفر اعطا می‌شود که به این شرح است:

* اعطای ۳ جایزه محقق جوان دکتر محمد تقی‌خانی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های بیوشیمی و بیوشیمی بالینی کمتر از ۵۳ سال دارای مدارک بیوشیمی بالینی یا بیوشیمی و فعال در تحقیقات بیوشیمی؛

* اعطای یک جایزه محقق جوان دکتر محمد تقی‌خانی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان سایر رشته‌های علوم زیستی کمتر از ۵۳ سال و دارای مدارک دانشگاهی در یکی از رشته‌های علوم زیستی؛

* اعطای یک جایزه استاد فقید دکتر محمد تقی‌خانی برای کارکنان برتر آزمایشگاه‌ها کمتر از ۵۳ سال و دارای مدارک دانشگاهی در رشته علوم آزمایشگاهی.

رئیس انجمن بیوشیمی ایران گفت: علاوه بر اینها به ۵ پوستر برتر نیز جوایزی تعلق خواهد گرفت.

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *