آیا اخبار جعلی به برندها آسیب می زنند؟

آیا اخبار جعلی به برندها آسیب می زنند؟

اخبار جعلی که شرکت ها را هدف قرار می دهند ممکن است بر اعتماد مصرف کنندگان به برندها تأثیر نداشته باشد، و احتمال کمی وجود دارد که بتوانند برای برندهای معتبر تهدید به حساب آیند.

پایگاه خبری دنیای برند – به نقل از Journal of Product & Brand Management، یانگ چنگ، ​​استادیار دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و پژوهشگر این زمینه گفته است: « اقدامات زیادی در مورد چگونگی پردازش و پاسخ دادن به اخبار جعلی در رسانه های اجتماعی در حوزه سیاست انجام شده است، اما تحقیقات بسیار اندکی در مورد چگونگی تأثیرگذاری اخبار جعلی بر اعتماد به برند انجام گرفته است».

او گفت: «ما می خواستیم ببینیم که اخبار جعلی چه تأثیراتی می تواند بر برندها داشته باشد».

برای کشف این موضوع، محققان از اتفاق های واقعی که سال ۲۰۱۶ افتاده بود استفاده کردند. برای مثال، خبری در فیسبوک پخش شده بود مبنی بر اینکه کوکاکولا به دلیل وجود انگل های آبی، بطری های آب برند Dasani را جمع آوری خواهد کرد.

در این تحقیق، خبر مربوط به جمع آوری بطری های آب Dasani را به ۴۶۸ مصرف کننده نشان دادند. اما به آنها نگفتند که خبر نادرست است. سپس مصرف کنندگان به یک سری از سؤالات نظرسنجی پاسخ دادند.

در این مرحله، محققان به مصرف کنندگان اطلاع دادند که پست های منتشر شده در فیسبوک در مورد بطری های انگل دار اخبار جعلی هستند. پس از آن شرکت کنندگان مجددا به یک سری دیگر از سؤالات نظرسنجی پاسخ دادند.

محققان دریافتند که هرچه مصرف کنندگان بیشتر احساس کنند می توانند اطلاعات غلط را تشخیص دهند و ارزیابی کنند، احتمالاً احساس می کنند که هدف پست های جعلی فریب خوانندگان بوده است.

به همین ترتیب، هرچه مصرف کنندگان کمتر به فیسبوک اعتماد کنند، بیشتر احتمال دارد احساس کنند که هدف این اخبار فریب خوانندگان بوده و شک و تردیدشان بیشتر می شود.

نتایج همچنین نشان داد که اگر افراد فکر کنند که این پست ها جعلی و فریب دهنده هستند، کمتر احتمال دارد که چنین اخبار و پست هایی را کارآمد، مفید و مرتبط بدانند.

با این حال، در این شرایط، از آن جایی که مصرف کنندگان شک و تردیدشان بیشتر شده و استنباط کرده اند که اخبار جعلی قصد فریب آنها را دارند، به همین دلیل اعتماد مصرف کنندگان به برند تحت تأثیر قرار نگرفته است.

یانگ چنگ گفت: یکی از اقدامات لازم در اینجا این است که در هنگام اعلام حقیقیت، مانند کاری که کوکاکولا کرد و اعلام نمود که قصد ندارد بطری های آب Dasani را جمع آوری کند، مدیران برندها باید اعتبار هر شبکه رسانه ای را در نظر بگیرند و برای ارتباط با مصرف کنندگانشان شبکه های رسانه ای مناسب را انتخاب نمایند.

همچنین ببینید

62966702

هوش مصنوعی گوگل، بیماری را از روی صدای سرفه تشخیص می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل به زودی می‌تواند از سرفه برای تشخیص بیماری استفاده کند. به گزارش …