19514070 317 660x330 - استودیو‌های اختصاصی تلوبیون برای نامزد‌ها فراهم می‌شود

استودیو‌های اختصاصی تلوبیون برای نامزد‌ها فراهم می‌شود

صداوسیما به‌عنوان مهم‌ترین رسانه کشور مثل همیشه پای کار آمد و از همه ظرفیت‌های خود در زمان کوتاه تبلیغات رسانه‌ای استفاده کرد تا در فضایی کاملا عادلانه، ضمن بالا بردن مشارکت، در انتخاب بهترین رئیس‌جمهور، مخاطبان خود را یاری کند. با نگاهی به عدالت رسانه‌ای همه امکانات در اختیار نامزد‌های ریاست‌جمهوری قرار داده شد تا آنان با بیان برنامه‌ها و اهدافشان، نظر مخاطبان را جلب و در این رقابت برابر و عادلانه شرکت کنند.  

در این بین، داوطلبان ورود به ساختمان پاستور، همچون ادوار گذشته از فضا‌ها و ابزار‌های متنوع و متفاوتی برای تبلیغ برنامه‌ها و ارتباط با مخاطبان و رای‌دهندگان استفاده کردند. رسانه ملی علاوه بر اختصاص فضا‌های مختلف پخش تبلیغات نامزد‌ها در قالب برنامه‌های گفت‌وگومحور، میزگرد، مستند تبلیغاتی و مناظره با تکیه بر توان زیرساخت‌های خود در فضای مجازی و به همت معاونت فضای مجازی بستر درخور توجهی را در سکوی پخش «تلوبیون» فراهم کرد. تولید برنامه تبادل، پویش مردمی حماسه جمهور، استفاده از قاب دوم و امتداد برنامه‌های انتخابات سیما در فضای مجازی از جمله تلاش‌های معاونت فضای مجازی در چهاردهمین انتخابات رئیس‌جمهوری بود. در این راستا با حمیدرضا ملاموسی‌زاده، قائم‌مقام معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما گفت‌وگو کرده‌ایم.  

قائم‌مقام معاونت فضای مجازی در ابتدا با اشاره به برنامه‌هایی که در این معاونت برای نامزد‌های ریاست جمهوری تدارک دیده شد، گفت: با توجه به تأکید ستاد انتخابات سازمان بر استفاده حداکثری از فضای مجازی برای هر یک از نامزد‌ها یک صفحه اختصاصی در تلوبیون در نظر گرفته شد تا هر نامزدی بتواند محتوای خود را در این صفحات قرار دهد.

وی افزود: با همراهی معاونت توسعه و فناوری رسانه و معاونت صدا استودیو‌های صدایی را که در دوره قبل داشتیم به استودیوی تصویر نیمه‌حرفه‌ای تبدیل کردیم. هر استودیو به دوربین، نور و پلی‌اوت تجهیز شد و با همراهی معاونت توسعه و فناوری، تجهیزات مورد نظر خریداری و تهیه شد تا نامزد‌ها به همراه کارشناسانشان به صورت ۲۴ ساعته به ارائه برنامه‌های خود در این استودیو‌ها بپردازند.  

ملاموسی‌زاده درباره محتوای تولیدی برنامه‌ها تصریح کرد: خروجی این استودیو‌ها به صفحه هر نامزد متصل است. نامزد‌ها از طریق نماینده‌ای که به عنوان «مدیر شبکه اختصاصی در تلوبیون» معرفی کردند، محتوا‌های مورد نظر خود را به ما می‌رساندند. بر اساس مصوبه ستاد انتخابات صداوسیما ویدئو‌ها بازبینی می‌شد تا در آنها به کسی اهانت یا از شخص دیگری صحبت نشده باشد. در صورت تأیید، این محتوا با سازوکار تعریف شده، از دریچه سکوی پخش تلویبیون – که بیش از ۵۰ میلیون نصب از سوی کاربران را در کارنامه خود دارد – ارائه شد.

قائم‌مقام معاونت فضای مجازی درباره فعالیت استودیو‌ها نیز توضیح داد: در استودیوها، خود نامزد‌ها یا نمایندگان و کارشناسان آمدند و دیدگاه‌هایشان را تشریح کردند. در روز افتتاح صفحات برخی از نامزد‌ها خودشان حضور داشتند و برخی نیز نمایندگانشان را معرفی کردند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره امکاناتی که به نامزد‌ها در صفحه اختصاصی‌شان داده شد، عنوان کرد: هر نامزد می‌توانست در هر لحظه که بخواهد پخش زنده داشته باشد و هر محتوایی را که تولید کرده در آرشیو نگهداری کند. ضمن اینکه اگر برنامه‌ای را خارج از سازمان مثلا در یک خبرگزاری، دانشگاه و… تدارک دیده بود، می‌توانست آن را به صورت زنده در صفحه اش بارگذاری کند یا لینک آن برنامه را در صفحه‌اش بگذارد.  

ملاموسی‌زاده اضافه کرد: در تلوبیون امکانی را فراهم کردیم که در صفحه هر نامزد، مردم نظراتشان را می‌گذاشتند و نامزد‌ها هم نظر‌ها را می‌دیدند و جواب می‌دادند و این رویکرد جنبه تعاملی صفحات را بالا برد.

قائم‌مقام معاونت فضای مجازی درباره برنامه «تبادل» که تولید خود فضای مجازی است، گفت: «تبادل» برنامه چالشی فضای مجازی درباره انتخابات بود. «تبادل» با بخش‌های متنوع و فراهم آوردن فضا برای مطرح کردن بحث‌های چالشی با اجرای محمد دلاوری هرشب ساعت ۲۱:۰۰ به‌صورت زنده از شبکه آرا در تلوبیون پخش می‌شد. در این برنامه کارشناسان با طیف‌های مختلف فکری به صورت حضوری و همچنین ارتباط تصویری، نظراتشان را درباره موضوعات متفاوت مرتبط با انتخابات پیش رو بیان می‌کردند.

وی با اشاره به قاب دوم مناظرات در فضای مجازی اظهار داشت: اتفاق جدیدی که در مناظرات در نظر گرفتیم این بود که دوربین مناظرات را از دریچه قاب دوم در شبکه آرا به نمایش گذاشت و توانست زوایای بدیع و جدیدی از مناظرات را به تصویر بکشد. به این ترتیب که پشت استودیو مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری یک واحد سیار مستقر کردیم و این واحد سیار از چند دوربین برای شکار لحظه‌ها و صحنه‌ها بهره برد.  

به گفته این مدیر، در واقع مناظرات با کارگردانی مجدد و تمرکز بیشتر بر واکنش نامزد‌ها و حواشی در این قاب منعکس شد و مخاطب از لنز‌های قاب‌دوم، هم مناظره‌ها و هم واکنش‌ها را دید و فضایی متفاوت‌تر با آنچه در تلویزیون شاهد بود به دست آورد. هنرمندان و تصویربرداران که در پشت دوربین قاب دوم ایستاده بودند تصاویر متفاوتی را با شش دوربین از شبکه آرا منعکس کردند، به طوری که بیش از ۵۰ درصد قاب‌های شبکه آرا با شبکه یک متفاوت بود و مخاطبان توانستند واکنش‌های متفاوت نامزد‌ها را در حین مناظره‌ها ببینند. به طور مثال در قاب اصلی ثانیه‌شمار یا واکنش مجری را نداشتیم، اما در قاب دوم اینها را دقیق نشان می‌دادیم.

ملاموسی‌زاده به امتداد برنامه‌های نامزد‌ها از شبکه‌های تلویزیونی به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: پخش امتداد برنامه‌های انتخاباتی سیما فراتر از جدول پخش شبکه‌های اصلی امکانی بود که در اختیار نامزد‌ها قرار دادیم. ضمن اینکه با حضور در پشت صحنه دو برنامه «بدون تعارف» و «گفت‌وگوی صمیمی» ضمن تعامل با مجریان این دو برنامه، محتوایی را تولید کردیم و در فضای مجازی گذاشتیم.

قائم‌مقام معاونت فضای مجازی تصریح کرد: یکی دیگر از امکاناتی که امسال برای نامزد‌ها ایجاد کردیم این بود که سردبیر ستاد هرکدام از نامزد‌ها کل مسئولیت را برعهده گرفت و حتی چینش صفحات را هم به خودشان سپردیم. این امکان فراهم شد که نامزد‌ها یک خط تولیدی از استودیو اختصاصی و همین‌طور برنامه‌هایی که خودشان داشتند، روی شبکه خطی، پخش زنده می‌شد و کل برنامه آرشیو و کلیپ‌هایشان تولید می‌شد و این کلیپ‌ها برای بازنشر در شبکه‌های اجتماعی در اختیارشان قرار می‌گرفت.  

وی ادامه داد: ما یک بازار محتوایی را در اختیار نامزد‌ها قرار دادیم تا بتوانند از آرشیو استفاده کنند. یعنی هم به مصاحبه‌های قبلی خودشان و هم به سایر موضوعات، دسترسی داشتند. درواقع ما تمام امکانات لازم برای تولید محتوا در فضای مجازی لازم را از صفر تا ۱۰۰ در اختیار نامزد‌ها قرار دادیم؛ یعنی به هرکدام از آنها کمک کردیم محتوایی را که خودشان می‌خواهند در فضای مجازی بازنشر کنند و در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

ملاموسی‌زاده درباره تفاوت فضا و امکاناتی که در این دوره نسبت به دوره قبل در اختیار نامزد‌ها قرار گرفت، تصریح کرد: تفاوت این دوره با دوره قبل بسیار بود. کیفیت تصویر ارتقا یافت و فول‌اچ‌دی شد. در این دوره قابلیت تولید به لحظه کلیپ‌ها اضافه شد. ضمن اینکه در نسخه جدید تلوبیون، نامزد‌ها توانستند تمام آرشیو صداوسیما و هر آنچه را در ۱۰ سال اخیر از آنها پخش شده در صفحه خودشان بیاورند. یعنی هر آنچه نامزد‌ها در این سال‌ها در گفتگو‌های تلویزیونی با هر برنامه و در هر شبکه‌ای داشتند، در اختیارشان گذاشته شد و توانستند به عنوان تبلیغات در صفحه‌شان استفاده کنند و با علاقه‌مندانشان به اشتراک بگذارند.

قائم‌مقام معاونت فضای مجازی افزود: میزبان ۱۵۱ نفر از کارشناسان و نماینده‌های نامزد‌ها در استودیو‌های اختصاصی بوده ایم و مجموع محتوای تولید شده در تلوبیون بالغ بر ۱۰۵۰۰ دقیقه شده‌است. همچنین محتوای اختصاصی و ترویجی ۴۵۰۰ دقیقه بوده که شامل محتوای مربوط به نامزد‌ها و ترویجی عام روی صفحه نامزد‌ها بارگذاری شده است.

 وی در ادامه گفت: در این دوره از انتخابات، ۱۶۰ قسمت و بالغ بر ۶۰۶۲ دقیقه پخش زنده اختصاصی و ۴۰۰ قسمت محتوای اختصاصی تامین شده توسط ستاد نامزد‌ها بوده است. همچنین ۸۶ قسمت و بالغ بر ۹۴۵۰ دقیقه پخش هم‌زمان (مناظره، میزگرد اختصاصی و گفت‌وگوی ویژه خبری) و ۲۱۰ قسمت در ۷۰۰ دقیقه محتوای ترویجی عام برای نامزد‌ها در نظر گرفته شد.  

ملاموسی‌زاده در ادامه درباره «پویش جمهور» توضیح داد: در مسیر افزایش مشارکت پویش مردمی، «پویش جمهور» را راه انداختیم. مردم در این پویش، عکس، دلنوشته، ویدئو یا کلیپی را از خودشان می‌گرفتند تا بتوانند چیزی را تولید کنند. شماره‌هایی را در صفحات اجتماعی داخلی و خارجی قرار دادیم تا محتواهایشان را بفرستند. ما از همین محتوا استفاده کردیم و جوایزی هم به بهترین تولیدات براساس قرعه‌کشی اختصاص دادیم.

قائم‌مقام معاونت فضای مجازی، مهم‌ترین دستاورد فضای مجازی سازمان در این انتخابات را توجه هواداران نامزد‌ها به رسانه‌های داخلی و دور شدن آنها از شبکه‌های خارجی عنوان کرد و گفت: ما در سکوی تلوبیون، فضایی را برای همه نامزد‌ها با هر عقیده و نگاه فراهم کردیم تا به راحتی بیایند محتوا‌ها و حرف‌هایی را که شاید در زمانی غیر از انتخابات امکان انتشارش را نداشتند منتشر کنند و مدیریت این فضا به جامعه کمک کرد که رسانه ملی ابتکار عمل را به دست بگیرد و اجازه ندهد سکو‌ها و شبکه‌های خارجی بهانه داشته باشند، چون همه نامزد‌ها فضا برای حرف زدن و ابراز عقیده داشتند.

به گفته وی، در دور دوم نیز فضای استودیو‌های اختصاصی تلوبیون و تمامی طرفیت‌های فضای مجازی برای هر دو نامزد منتخب و نماینده‌های آنها فراهم خواهد بود تا بتوانند شناخت وسیع تری را برای مردم و مخاطبین خود فراهم نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین ببینید

19521292 936 310x165 - واکسن هایی که جان میلیون‌ها انسان را گرفتند

واکسن هایی که جان میلیون‌ها انسان را گرفتند

۱۴:۱۳ – ۱۲ تیر ۱۴۰۳ ۱۴:۱۳ – ۱۲ تیر ۱۴۰۳ واکسن هایی که جان میلیون‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *