63078314 660x330 - اجرای۷طرح ملی ممتاز پایش اراضی‌با سامانه فضایی ایرانی/برآورد سطح زیر کشت با دقت ۹۷ درصد

اجرای۷طرح ملی ممتاز پایش اراضی‌با سامانه فضایی ایرانی/برآورد سطح زیر کشت با دقت ۹۷ درصد

یکی از شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمانشاه با پیاده سازی سامانه هوایی و فضایی مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان برآورد سطح زیرکشت محصولات کشاورزی بادقت ۹۷ درصد را در کشور فراهم کرد؛ ضمن آنکه با رزولوشن تصاویر ماهواره‌ای ۲.۵ متر، اطلاعاتی در زمینه پایش رشد و سلامت محصولات شامل کلروفیل، نیتروژن، مقدار سطح برگ به کشاورزان ارائه خواهد داد.

صباح معتمدی مدیرعامل این شرکت‌ دانش بنیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، با اشاره به فعالیت این شرکت در زمینه محصولات و خدمات فضاپایه مبتنی بر تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای،گفت: سامانه “جوتیار” به عنوان اولین سامانه جامع پایش ماهواره‌ای کشور است که با ۳ مولفه تصاویر ماهواره‌ای، هوش مصنوعی و تجهیز نوین هوایی، خدمات و اطلاعات نظارتی مستمری در اختیار کشاورزان خرد و کلان و صنایع و مدیران سازمان‌ها قرار می‌دهد.

وی افزود: این سامانه با افزایش رزولوشن تصاویر ماهواره‌ای با هوش مصنوعی تا ۲.۵ متر، پایش و آنالیزهای مختلفی را ارائه می‌دهد که از آن جمله می‌توان به مواردی چون برآورد سطح زیر کشت محصولات کشاورزی بر مبنای یادگیری عمیق، برآورد میزان تولید محصولات زراعی، استخراج هوشمند مرز اراضی کشاورزی بر مبنای یادگیری عمیق اشاره کرد.

معتمدی، پایش شاخص‌های رشد و سلامت محصولات زراعی و باغی و برآورد خسارات مختلف در حوزه کشاورزی را از دیگر قابلیت‌های این سامانه ذکر کرد و یادآور شد: پایش رشد و سلامت محصولات شامل کلروفیل، نیتروژن، مقدار سطح برگ، برآورد نیاز آبی و برنامه ریزی آبیاری محصول و پنل آنلاین مشاورزه تخصصی گیاهپزشکی و خاک شناسی از مزایای این سامانه به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: این سامانه به طور روزانه داده‌های ماهواره‌های مختلف در حوزه کشاورزی را دریافت و آنالیز می‌کند و به سازمان‌های کشت و صنعت‌ها و کشاورزان ارائه خواهد شد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در توضیح عملکرد این سامانه، توضیح داد: کشت و صنعت‌ها و کشاورزان محدوده مزارع خود را در این سامانه مشخص می‌کنند و وقتی داده‌های روزانه ماهواره‌ها را آنالیز کردیم، به آنها گزارش می‌دهیم که نیاز کودی هر بخش از اراضی به چه صورت است و مشخص می‌کنیم که کدام بخش از اراضی به چه مقدار کود نیاز دارد.

وی نیاز آبی را از دیگر خدمات ارائه شده از سوی این شرکت عنوان کرد و ادامه داد: نیاز آبی و برنامه ریزی آبیاری را به متقاضیان ارائه می‌دهیم به گونه‌ای که برای آنها مشخص می‌کنیم که متناسب با شرایط اقلیمی خاک و وضعیت محصول و دوره رشد مزرعه، به چه میزان آبیاری نیاز دارند و بر اساس آن برنامه آبیاری ارائه می‌شود.

معتمدی به خدمات هوایی این سامانه اشاره کرد و گفت: سمپاشی و محلول پاشی هوایی، تصویربرداری چند طیفی، نقشه برداری هوایی از خدمات هوایی ما است. بهره گیری از خدمات ما در حوزه کشاورزی منجر به کاهش مصرف سموم و کودهای کشاورزی و همچنین کاهش هزینه‌ها خواهد شد ضمن آنکه بهینه سازی آبیاری در مزارع و افزایش عملکرد محصول را به دنبال دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان فعالیت این شرکت را شامل دو بخش سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: ما با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای به سازمان‌ها و مسوولات مرتبط گزارش‌هایی از سطح زیر کشت محصولات کشاورزی ارائه می‌دهد که در این زمینه پروژه ملی را در سطح کشور اجرایی کردیم.

وی اضافه کرد: افزایش رزولوشن تصاویر ماهواره‌ای از دقت ۱۰ متر به ۲.۵ متر، استخراج هوشمند مرز اراضی کشاورزی و استخراج سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با هوش مصنوعی با صحت ۹۷ درصد از خدمات هوش مصنوعی این سامانه است.

معتمدی افزود: در بخش کشاورزان و کشت و صنعت‌ها نیز به حدود ۱۰ استان کشور خدماتی ارائه کردیم.  

وی در پایان طرح‌های ممتاز ملی این شرکت دانش بنیان را به شرح زیر معرفی کرد:

– اجرای اولین پروژه ملی پایش ماهواره‌ای اراضی کشاورزی کشور (به منظور ارزیابی شاخص‌های سلامت گیاهی محصولات زراعی کشور)  سال زراعی ۹۳-۹۴ تا ۹۸-۹۹ کارفرما

– پروژه استخراج اراضی زراعی استان خوزستان با تصاویر ماهواره ای در سال ۱۴۰۱

– ارزیابی خسارت سیل استان‌های خسارت دیده سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و فتوگرامتری هوایی با پهپاد

– ارزیابی خسارت سیل با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و پهپاد سیل دی ماه سال ۱۳۹۸ جنوب شرق کشور 

– پایش وضعیت رشد و سلامت مزارع گندم و جو دیم در سال زراعی ۹۹/۹۸

– طراحی پایگاه داده مکانی فضای سبز شهر کرمانشاه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با رزولوشن بسیار بالا

– تامین و پردازش تصاویر ماهواره‌ای رزولوشن مکانی بسیار بالا و متوسط جنگل‌های استان گلستان

پایان

همچنین ببینید

63081734 310x165 - ایجاد دبیرخانه توسعه زنجیره ارزش مواد برای جلوگیری از خام فروشی

ایجاد دبیرخانه توسعه زنجیره ارزش مواد برای جلوگیری از خام فروشی

دبیرخانه توسعه زنجیره ارزش مواد (Mat-Chain) به همت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *