بازار خودرو

احتمال بازگشت ثبات به بازار خودرو با حضور برندهای جدید

اقتصاد ایران: یک فعال قطعه‌سازی: حضور شرکت‎های جدید چینی و روسی در ایران به متعادل‎سازی بازار داخل کمک خواهد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، خودروسازان اروپایی به سرعت صنعت و بازار خودرو کشور را ترک کردند. به دنبال آن حضور خودروسازان ژاپنی، کره‌ای و چینی نیز در این عرصه به شدت کمرنگ شد. در عین حال به واسطه مشکلات خارجی که به خصوص در زمینه تبادلات بین‌المللی مالی به وجود آمد و برخی چالش‌های داخلی، تولید خودروسازان نیز در سال گذشته به شدت کاهش یافت. مجموعه این عوامل موجب برهم خوردن تعادل در بازار شد. این موضوع حدس و گمان‌ها درمورد احتمال حضور برندهای خارجی جدید را که بیشتر خودروسازان اروپای شرقی هستند، تقویت کرد. 

عرضه‌کنندگان جدید؛ راهکار رفع بازار سیاه خودرو 

یک فعال قطعه‌سازی در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» در خصوص دلایل و احتمال حضور برندهای جدید و ورود دیگر خودروسازان خارجی به بازار کشور، اظهار کرد: «در بازار خودرو داخل کشور شاهدیم که ماه‌ها است میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر هماهنگ نیست و تعادلی میان این دو وجود ندارد. به عبارتی در این مدت عرضه نسبت‌به تقاضا بسیار پایین بوده است.»

حسین شمسایی با اشاره به این‎که این وضعیت باعث ایجاد بازار سیاه برای خودرو شده است، گفت: «به این ترتیب می‌توان گفت هرچه شرکت‌ها و عرضه‌کنندگان جدید وارد شده و در بازار فعال شوند، مسلما امکان بازگشت ثبات به بازار بیشتر خواهد شد.»

توان قطعه‌سازان در تامین قطعات خودروهای روس

طی یکی، دو ماه آخر سال ۹۷، اخبار و حواشی زیادی درمورد احتمال حضور یک خودروساز روس در عرصه خودرو کشور مطرح شد.

شمسایی در این رابطه با اشاره به این‎که صنعت خودرو روسیه چندان پیشرفته و به‌روز نیست، تاکید کرد: «با وجود این باید گفت به‌عنوان یک برند جدید، حضور خودروساز این کشور در ایران، با توجه به وضعیت موجود در بازار، چندان خالی از لطف هم نخواهد بود و شاید بتواند تا حدی بازار داخل را متعادل کند.»

وی در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد خودروهای روسی به‎جای واردات یا مونتاژ، در ایران تولید شود، آیا پتانسیل تامین قطعات در بخش قطعه‌سازی وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: «شبکه ساخت قطعات خودرو در ایران، زنجیره بسیار قدرتمندی دارد. اگر قرار باشد خودرویی مانند لادا در ایران تولید شود، این موضوع حتی می‌تواند به تقویت این زنجیره کمک کند.»

می‌توانیم از الگوی پیشرفت چینی استفاده کنیم

شمسایی در بخش دیگری از اظهارات خود با توضیح این مطلب که از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز همواره این شعار در صنعت خودرو داده می‌شود که نباید مونتاژکار باشیم، بلکه باید انتقال تکنولوژی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: «باید توجه داشته باشیم که انتقال تکنولوژی فقط از یک راه امکان‌پذیر است و آن هم ایجاد جوینت‌ونچر با شرکت‌های معتبر و پیشرفته دنیا است. با تولید و فعالیت تحت لیسانس، تکنولوژی و فناوری منتقل نخواهد شد.»

این فعال قطعه‌سازی با بیان این‎که این مسیری است که چینی‌ها هم طی کرده‌اند، گفت: «با این روش چینی‌ها امروز از قدرتمندترین تولیدکنندگان قطعات در دنیا محسوب می‌شوند. آن‎ها سال‌ها پیش درهای کشورشان را به روی خودروسازان و قطعه‌سازان دنیا گشودند تا ضمن انتقال سرمایه، امکان همکاری‌شان با فعالان صنعت خودرو چین فراهم شود. ما نیز می‌توانیم این روش را به عنوان الگو در کشور استفاده کنیم.»

شمسایی این روش را سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه حل عنوان کرد و افزود: «ما هم باید همکاری مشترک با شرکت‌های خارجی داشته باشیم تا به این ترتیب امکان انتقال تکنولوژی روز دنیا به کشور فراهم شود. البته نباید فراموش کرد در دوره برجام بسیاری از شرکت‌های خارجی، خود تمایل به حضور و همکاری با فعالان صنعت خودرو کشور ما داشتند. مذاکرات با بعضی از شرکت‌ها در جریان بود و همکاری با برخی از آن‎ها نیز آغاز شده بود که متاسفانه به دلیل بازگشت دوباره تحریم‌ها، این روند متوقف شد.»

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.