63054410 660x330 - از «میلیاردری که به تماشای تایتانیک می‌رود» تا «انگشت شست سوم در انسان»

از «میلیاردری که به تماشای تایتانیک می‌رود» تا «انگشت شست سوم در انسان»

دنیای علم و فناوری در روز شنبه، ۱۲ خرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این گزارش به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود.

افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در افراد دارای سابقه کیفری

یک پژوهش جدید نشان داده است که افراد مسنی که مرتکب جنایات جدی شده‌اند، چندین بار محکوم شده‌اند یا دوره‌های حبس طولانی‌مدت دریافت کرده‌اند، به طور قابل‌توجهی در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و اختلالات شناختی خفیف (MCI) هستند.

استان هرمزگان با ۷ زلزله و استان کرمان با ۵ زمین‌لرزه لرزیدند

در هفته گذشته مناطقی از استان هرمزگان با ۷ زمین‌لرزه به بزرگای بین ۲.۵ تا ۴ و استان کرمان با ۴ زمین‌لرزه به بزرگای بین ۳.۵ تا ۴.۷ لرزیدند.

دارویی که قارچ‌ها را وادار به خودکشی می‌کند

در پژوهش پیشگامانه‌ای که توسط دانشگاه اکستر انجام شده است، دانشمندان دریافتند که رایج‌ترین ضد قارچ‌های جهان، عوامل بیماری‌زا را وادار می‌کنند تا خود را از بین ببرند. این کشف نویدبخش بهبود روش‌هایی برای محافظت از منابع غذایی و سلامت انسان است.

پذیرش یکی از شرکت‌های نانویی حوزه رنگ در فرابورس

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و صنعتی در حوزه رنگ با عرضه ۱۵ درصد از سهام خود در بورس اوراق بهادار تهران، اقدام به توسعه و جذب سرمایه از طریق بورس کرد. این شرکت در زمینه تولید انواع رنگ، پوشش‌ها، رزین‌ها و مواد شیمیایی فعالیت می‌کند، ضمن آنکه محصولات نانویی دارای تاییدیه نانومقیاس این شرکت شامل پوشش زیربدنه خودرو، درزگیر بدنه خودرو و رنگ رویه پلی‌اورتان ضداسکایدرول (رنگ بدنه هواپیما) می‌شود.

سنتز نانوذرات از یک گیاه آپارتمانی

محققان موفق به تولید نانوذرات اکسید قلع با کمک یک گیاه آپارتمانی شدند که این نانو ذرات در زیر نور مرئی فعالیت فتوکاتالیستی دارند. نتایج این پروژه نشان می‌دهد که از عصاره گیاهان آپارتمانی گیاه کروتون که با نام کرچک هندی هم شناخته می‌شود، می‌توان برای تولید نانوذرات به روشی سبز استفاده کرد. ساقه‌ها و برگ‌های این گیاه رنگارنگ و شکل ظاهری برگ‌های این گیاه بسیار متنوع است.

راه‌اندازی دفتر استانداردسازی در پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی

دفتر استانداردسازی در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی ‏افتتاح شد.‏ مهندس ندا شیجونی، سرپرست دفتر استانداردسازی هدف از ‏تأسیس این دفتر را استفاده از ظرفیت‌های پژوهشگاه در چارچوب نظام ‏استانداردسازی کشور عنوان کرد و گفت: در برنامه این دفتر، ارتقای سطح ‏آگاهی و هم‌افزایی علمی، فنی و آزمایشگاهی در حوزه‌های مختلف ‏پژوهشی، دنبال خواهد شد.

نازک‌ترین عدسی تاریخ ساخته شد

دانشمندان مؤسسه فیزیک(IOP) در دانشگاه آمستردام در هلند و محققان دانشگاه استنفورد در آمریکا، نازک‌ترین عدسی تاریخ را که تنها ۳ اتم ضخامت دارد، ساخته‌اند که به جای شکست نور، با پراش نور و همچنین طول موج‌های خاص کار می‌کند. برخلاف لنزهای معمولی که از انحنای خود برای خم کردن نور استفاده می‌کنند، این لنز برای رسیدن به اثر مورد نظر خود از جلوه‌های کوانتومی استفاده می‌کند.

شب سردی که فرودگر ژاپنی ماه را بلعید

ماموریت کاوشگر هوشمند ژاپنی برای بررسی ماه(SLIM) به سیگنال‌های ارسال شده در چند روز گذشته پاسخ نداده است و احتمال می‌رود که شب سرد ماه این فرودگر را از بین برده باشد. آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) در روزهای جمعه و شنبه(۲۴ و ۲۵ مه) سعی کرد سیگنال‌هایی را به فرودگر اسلیم(SLIM) ارسال کند، اما با پاسخی مواجه نشد. آژانس فضایی در حساب رسمی اسلیم در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که آخرین تلاش برای برقراری مجدد تماس عصر دوشنبه(۲۷ مه) بی‌نتیجه بود و این نشان‌دهنده نزدیک شدن به پایان عملیات در این ماه است.

اولین موشک جهان با موتور کاملا چاپ ۳ بعدی شده به فضا رفت

اولین موشکی که موتور آن به طور کامل با فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده توسط هند با موفقیت به پرواز درآمد. یک شرکت فضایی خصوصی در هند، موشکی را با اولین موتور موشک کاملاً چاپ سه بعدی جهان موسوم به آگنیبان(Agnibaan) با موفقیت آزمایش کرد.

تاثیر حیرت‌انگیز عصاره پوست پرتقال بر سلامت قلب

پژوهش پیشگامانه منتشرشده در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی نشان می‌دهد که پوست پرتقالی که بیرون ریخته می‌شود ممکن است حاوی ماده‌ای باشد که از قلب شما محافظت می‌کند. پژوهشگر این پروژه گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد پوست پرتقال که اغلب به‌عنوان ضایعات در صنعت مرکبات دور ریخته می‌شود، می‌تواند به مواد با ارزش ارتقا دهنده سلامتی مانند مکمل‌های رژیمی یا مواد غذایی تبدیل شود.

کشف بزرگترین ژنوم تا به امروز در یک گیاه کوچک عجیب

ژنوم غول‌پیکر یک نوع سرخس چنگالی از نظر اندازه، ژن انسان را هم پشت سر می‌گذارد. این گیاه کوچک، بزرگترین ژنومی را در خود دارد که تاکنون کشف شده و بیش از ۵۰ برابر از ژنوم انسان بزرگ‌تر است. این گیاه(Tmesipteris oblanceolata) دارای ۱۶۰ میلیارد جفت باز است که واحدهایی هستند که رشته‌ای از دی‌ان‌ای را تشکیل می‌دهند. این تعداد ۱۱ میلیارد بیشتر از رکورددار قبلی است که متعلق به گیاه گلدار پاریس ژاپونیکا(Paris japonica) بود و ۳۰ میلیارد بیشتر از ریه ماهی مرمری(Protopterus aethiopicus) است که بزرگترین ژنوم حیوانی را دارد.

انسان‌ها در آینده می‌توانند انگشت شست سوم داشته باشند

یک انگشت شست رباتیک می‌تواند به انسان‌ها در باز کردن بطری‌ها، برداشتن اشیاء و حتی پوست کندن موز با یک دست کمک کند. متخصصان دانشگاه کمبریج یک فناوری جدید را موسوم به «شست سوم» ساخته‌اند که یک پروتز قابل کنترل متصل به لبه دست راست است.

کمک حفره مرموز مریخ به ساکنان آینده آن!

دانشمندان بر این باورند که ساکنان آینده مریخ می‌توانند روزی به واسطه پناه بردن به حفره مرموزی که در سطح سیاره سرخ دیده می‌شود، از خود در برابر خطرات گوناگون مانند تشعشعات کیهانی محافظت کنند. دانشمندان در حال جستجوی لوله‌های بزرگ زیرزمینی گدازه‌ای در مریخ هستند. این مسیرها مانند آنچه در کره ماه می‌بینیم، می‌توانند پناهگاهی در برابر تشعشعات کیهانی، نوسانات شدید دمایی و طوفان‌های گرد و غبار باشند.

یک میلیاردر دیگر می‌خواهد به تماشای بقایای تایتانیک برود

سفر جدیدی برای تماشای بقایای کشتی غرق شده تایتانیک برنامه‌ریزی شده است و دوباره یک ثروتمند پشت آن است. لری کانر(Larry Connor) یک میلیاردر آمریکایی که عمده دارایی خود را از فروش املاک و مستغلات به دست آورده است قصد دارد در تابستان ۲۰۲۶ یک سفر بلندپروازانه را به محل بقایای کشتی تایتانیک آغاز کند.

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *