حمید زادبوم

لزوم توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط برای افزایش صادرات

نشست شورای مشترک مدیران سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با هدف بررسی چارچوب تفاهم‌نامه همکاری این دو سازمان به منظور توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط برای افزایش صادرات برگزار شد.

پایگاه خبری دنیای برند، حمید زادبوم، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست با تبریک فرا رسیدن ایام مبارک دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: از آنجایی که صنایع کوچک و متوسط در رونق تولید و صادرات نقش مهمی دارند، ضروری است تا در این حوزه اقدامات لازم برای افزایش رقابت‌پذیری و بین المللی شدن صورت گیرد.

وی افزود: به همین منظور انعقاد تفاهم‌نامه سازمان توسعه تجارت ایران با سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

زادبوم اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ایران دارای ظرفیت های زیادی شامل حضور در کمیته های تجاری به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و حضور در پروژه‌های تجاری خارج از کشور و همچنین برخورداری از رایزنان بازرگانی زیاد در این سازمان است که می توان از آنها برای ارتقای صادرات واحدهای تولیدی صنعتی مستقر در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی استفاده کرد.

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: توانمند‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی با استفاده از هم‌افزایی و اشتراک‌گذاری منابع و افزایش توان رقابت‌پذیری آنها امری ضروری است.

زادبوم اضافه کرد: علاوه بر این کارگروه توسعه صادرات با الگوگیری از ستاد تنظیم بازار پیگیر حل مشکلات صادرکنندگان و حل و فصل مسائل بنگاه‌های صادراتی است.

در ادامه این نشست مشترک، محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از فعال بودن ۸۰ درصد، یعنی بیش از ۳۵ هزار واحد تولیدی از ۴۵ هزار واحد تولیدی موجود در شهرک های صنعتی خبر داد و بیان داشت: واحدهای کوچک در قالب خوشه‌های صنعتی ساماندهی شده و تاکنون ۱۰۰خوشه به بهره‌برداری رسیده است و در تلاش هستیم تا با رفع مشکلات واحدهای صنعتی در زمینه زیرساخت و نقدینگی به توسعه بازار این واحدها کمک کنیم.

وی با تاکید بر مشارکت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در ارتقای کیفیت و توان صادراتی واحدهای صنعتی و طبقه بندی آنها و برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت محصولات افزود: با خوشه‌بندی واحدهای صنعتی و تولیدی، این واحدها را به سمت صادرات سوق دادیم و تلاش می کنیم با توجه به زیرساخت‌هایی که فراهم شده است، ظرفیت‌های صادراتی واحدهای صنعتی بیشتری را در شهرک‌ها فعال کنیم.

گفتنی است : ارائه الگو و پیاده‌سازی برنامه “ارزیابی آمادگی برای صادرات” صنایع کوچک و متوسط، کمک به تدوین مدل و پیاده‌سازی رتبه‌بندی بنگاه های کوچک و متوسط کشور، ارتقای توان رقابت‌پذیری و توانمند‌سازی صنایع کوچک و متوسط با استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌های طرفین و تقویت آنها، همکاری برای فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه بنگاه های کوچک و متوسط ازطریق شناسایی و حمایت از واحدهای خوش‌آتیه و اولویت دادن به واحدهای صنعتی دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها برای ارائه محصولات دانش‌بنیان و خدمات فنی و مهندسی صادراتی، از جمله اهداف اصلی این تفاهم‌نامه همکاری است.

همچنین ببینید

Img20240417101430478 310x165 - دومین دوره رویداد بین المللی «کرمان آیدکس» از 24 اردیبهشت برگزار می شود

دومین دوره رویداد بین المللی «کرمان آیدکس» از ۲۴ اردیبهشت برگزار می شود

رویداد بین‌المللی «کرمان آیدکس» می‌کوشد با فراهم‌سازی زمینه گفت‌وگو بین بخش خصوصی واقعی، اندیشمندان و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *