Img20230909120003700 650x330 - ارزش پایه صادراتی زرشک و عناب توسط گمرکات خراسان جنوبی تعیین می‌شود

ارزش پایه صادراتی زرشک و عناب توسط گمرکات خراسان جنوبی تعیین می‌شود

سهم عمده تولید زرشک و عناب کشور به خراسان جنوبی اختصاص دارد و تعیین قیمت پایه صادراتی این محصولات در این استان همواره جزو مطالبات فعالان اقتصادی بوده است؛ مطالبه‌ای که با ورود شورای گفت‌وگوی خراسان جنوبی محقق شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به تولید ۹۸ درصد زرشک در خراسان جنوبی و رتبه اول استان در تولید زرشک و عناب در کشور گفت: زرشک و عناب جزء محصولات مزیت دار و راهبردی این استان محسوب می‌شود و بخش قابل‌توجهی از جمعیت استان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از این دو محصول ارتزاق می‌کنند.

علیرضا خامه زر با اشاره به اقدامات انجام شده در استان ازجمله برگزاری جشنواره‌های استانی و ملی زرشک و عناب طی سالیان اخیر افزود: تقاضا برای این محصولات جهت مصرف داخلی و صادرات افزایش یافته است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی با اشاره به تعیین قیمت پایه کالاهای صادراتی توسط گمرک ایران گفت: تعیین قیمت پایه صادراتی این محصولات توسط استان، به‌عنوان یکی از درخواست‌های فعالان اقتصادی استان در چهل و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی مطرح شد و از طریق مکاتباتی با امضای استاندار و مدیرکل گمرکات استان در سطح ملی پیگیری شد.

وی اظهار کرد: نهایتاً با این پیگیری‌ها، موضوع تعیین قیمت پایه صادراتی زرشک و عناب در نهمین جلسه کارگروه ماده ۲۲ قانون امور گمرکی تأیید شد و در پورتال ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی ثبت و در سایت گمرک ایران در دسترس عموم قرار گرفته است.

دبیر شورای گفت‌وگوی استان در خصوص نحوه تعیین قیمت این محصولات گفت: تعیین قیمت پایه محصولات مذکور در جلسات کارشناسی با محوریت کمیسیون کشاورزی اتاق بیرجند و با حضور نمایندگان استانداری، گمرکات، جهاد کشاورزی، تشکل‌های بخش خصوصی و… بررسی و تعیین شد و سپس طی مکاتبه‌ای از طریق جهاد کشاورزی و اتاق بیرجند به گمرکات استان اعلام شد.

خامه زر افزود: مقررشده است هرگونه تغییر قیمت توسط جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی اتاق بیرجند کتباً به گمرکات استان اعلام شود.

منبع: اتاق ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *