شهر سالم

اسپانیا، سالم‌ترین کشور جهان

عوامل بسیاری در سلامت کشورها موثرند، بیشتر کشورهایی که از شاخص‌های سلامت برخوردارند توسعه‌یافته هستند.

پایگاه خبری دنیای برند، میزان آلودگی در این کشورها پایین است، سیستم درمانی باکیفیتی دارند و آب آشامیدنی پاکیزه در دسترس همگان است؛ اما از سوی دیگر کشورهای ناسالم آب آشامیدنی پاکیزه و خدمات درمانی مناسبی ندارند.

بیماری‌های شایع و آلودگی زیاد نیز منجر به بروز مشکلات، بیماری و مرگ در این کشورها می‌شود. شاخص امید به زندگی در کشورهای ناسالم پایین و میزان مرگ و میر نوزادان بالاست. کیفیت زندگی نیز در این کشورها از حد معمول پایین‌تر است.

شاخص جهانی سلامت بلومبرگ این عوامل را بررسی کرده تا سالم‌ترین و ناسالم‌ترین کشورهای دنیا را رتبه‌بندی کند. این عوامل عبارت‌اند از:

عوامل مضر برای سلامت (مصرف دخانیات، فشار خون بالا، چاقی) ،دسترسی به آب سالم ،امید به زندگی ،سوءتغذیه ،علل مرگ

کشورهای مختلف با توجه به این عوامل امتیازبندی شده‌اند. رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ نشان داد اسپانیا سالم‌ترین مردم جهان را دارد و این کشور از ۱۰۰ امتیاز ۹۲.۷۵ امتیاز را کسب کرده است. امید به زندگی در این کشور ۸۳.۵ سال است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۰ به ۸۵.۸ نیز برسد.

البته دخانیات و مشروبات اسپانیا مشهور است؛ اما تغذیه و سبک زندگی مردم این کشور به گونه‌ای است که این عوامل در رتبه‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند. تغذیه اسپانیایی‌ها سرشار از چربی‌های سالم و حبوبات است و کمتر گوشت قرمز و غذاهای فراوری‌شده مصرف می‌کنند. مردم اسپانیا میوه و سبزیجات زیادی می‌خورند و تا جایی که بتوانند پیاده‌روی می‌کنند. آمار افرادی که پیاده‌روی می‌کنند در اسپانیا بالاتر از تمام اروپاست و ۳۷ درصد از مردم به جای تردد با ماشین، پیاده به محل کار می‌روند. علاوه بر این، برنامه خدمات درمانی اسپانیا بسیار موفق است و در نظر دارند میزان پیشگیری از مرگ را به ۴۵.۴ درصد برسانند؛ یعنی یک نفر از ۱۰۰ هزار نفر.

بقیه کشورهایی که بعد از اسپانیا قرار گرفته‌اند ایتالیا، ایسلند، ژاپن و سوئیس هستند. عواملی مثل فعالیت‌های خارج از خانه و ورزش، کیفیت خدمات درمانی بالا و تغذیه مناسب در سالم بودن افراد این کشورها نقش مهمی دارد.

۱۰ کشور سالم دنیا عبارت‌اند از:

اسپانیا ،ایتالیا ،ایسلند ،ژاپن ،سوئیس،سوئد ،استرالیا ،سنگاپور ،نروژ ،لوگزامبورگ

منبع: بلومبرگ

شهر سالم

همچنین ببینید

محبوب ترین شبکه های اجتماعی

محبوب ترین شبکه های اجتماعی تا ژانویه ۲۰۲۳

پایگاه خبری دنیای برند، محبوب ترین شبکه های اجتماعی در سراسر جهان تا ژانویه ۲۰۲۳ …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x