برند اپل

عرضه کامپیوتر مک برند اپل با تراشه مبتنی بر معماری ARM در سال ۲۰۲۱

پایگاه خبری دنیای برند، برند اپل قصد دارد تا در سال آینده از حداقل یک کامپیوتر مک با تراشه‌ مبتنی بر معماری ARM رونمایی کند. بر اساس منابع گزارش، برند اپل بر روی ۳ تراشه سفارشی مبتنی بر معماری ARM برای کامپیوترهای مک کار می‌کند. این تراشه‌ها بر پایه پردازنده A14 طراحی خواهند شد. توان پردازشی آی‌فون‌های سال ۲۰۲۰ اپل نیز از طریق تراشه A14 تامین می‌شود. با این‌حال تراشه‌های ویژه کامپیوترهای مک که بر پایه پردازنده A14 طراحی می‌شوند؛ از توان پردازشی بسیار بالاتری برخوردار خواهند بود.

اما این تراشه‌ها دقیقا تا چه اندازه قدرتمند هستند؟ نخستین نمونه از این تراشه‌های سه‌گانه مجهز به ۸ هسته با کارآیی بالا (و اسم رمز Firestorm) و حداقل ۴ هسته کم‌توان (با اسم رمز Icestorm) جهت بهره‌وری بیش‌تر است. دومین مدل مجهز به بیش از ۱۲ هسته پردازشی خواهد بود. جهت مقایسه جالب است بدانید که تراشه فعلی A13 اپل با وجود بهره‌گیری از طراحی ۶ هسته‌ای تمامی رقبای خود را پشت سر گذاشته است.

این تراشه‌ها توسط کمپانی TSMC و با استفاده از فرآیند ۵ نانومتری تولید خواهند شد. این تراشه‌ها با وجود ادغام واحد پردازش مرکزی (CPU) و واحد پردازش گرافیکی (GPU) در قالب مجموعه‌ای یکپارچه، الگویی از پیاده‌سازی یک سیستم کامل بر روی تراشه به‌شمار می‌روند و از این منظر مشابه با تراشه‌های فعلی سری A هستند.

کامپیوترهای مک مجهز به تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM کماکان با سیستم‌عامل macOS به بازار عرضه خواهند شد. برند اپل به منظور انتقال اپلیکیشن‌های سازگار با پردازنده‌های x86 به مجموعه دستورالعمل‌های ARM احتمالا سیستم‌هایی را ارائه خواهد داد.

در حال حاضر مشخصه Catalyst کمپانی به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌های iOS خود را به macOS منتقل نمایند. لذا به‌روزرسانی این مشخصه جهت انجام فرآیند معکوس امری محتمل به‌نظر می‌رسد.

به احتمال فراوان مک‌بوک‌ها نخستین کامپیوترهای مک مجهز به تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM خواهند بود؛ چرا که کارآیی و بهره‌وری تراشه‌های ARM بیش‌ترین مزایا را برای کامپیوترهای همراه به ارمغان خواهند آورد. با این‌حال جهش چشمگیر آی‌مک‌های استاندارد و غیرحرفه‌ای در آینده‌ای نزدیک نیز چندان مایه تعجب نخواهد بود.

منبع: بلومبرگ

همچنین ببینید

پردرآمدترین یوتیوبرها

اعلام فهرست پردرآمدترین یوتیوبرهای ۲۰۲۱؛ جوان ۲۳ ساله با ۵۴ میلیون دلار صدرنشین شد

پایگاه خبری دنیای برند، جیمی دونالدسون، جوان ۲۳ ساله آمریکایی که بیشتر با نام مستربیست(MrBeast) …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x