12671655 806 660x330 - از برگزاری کارگاه تخصصی مهدی کرم‌پور تا حضور چهره‌های سینمایی در پردیس ملت/ معرفی هیات داوران

از برگزاری کارگاه تخصصی مهدی کرم‌پور تا حضور چهره‌های سینمایی در پردیس ملت/ معرفی هیات داوران

در چهارمین روز از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران، کارگاه‌هایی تخصصی از جمله کارگاه تخصصی «گذر از کلیشه‌های تولید» با حضور مهدی کرم‌پور برگزار شد.

در چهارمین روز از جشنواره چهل‌ویکم «تهران» چه گذشت؟

به گزارش دنیای برند به نقل از برنا؛ چهارمین روز از برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با نشست‌های «گذر از کلیشه‌های تولید»، «اشتباهات پرتکرار در فیلم کوتاه»، «اقتصاد فیلم کوتاه» و «تولید فیلم کوتاه با به کارگیری هوش مصنوعی» همراه بود. در کنار آن چهره‌های سینمایی از جمله بهرام رادان، حبیب ایل‌بیگی، روزبه بمانی، شقایق فراهانی و … از جشنواره و روند برگزاری آن بازدید کردند. 

همچنین در این روز، فیلم‌های کوتاه داستانی «بود و باش»، «پیام»، «چمدان»، «زیر سایه بلوط»، «رویاساز»، «گوآلی ژوانگ»، «خانه ماه»، «نسبتا خوشبخت»، «مرتد»، «کودکی» و «خسرو ١٢٧» اکران دارند. «حدود ١٣ کیلوگرم»، «تانکر»،‌ «روز خداحافظی»، «اهلی»‌، «رب زنبور عسل»، «زا»، «سیزده سالگی»، «پس از پدر»، «چولیبولی»، «تونل»، «گزنه»، کوتاه «تبر»، «خرده سیاره»، «آپاترید»، «جشن هنر»، «شازده کوچولو»، «فیلمی که ساخته نشد» و … نمایش داده شدند.

گفتنی است در روز چهارم داوران بخش‌های بین‌الملل، هوش‌مصنوعی و واقعیت مجازی معرفی شدند. براین اساس هیاتی متشکل از مسعود نقاش‌زاده، مصطفی ضابط و کنان سوباشی مسئولیت داوری آثار بخش واقعیت مجازی جشنواره چهل و یکم را برعهده دارند.

آثار بخش هوش مصنوعی این رویداد را هیاتی متشکل از بوریس ماشکوتسوف، بهروز مینایی و اسماعیل بنی‌اردلان داوری می‌کنند و داوری آثار بخش مسابقه بین‌الملل این رویداد برعهده هیاتی متشکل از  مسعود مددی، احمدرضا معتمدی، مایا کاستا، شادیا خلید، آنتونی انتی، ای.‌آر.رحمان و اکاترینا یاکوولوا خواهد بود.

مهدی کرم‌پور: مزیت فیلمسازان ایرانی تفکر بین‌المللی و فیلم بومی است

اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» این رویداد در روز چهارم «درباره نساختن» با موضوع «گذر از کلیشه‌های تولید» به دبیری عطا مجابی و با حضور مهدی کرم‌پور برگزار شد. 

مهدی کرم‌پور؛ فیلمساز و تهیه کننده که تجربه ساخت فیلم کوتاه و فیلم بلند را دارد، به تشریح شیوه‌های نوین تولید و مشاغل تولید از دید یک تهیه کننده پرداخت و گفت: وقتی درباره فیلم نساختن می‌خواهیم صحبت کنیم، این کار خیلی دشوار است چون در دوران فعالیت ما دسترسی به دوربین و نگاتیو خودش یک پدیده و پیدا کردن یک دوربین ۱۶ میلی‌متری سخت بود.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌های قبل‌تر از ما دوربین‌های ۸ میلی‌متری وجود داشت که شرایط آن سخت‌تر بود؛ بعد از ورود ویدئو شرایط بهتر شد و امروزه با موبایل دیگر، فیلمسازان از قید ابزار رها شده‌اند و همگی می‌توانند بدون دغدغه ابزار و تجهیزات آنچه را در ذهن دارند، بسازند اما فاکتورهای دیگری باید رعایت شود.

این فیلمساز به ذکر تجارب خود پرداخت و عنوان کرد: من سال ۱۳۷۵ فیلم کوتاه «دعوت» را بدون هیچ کاتی ساختم و به همین خاطر دوماه تمرین کردم اما امروز فیلمساز جوان این امکان را دارد که با موبایل به عنوان قلم تمرین کند.

کرم‌پور، ساختار و قصه و رویکرد فیلم را در ساخت آن مهم خواند و ادامه داد: نگاه فیلمساز به موضوع اتفاقی است که در هیچ دانشکده سینمایی آموزش داده نمی‌شود بلکه به‌واسطه زیست فرد به‌دست می‌آید. یک فیلمساز نهایتأ طی شش ماه در حالت عادی فرایند تولید فیلم را یاد می‌گیرد اما رویکرد به موضوع و نگاه به قصه آن چیزی است که در دانشگاه‌های سینمای آموزش داده نمی‌شود.

وی رویکرد فیلمساز به موضوع را یک اتفاق ویژه قلمداد و تاکید کرد: نگاه و رویکرد فیلمساز براساس قراردادی که او با مخاطب دارد، در موفقیت فیلم نقش دارد. مهم‌ترین بحث برای فیلم فروش است برعکس آنچه همه به‌دنبال جشنواره‌ها هستند. فستیوال‌ها هدف نیستند بلکه جایی برای عرضه‌اند تا فیلمسازهای بهتری شویم.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: فیلمسازی فرمول ندارد اما امروز ابزارهای جدید و نوین برای ارائه به‌وجود آمده که نمونه آن پلتفرهای جدید است. فیلمسازان جوان در نقاط مختلف ایران می‌توانند بین‌المللی فکر کنند اما بومی فیلم بسازند و این یک مزیت رقابتی است. به نظرم مزیت فیلمسازان جوان در ایران شناخت آن‌ها نسبت به سوژه و خرده‌فرهنگ‌هاست که داریم و می‌توانیم از آن یک امکان جهانی بسازیم.

آرش رصافی: عناصر دراماتیک جایی در فیلم تجربی ندارد 

دومین نشست تخصصی «۴۱ ـ ۲۰» روز چهارم چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با موضوع «اشتباهات پرتکرار در فیلم کوتاه» به دبیری عطا مجابی و با حضور نیما عباس‌پور و آرش رصافی برگزار شد. 

آرش رصافی یکی از استادان این نشست تخصصی، عنوان کرد: در آثار تجربی بخشی داریم به نام روایت تجربی، در این بخش به فیلم‌هایی که ساختارشکنانه قصه‌ای را روایت می‌کنند، می‌پردازد. فیلم تجربی مدام درحال تغییر و ارائه تعریف جدید است. کتاب «سینمای تجربی در عصر دیجیتال» نیز به تغییرات سینمای تجربی می‌پردازد. ما نیز امروز می‌گوییم که چه نکاتی باعث می‌شود اثر ما از یک فیلم تجربی فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: زمانی که عناصری در اختیار دارید و سینما هم امکاناتی را به شما می‌دهد، باید با تمام عوامل مانند یک شیمیدان به ترکیبی درست برسید؛ کاری که در فیلم تجربی باید رخ دهد آن هم بدون توجه به عناصر دراماتیک. حال با سینمای مطلق چگونه می‌توان بر مخاطب تاثیر گذاشت؟ فیلمی که قصه و عناصر درام ندارد چه لزومی دارد دیده شود؟ نکته این است که چیزی که باعث توجه به اثر تجربی می‌شود در این است که فیلم تجربی می‌تواند نجات‌دهنده سینما باشد و باعث ایجاد تغییر و تکامل در آینده سینما شود.

رصافی با اشاره به اینکه تجربه اول به معنای ساخت فیلم تجربی نیست، بیان کرد: همچنان این دیدگاه اشتباه وجود دارد که ساخت فیلم برای اولین بار به معنای ساخت یک اثر تجربی است. بلکه فیلم تجربی به این معناست که نباید سراغ داستان رفته باشد، عناصر درام در آن جایی ندارد و ساختار ضد پیرنگ نمی‌تواند شرط کافی برای ورود به فیلم تجربی باشد. در فیلم تجربی چیزی به نام ایده ناظر وجود ندارد و این گونه به دنبال یک پیام و مفهوم مشخص و انتقال آن به مخاطب نیست.

در اثر تجربی شاید به کشفی برسیم اما لزوما به این معنی نیست که فیلمساز پیش از ساخت به دنبال پیام و مفهوم بوده است و در نهایت ماجراجویی‌های سینمایی که در تصویر می‌بینیم به تنهایی نمی‌تواند یک اثر را به فیلم تجربی تبدیل کند.

مصطفی احمدی: در فیلمسازی خودتان باشید

نشست تخصصی مصطفی احمدی کارگردان سینما و هانا میروننکو پخش‌کننده جهانی با عنوان «اقتصاد فیلم کوتاه» برگزار شد.

در ابتدا این نشست مصطفی احمدی بیان کرد: فیلم کوتاه به ما این امکان را می‌دهد که بدانیم چگونه با امکانات محدود فیلم‌ بسازیم البته نمی‌شود با بودجه محدود مثلا یک فیلم تاریخی با کیفیت ساخت. فیلمسازان بزرگ هم گاهی برای پروژه‌های بزرگ خود نیازمند صبر بودند. فکر نکنید وقتی یک فیلمنامه خوب را در ذهن دارید، فردا باید برید فیلمش را بسازید بلکه آن را کنار بگذارید، سراغ پروژه دیگر بروید و بعداً که شرایطش فراهم شد آن را بسازید. شما فیلمساز کوتاه هستید و باید به اهداف خود فکر کنید انتظار مخاطب از فیلم را دچار اختلال نکنید آنها می‌خواهند یک فیلم جسورانه بسازند. شما چندان موانع سینمای بلند را ندارید پس با آزادی عمل فیلم بسازید از این فرصت برای عاشقی کردن و عشق به سینما استفاده کنید. فیلم کوتاه یعنی همه آدم‌هایی که سر صحنه هستند عشق به سینما دارند. اینطور هم نباشد که در مورد همه عوامل از افراد حرفه‌ای استفاده کنید.

وی گفت: نمی‌دانم چرا ما برخی عبارات را دچار دست‌انداز کردیم. مثلا کلمه روشنفکر الان مثل یک فحش است یا کلمه آماتور روزگاری معنای خوبی داشت و کسی بود که نگاه مالی و اقتصادی به فیلم نداشت. جشنواره‌های فیلم کوتاه به دلیل اینکه اولین آوردگاه نمایش فیلم هستند از چند جهت مهم هستند؛ اینکه در جریان آن ما آدم‌های شبیه به خودمان را می‌بینیم. از دل این مصاحبت‌ها‌، حرف زدن ها و… جریان ایجاد می‌شود. جریان این نیست که همه یک نگاه واحد به موضوعات داشته باشید. اگر به سینمای دهه هفتاد آمریکا نگاه کنید می‌بینید آدم‌ها شبیه هم فیلم نمی‌سازند اما شرایط تولیدی مشابه دارند. در حال حاضر چیزی که می‌تواند به سینمای ایران ضربه بزند شرایط تولیدی است. شرایط تولیدی سینمای ایران یک چیز من درآوردی و غلط است و فقط شما می‌توانید آن را سامان دهید.

احمدی  گفت: مطابقت بودجه و زمان با نوع فیلمی که می سازید مهم است. برای انتخاب لوکیشن‌ها هم سراغ لوکیشن گران و لوکیشنی که باید پول بدهید، نروید. آکسسوار خاص استفاده نکنید خودتان را نگران چیزهایی نکنید که می‌شود از آنها چشم‌پوشی کرد. چیزی که از ما زمان می‌گیرد جای دوربین‌های متفاوت است. قدرت‌نمایی کارگردانی نکنید چون ما به عنوان مخاطب با این چیزها خام نمی‌شویم حتی برای بازیگران هم می‌توانید از دوستان و آشنایان استفاده کنید تا جایی که می‌توانید از ادوات نورپردازی استفاده نکنید چون همه اینها پول می‌خواهد، یا در شب فیلمبرداری نکنید چون زمان بر و هزینه‌ساز است. برخی از ما گمان می‌کنیم فکر کردن تمام و کمال درباره فیلم، پروسه مبتذلی است در حالی که چنین نیست باید بیشترین بهره‌برداری را از بودجه‌ای که دریافت کردیم داشته باشیم.

وقتی ساخت فیلم‌کوتاه ساده‌تر می‌شود!

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» این رویداد در روز چهارم «درباره نساختن» با موضوع «تولید فیلم کوتاه با به کارگیری هوش مصنوعی» به دبیری عطا مجابی و با حضور مصطفی ضابط برگزار شد.

مصطفی ضابط در ابتدای این نشست گفت: حوزه فعالیت ما، بررسی تکنولوژی های جدید و فواید بازی های کامپیوتری است که بچه‌های مدرسه‌ای می‌توانند از این بازی‌ها برای یادگیری بهتر درس‌هایشان استفاده کنند‌.

وی ادامه داد: دو تکنولوژی مهم همچون هوش مصنوعی و واقعیت مجازی اخیرا بسیار حائز اهمیت شده است حتی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران هم برای هر دوی این تکنولوژی‌ها بخشی اختصاصی در نظر گرفته شده است.

ضابط افزود: اکنون با کمک شما می‌خواهم فرایند ساخت فیلم کوتاه با هوش مصنوعی را آموزش دهم و با کمک یکدیگر و هوش مصنوعی یک فیلمنامه را برای یک فیلم کوتاه آماده کنیم. وسایل مورد نیاز برای ساخت فیلم کوتاه، یک تلفن همراه یا یک کامپیوتر، اینترنت و فیلترشکن است که اگر هر کدام از این سه وجود نداشته باشند، کار پیش نمی‌رود.

در ادامه این نشست حضار ایده‌های خود را مطرح کردند و مصطفی ضابط همه آن‌ها را با هوش مصنوعی اجرا و همه ایده هارا ترکیب کرد و مرحله به مرحله پیش رفت.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *