مدل دیسک

مقابله با ویروس کرونا بر اساس ویژگی‌های شخصیتی افراد در محیط کار

پایگاه خبری دنیای برند، مدیریت بحران کرونا در محل کار با رعایت برخی ترفندهای ساده و بر اساس شخصیت کارکنان می تواند بسیار کمک کننده باشد.

در بحران کرونا و پس از بازگشایی تدریجی مشاغل مدیریت محیط کار بسیار حائز اهمیت است، کارمندان شخصیت‌های متفاوتی دارند و مدیریت افراد با شرایط روحی مختلف در بحرانی مثل اپیدمی کرونا می‌تواند امری مهم تلقی شود و مدیران با توجه به ویژگی‌های شخصیتی افراد می‌توانند بهترین بهره وری را داشته باشند، با توجه به این مسائل و مدیریت درست کارکنان هم می‌توانند به سلامت و با موفقیت از بحران عبور کنند.

مدیریت رفتار کارکنان در دوران شیوع کرونا

سید ابراهیم هاشم ورزی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA) گرایش استراتژیک از دانشگاه تهران و مدیر برنامه‌ریزی و نظارت معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره مدیریت رفتار کارکنان در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: مدیریت به معنای به کار گرفتن هماهنگ علم و هنر در راستای رسیدن به هدف است و مدیران به عنوان رهبران سازمان‌های تحت نظارت خود برای دستیابی به اهداف سازمان باید بتوانند ارتباط مناسب با کارکنان خود فراهم کنند که این امر نیازمند آگاهی از خصوصیات ذاتی کارکنان است.

او ادامه داد: تکنیک جهانی DISC به عنوان یکی از مدل‌های شناخته شده رفتارشناسی در حوزه مدیریت است که برای اولین بار در سال ۱۹۲۸ میلادی توسط ویلیام مارستون معرفی شد. در این مدل ۴ سبک رفتاری غالب معرفی می‌شود که در همه افراد با شدت و ضعف‌های متفاوت بروز می‌کند.

هاشم ورزی افزود: به عبارت دیگر با الگوی رفتار شناسی DISC می‌توان دریافت که افراد چه طرز فکر و تمایلات ذهنی دارند تا بتوان با سبک رفتاری مختص به خودشان با آن‌ها ارتباط مناسب برقرار کرد. از طرف دیگر خصوصیات رفتاری متفاوت افراد در یک محیط سازمانی بر نحوه عملکرد مؤثر است و آشنایی با این خصوصیات می‌تواند در حفظ آرامش و تعامل پویای کارکنان سازمان کمک کننده باشد.

شخصیت های مختلف چه واکنش هایی در بحران کرونا دارند؟

او اظهار کرد: وقوع پاندمی کرونا در چند ماه اخیر در کشور با تشویش و نگرانی کارکنان در محیط‌های کاری همراه بوده است که بعضاً می‌تواند کاهش بهره وری را در برخی فعالیت‌ها به دنبال داشته باشد. این در حالی است که آگاهی مدیران از خصوصیات فردی کارکنان و ایجاد تطابق با آنها تا حدود زیادی می‌تواند به ایجاد آرامش و رضایت‌مندی در فضای شغلی افراد کمک کند.

کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA) گرایش استراتژیک از دانشگاه تهران در ادامه به ۴ سبک رفتاری کارکنان و نقش آن‌ها در محیط کار در بحران کرونا اشاره کرد که مشروح آن در زیر آمده است.

۴ سبک رفتاری در الگوی DISC عبارتند از:
تسلط گرا (D): شکل دهی محیط با غلبه بر رقبا به منظور رسیدن به نتایج دلخواه
تاثیرگذار (I): تاکید برشکل دهی محیط با تاثیرگذاشتن روی دیگران و متقاعد کردن آن‌ها
باثبات (S): همکاری با دیگران به منظور انجام مسئولیت
وظیفه گرا (C): تکیه بر وجدان و وظیفه شناسی به منظور تضمین کیفیت و دقت در کار

مقابله با کرونا در محیط کار به کمک کارمندان

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به رفتارهای افراد تسلط گرا و نقش آن‌ها در محیط کار در بحران کرونا گفت: افراد برونگرا و جسوری هستند که از اعتماد به نفس و نفوذ بسیار بالایی برخوردارند. این افراد پرانرژی هستند و پشتکار و انگیزه بالایی دارند. افرادی با این تیپ رفتاری در مواجهه با مشکلاتی نظیر بیماری کرونا، به راحتی دچار نگرانی نمی‌شوند. زیرا انرژی و تمرکز خود را به طور ویژه صرف مقابله با مشکل می‌کنند. اعتماد به نفس بالا در این افراد منجر به کاهش سطح استرس می‌شود و آن‌ها را در مقابله با بیماری کرونا قوی‌تر می‌سازد. از این رو مدیران یک مجموعه می‌توانند از این افراد برای برنامه ریزی دقیق در جهت مقابله با ترس و اضطراب کمک بگیرند و آن‌ها را برای فعالیت‌های گروهی در ایام شیوع اپیدمی‌هایی نظیر بیماری کرونا پیشنهاد دهند.

هاشم ورزی با اشاره به رفتارهای افراد تأثیرگذار و نقش آن‌ها در محیط کار در بحران کرونا، افزود: این گروه از افراد با دو شاخص برونگرایی و مردم محوری شناخته می‌شوند. خوش‌بینی و اجتماعی بودن از ویژگی‌های بارز این گروه از افراد است که بر اساس آن می‌توانند به خوبی بر دیگران تاثیر بگذارند و با آن‌ها تعامل برقرار کنند. این گروه از افراد در مواجهه با ویروس کرونا، به راحتی می‌توانند به خود و دیگران انگیزه زندگی دهند و با خوش‌بینی از کنار آن بگذرند. مثبت نگری بیش از اندازه این گروه ممکن است موجب تصور رویین تنی از خود در مقابل ابتلا به بیماری و سرسری گرفتن پروتکل‌های اعلامی از سوی مراجع بهداشتی شود و از این رو باید به طور مرتب رعایت اصول بهداشتی به آن‌ها گوشزد شود.

او ادامه داد: مدیران یک سازمان می‌توانند با شناسایی این افراد، از آن‌ها برای تولید محتوای الهام بخش به منظور کنترل سطح اضطراب و استرس سایر کارمندان بهره بگیرند و با استفاده از روحیه انرژی بخش این افراد میزان بار روانی موجود در محیط کار را کاهش دهند؛ زیرا این افراد می‌توانند با ایجاد چالش‌های طنزگونه از وقایع به عنوان بمب انرژی و ستاد روحیه دهی در محیط کار استفاده کنند.

کارمندانی که در بحران کرونا به یاری دیگران می شتابند

کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA) گرایش استراتژیک از دانشگاه تهران با اشاره به رفتارهای افراد باثبات و نقش آن‌ها در محیط کار در بحران کرونا، گفت:  این افراد درونگرا، حمایت گر، صبور و مهربان هستند و تمایل دارند اوضاع را ثابت و منظم نگه دارند. این تیپ شخصیتی کسانی هستند که در صورت نیاز به کمک و همراهی، به یاری می‌شتابند. این افراد به صورت ذاتی مهربانند و برای جلب توجه دیگران فعالیت نمی‌کنند اما در عین حال متواضع و فروتن بوده و ترجیح می‌دهند فرصت برتر بودن را به دیگران بدهند.

هاشم ورزی ادامه داد: مدیران می‌توانند از خصوصیات این افراد برای حمایت از سایر کارکنان بیمار یا در معرض آسیب کمک بگیرند. در محیط‌های درمانی این گروه از افراد به بهترین پزشکان و پرستارانی تبدیل می‌شوند که در ایام شیوع کرونا بدون ادعا در حال خدمت رسانی هستند. وجود این افراد می‌تواند یک سازمان را در چنین شرایطی به محیطی پویا برای انجام خدمات تبدیل کند که بدون احساس خستگی تمام تلاش خود را برای نجات جان انسان ها به کار بگیرند، البته مدیران باید توجه داشته باشند که حس از جان گذشتگی این افراد مانع از مراقبت از سطح سلامتی خودشان نشود.

رعایت پروتکل های بهداشتی با کارمندان وظیفه گرا

کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA) گرایش استراتژیک از دانشگاه تهران با اشاره به رفتارهای افراد وظیفه گرا و نقش آن‌ها در محیط کار در بحران کرونا گفت:  این گروه از افراد محتاط و با وجدان هستند و به دلیل بهره گیری از هوشیاری کافی، کارهای محول شده را به دقت انجام می دهند. از دیگر ویژگی های شاخص این افراد، کنجکاوی و تلاش برای راستی آزمایی اطلاعات است.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: وجود افراد با لایه شخصیتی وظیفه گرایی به مدیران کمک می کند تا به اطلاعات به روز و دقیق در خصوص پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا در محیط کار خود و حفظ سلامت پرسنل، دسترسی پیدا کنند. این افراد همچنین می توانند به خوبی نتایج آمار را تجزیه و تحلیل کنند و در خصوص اقدامات قانونی لازم مشاوره های مبتنی بر مستندات ارائه دهند. از طرف دیگر افراد با لایه شخصیتی اثرگذار در طول زمان میزبانی از این ویروس ناخوشایند با تذکرات مکرر افراد این گروه مبنی بر رعایت کامل بهداشت روبرو می شوند و مدیران باید به این موضوع در محیط کار خود توجّه داشته باشند تا با اقدامات مناسب از بروز دلخوری در محیط کار خود اجتناب کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین ببینید

Img20240415145734945 310x165 - تقویم نمایشگاهی 2024 یونان منتشر شد

تقویم نمایشگاهی ۲۰۲۴ یونان منتشر شد

 معاونت بین‌الملل اتاق ایران، تقویم نمایشگاهی ۲۰۲۴ کشور یونان را منتشر کرده است. این نمایشگاه‌ها …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x